دستگیری سه ایرانی دیگر

نویسنده

iraqiha.jpg

سامناک آقایی

ارتش آمریکا در تازه ترین اقدام علیه ایران درعراق، روز شنبه سه ایرانی دیگر را در یکی محله های شیعه نشین بغداد دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داد. این اتفاق در حالی می افتد که به دنبال دستگیری محمود فرهادی که مقامات آمریکایی ادعا کرده انداز فرماندهان سپاه قدس است، فرمانده نیروهای آمریکائی مستقردرعراق، حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد را هم عضو سپاه قدس می خواند. اقدامات اخیر ارتش آمریکا در رویارویی با نفوذ و دخالت ایران در اوضاع امنیتی عراق، طی دو هفته اخیر با تغییر لحن مقامات عراقی در قبال سیاست های درپیش گرفته شده از جانب ایران درعراق همراه بوده است.

بر اساس یک گزارش منتشر شده به نقل از خبرگزاری فرانسه در خبرگزاری فارس، روز شنبه تفنگداران ارتش امریکا در یورش به مرکز شیعه نشین شهرک صدر در بغداد سه فرد ایرانی را دستگیر کردند و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

به نوشته خبرگزاری فارس، ارتش امریکا این سه ایرانی دستگیر شده رامتهم به تشکیل گروه های ویژه برای ربودن خارجیان مقیم عراق و همچنین شرکت در عملیات قاچاق سلاح کرده است. در این گزارش آمده عنوان”گروه های ویژه” عنوانی است که ارتش امریکا برای تیم های سری متهم به تروریسم در عراق بکار می برد. “گروه های ویژه” رابطه نزدیکی با جیش مهدی مقتدا صدر دارند که از نیروهای خود خواسته تحرکات شبه نظامی را به مدت شش ماه متوقف کنند.

ارتش امریکا در بیانیه خود ادعا کرده سه ایرانی دستگیر شده در 29 ماه می گذشته پنج پیمانکار بریتانیایی در بغداد را ربوده اند.

در ادامه این گزارش همچنین اشاره شده است که ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نیروهای امریکا در عراق، در ماه ژوئن در مصاحبه با روزنامه تایمز گفته بود این پنج پیمانکار بریتانیایی توسط گروهی که مورد حمایت تسلیحاتی و مالی ایران قرار دارد، ربوده شده اند.

شایان ذکر است که در بیانیه ارتش امریکا هیچگونه اشاره ای به هویت دستگیر شدگان نشده است. به این ترتیب شمار دستگیر شدگانی ایرانی توسط ارتش امریکا به 9 تن می رسد که به گفته مسئولین نظامی آمریکایی امید چندانی به آزادی آنان نیست.

دستگیری محمود فرهادی، که دولت ایران او را مشاور استانداری و دولت آمریکا وی را یکی از فرماندهان سپاه قدس خوانده اند، منجر به بستن مرزهای شمال غربی کشور با شمال عراق شد و بعد از آن وزیر امور خارجه عراق ضمن اعتراض به این اقدام ایران که به گفته مقامات عراقی روزانه یک میلیون دلار خسارت به کردستان عراق وارد می آورد، در مصاحبه با شبکه سی ان ان امریکا سخنان دیگری گفت که مقامات ایرانی انتظار آن را نداشتند.

زریباری با بیان اینکه امریکا اتباع ایرانی را دستگیر می کند، اما ایران به حکومت اقلیم کردستان فشار وارد می آورد، سخنانی گفت که حتی سرسخت ترین مخالفان ایران در دولت کنونی عراق نیز هیچ وقت به این شکل نگفته بودند. زریباری در این سخنان خود نه تنها هیچ اشاره ای به تلاش برای آزادی دستگیر شدگان ایرانی در عراق نکرد بلکه به صراحت گفت: “ما به دوستان ایرانی تذکر داده بودیم که اعلامیه ها و هشدارهای ارتش آمریکا در عراق را جددی بگیرند و در مناسبات خود با غرب بر سر پرونده اتمی با لحنی ملایم تر و مسالمت جویانه تر به دیپلماسی خود ادامه دهند و در این رابطه از سرنوشت صدام درس عبرت بگیرند.”

وزیر امور خارجه عراق همچنین گفت: “ما از یک طرف شاهد حمایت و پشتیبانی ایران از دولت و پروسه سیاسی عراق هستیم و از طرف دیگر مدارک و شواهدی در دست داریم که ثابت می کند ایران بوسیله گروه هایی در عراق در پی ضربه زدن به نیروهای امریکایی است؛ این سیاست اشتباهی است که تنها می تواند این احتمال را افزایش دهد که امریکا در عراق ضربه بیشتری به ایران بزند”.

از سوی دیگر موفق ربیعی، سخنگوی امنیت ملی عراق در ارتباط با دستگیری اتباع ایرانی توسط ارتش امریکا در مصاحبه با روزنامه امریکایی واشنگتن پست می گوید: “تعدادایرانیان دستگیر شده توسط امریکا به نسبت شمار زیادی ایرانی هایی که در عملیات و اقدامات خرابکارانه مستقیم دست دارند، بسیار اندک است. ایران در تمام امورات داخلی عراق دخالت دارد و تلاش زیادی به عمل می آورد تا از موفقیت نیروهایی امریکایی برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق جلوگیری کند”.

ربیعی می افزاید “ایران همچنان با فرستادن سلاح های پیشرفته خود که برای ضربه زدن به ارتش امریکا مورد استفاده قرار می گیرد، مشکلات امنیتی این کشور را دو برابر کرده و این اقدام ایران بعد از پایان یافتن نشست های ایران و امریکا در بغداد افزایش چشمگیری داشته است”.

طی روزهای گذشته مقامات ایران بارها از تلاش مقامات عراقی، به ویژه جلال طالبانی برای آزادی محمود فرهادی سخن به میان آوردند، اما تاکنون هیچ مقام عراقی، به غیر از نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران چنین تلاشی را تایید نکرده است. نماینده اتحادیه مهینی کردستان چند روز پیش همزمان با حضور یک هیات کرد عراقی که به منظور گفتگو پیرامون بازکردن مرزهای بسته شده با شمال عراق به تهران سفر کرده بود، گفت جلال طالبانی با ارسال نامه ای به جرج بوش خواستار آزادی محمود فرهادی شده است.