دانشجویانی که فریاد زدند مرگ بر دیکتاتور

نویسنده

daneshjoyancolom.jpg

تعداد زیادی از دانشجویان با حامیان تندرو احمدی نژاد در دانشگاه تهران درگیر شدند چرا که آن ها در آستانه سخنرانی احمدی نژاد شعار “مرگ بر دیکتاتور” را سر داده بودند.

دانشجویان بسیجی هم درحالی که مخالفان احمدی نژاد را هل می دادند و به آنها تنه می زدند، شعار می دادند:” رئیس جمهور انقلابی، حمایتت می کنیم”.

پلیس ضد شورش هم بیرون دانشگاه تجمع کرده بود.

رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران سخنرانی می کرد. دانشجویان و استادان لیبرال اعتراض داشتند به همه چیز از جمله اخراج چند استاد از دانشگاه.

رئیس جمهور و اعضای دولتش برادعای وجود آزادی بیان و انتقاد سازنده در کشور اصرار می کنند، اما دانشجویان می گویند که کسانی که برخلاف دولت ابراز عقیده کرده اند یا از دانشگاه اخراج شده اند یا در لیست سیاه قرار گرفته اند.

زمانی که احمدی نژاد در دانشگاهی دیگر در ماه دسامبر سخنرانی می کرد، با فریاد اعتراض دانشجویان مواجه شد که با آتش زدن عکس هایش، سخنرانی وی را مختل کردند. مقامات رسمی می گویند که رئیس جمهور در آن مورد، با آرامش برخورد کرد.

در داخل کشور، رئیس جمهور ایران اسلامی به دلیل برخورد با غرب و رفتار های پوپولیستی اش، با عقاید متضاد مواجه است. او قرار بود هفته گدشته در دانشگاه تهران سخنرانی کند که به گفته مقامات، به دلیل کسالت، این سخنرانی لغو شد.

بعضی از دانشجویان که در دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، فریاد می زدند:” دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد”.

طرفداران احمدی نژاد که پارچه نوشته هایی با مضامین مذهبی حمل می کردند، شعار می دادند:« منافق، دانشگاه را ترک کن”.

بیش از 100 دانشجو که سعی داشتند تظاهرات را به بیرون از محوطه دانشگاه بکشانند، برای مدت کوتاهی با پلیس دانشگاه که سعی در متوقف کردنشان داشت، درگیر شدند. دانشجویان شعار می دادند:” محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد”.

در اواخر سال های 1990، دانشجویان با اصلاحات اجتماعی و سیاسی که رئیس جمهور وقت محمد خاتمی، وعده داده بود، تشکل هایی ایجاد کردند. اما بسیاری از آنها بعد از شکست اصلاحات، نا امید شدند.

در سال 1999، اعتراض دانشجویان به بسته شدن یکی از روزنامه های طرفدار اصلاحات، با ضربات باتوم و ضربات لومپن ها سرکوب شد. دانشجویان طرفدار دموکراسی، بهای سنگینی پرداختند و رهبرانشان یا از ایران رفتند، یا زندانی شدند.

احمدی نژاد با شعار آوردن سود حاصل از نفت بر سر سفره ایرانیان و وعده بازگشت به ارزش های اصیل انقلاب، در سال 2005 وارد دفتر ریاست جمهوری شد.

منتقدانش می گویند که سیاست های او باعث ایجاد تورم و اظهارات آتشین اش، غرب را تحریک کرده است تا ایران را تحریم کنند. ایران و غرب درمورد مسائل اتمی در مقابل هم ایستاده اند، غربی ها معتقدند که جمهوری اسلامی در پی ساختن بمب اتمی است. تهران این اتهامات را رد می کند، اما روند برنامه های اتمی اش را نیز متوقف نمی کند. نتیجه این اقدام، اعمال تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل است.

سنجش محبوبیت رئیس جمهور در نبود انتخابات قابل اطمینان، مشکل است. اما شواهد می گویند که احمدی نژاد در شهرستان ها و بخصوص در مناطق محروم طرفداران زیادی دارد. اما در شهر های بزرگ همه به او معترضند.

طرفدران احمدی نژاد در انتخابات شورای شهر در ماه دسامبر، بخصوص در شهر های بزرگی مثل تهران، شکست خوردند. آنها باید در ماه مارس و در جریان انتخابات مجلس، بار دیگر امتحان پس بدهند. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که 22 سال دارد و نمی خواست نامش فاش شود، گفت:« من به او رای ندادم اما مخالفش هم نبودم». یحیی صفاریان، دانشجویی که از ادامه تحصیل محروم شده است، ماه گذشته به یک گروه طرفدار حقوق بشر ایرانی گفت که دولت قصد دارد همه دانشجویان مخالف را از دانشگاه بیرون کند. وی افزود:« تحصیلات جزو حقوق انسانی محسوب می شود، ما از آن دست نمی کشیم…. مگر آن که بگویند امتیاز مخصوصی است، متعلق به گروه خاصی.

منیع: دیلی میل، 8 اکتبر