هشدار برای حضور زنان در ورزشگاه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» جواب کفاشیان: زنان خارجی می توانند

پیام سپ بلاتر، رییس فدراسیون بین المللی فوتبال، برای پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها و تماشای مسابقه های فوتبال در ایران، بازتابی گسترده در رسانه های خبری جهان داشت. در این نامه بلاتر خواسته فدراسیون فوتبال ایران به ممنوعیت “تحمل ناپذیر” حضور بانوان در مسابقات پایان دهد. رییس جامعه حاکم بر فوتبال جهان این شرایط وضعیتی توصیف کرده که “نمی تواند ادامه داشته باشد”

ممنوعیت ورود بانوان در ورزشگاههای ایران به هنگامی بیشتر به چشم خورد که در آغاز سال ۲۰۱۵ در جام ملتهای آسیا، هزاران بانوی ایرانی هواخواه فوتبال مسابقه‌های تیم ملی خود را در استرالیا بدون هیچ مانعی تماشا کردند. در مسابقه در برابر عراق فعالان “بنر”ی را گشودند که چهره غنچه قوامی را نشان می‌داد، بانوی بریتانیایی – ایرانی که به دلیل تلاش برای تماشای مسابقه والیبال والیبال ایران در برابر برزیل در تهران زندانی بود. حاضران در ورزشگاه‌ها خواستار پایان این وضعیت و آزاد شدن غنچه قوامی شده بودند.

پس از انقلاب ۱۹۷۹ به دلیل‌ این عقیده که جمعیت مخلوط زن و مرد غیر اسلامی است، طرح ممنوعیت اعمال شد.

پس از انتشار هشدار تازه رییس فیفا، علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال ایران در خبرگزاری ایسنا، گفته گذشته اش را تکرار کرد؛ مبنی بر این که در مسابقه های بین المللی ورود بانوان غیرایرانی آزاد است. گفته ای که علاوه بر توهین آمیز تلقی شدن نسبت به زن ایرانی، پاسخگوی خواسته فیفا و نهادهای حقوقی بین المللی نیست.

در شرایطی که مانع اصلی محرومیت ایران در میزبانی جام ملتهای آسیا ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها است و در حالی که کشور مسلمان امارات عربی، رقیب ایران برای میزبانی دور آینده جام، چنین محدویتی ندارد. کفاشیان ادعا کرده بخت لرزان میزبانی ایران به دلیل محرومیت ورود زنان به ورزشگاه نیست بلکه حق پخش تلویزیونی باشگاه است.

همین خبرگزاری از زبان الهه عرب عامری، نایب رییس فدراسیون در بخش بانوان هم از جمله همیشگی “حضور زنان در ورزشگاهها نیاز به فرهنگ سازی دارد”، استفاده کرد.

خانم عرب عامری در برابر شرط سپ بلاتر برای حضور بانوان در ورزشگاه برای اعطای میزبانی به ایران گفته “حضور زنان در ورزشگاه آزادی نیاز به زمان دارد و ما به سرعت نمی ‌توانیم این مساله را نهایی کنیم. البته چون این حضور قبلا وجود داشت و بنا به دلایلی در حال حاضر کمرنگ شده است، به نظر می‌ رسد باید این فرهنگسازی به وجود آید تا ما بتوانیم کم‌کم حضور زنان را در ورزشگاه آزادی امکان پذیر کنیم.” او راجع به دلایل منع ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه و عوامل بازدارنده آن توضیحی نداد اما برخلاف رییس فدراسیون تایید کرد که “میزبانی جام ملتها برای ایران به این مساله بستگی دارد”.

شبکه سی ان ان هم در ادامه خبر هشدار فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد که ایران در حال رقابت با امارات برای میزبانی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ است؛ ولی انتظار می رود این ممنوعیت، مانعی بزرگ برای موفقیت ایران در کسب میزبانی شود.

بلاتر: به روحانی خبر دادم

به گزارش رویترز بلاتر اعلام کرده است: “من در جلسه با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هم، این موضوع را یادآور شدم و به این نتیجه رسیدم که این «موقعیت غیرقابل تحمل» می تواند در زمانی کوتاه حل شود. با این حال هیچ تغییری به وجود نیامده است. هنوز در ایران ورزشگاهها به روی بانوان بسته است، هرچند سازمان فوتبال زنان پررونق نشان می دهد.” او همچنین هشدار داد: “شرایط کنونی نمی تواند ادامه داشته باشد. درخواست من از مقامات ایرانی این است که درهای ورزشگاههای به روی زنان گشوده شود.”