خانواده خسروانی در گفتگو با روز، جزئیاتی از مرگ در هتل مهاباد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تجمع مهاباد خودجوش بود، منتظر تحقیقات دادگاه هستیم

خانواده فریناز خسروانی و یکی از مدیران هتل تارا در مصاحبه با روز برای اولین‌بار به جزئیات از ماجرای مرگ کارمند این هتل در مهاباد پرداخته‌اند. برادر فریناز، با بیان اینکه تجمع روز پنج‌شنبه مهاباد خودجوش بوده می‌گوید راه دیگری جز توسل به قانون ندارند، صاحب هتل هم می‌پذیرد که ماجرای رابطه کارمند با میهمان هتل را به خانواده گزارش کرده است.

هفته گذشته ناگهان در رسانه های مختلف گزارش شد فریناز خسروانی، کارمند هتل تارا برای فرار از دست فردی که به نیروهای امنیتی نسبت داده شده، خود را از طبقه چهارم این هتل پایین انداخته و کشته شد. مقامات رسمی از جمله استاندار آذربایجان غربی موضوع تجاوز و امنیتی بودن متهم را که ابتدا مطرح شده بود، رد می‌کنند و می‌گوید او “مهندس طراحی داخلی است و حتی هیچ سابقه همکاری با هیچ دستگاه دولتی را ندارد؛چه برسد به اینکه مامور امنیتی باشد.”

نوکل حیدری، رئیس دادگستری در آذربایجان غربی روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه با اشاره به اینکه پلیس ۲۵ پیامک بین متهم و متوفی را بررسی کرده گفته است که در روز حادثه کارمند هتل از طریق یکی از همکارانش متوجه کنترل شدن دوربین مدار بسته توسط مدیر هتل می‌شود و “دستپاچه” تلاش می‌کند از طریق بالکون به اتاقهای دیگر منتقل شود اما در نهایتا وقتی که قصد پریدن از بالکون را داشته به “پایین پرت” شده و درگذشته است.

مرگ فریناز خسروانی با واکنش جعمی از مردم مهاباد و نهایتا تجمع آنها مقابل هتل تارا روبرو شد. معترضان در جریان این تجمع خود، هتل را به آتش کشیده و در نتیجه درگیری‌ها بین انها و پلیس هم شمار زیادی از معترضان و برخی از نیروی انتظامی زخمی شده‌اند.

در واکنش به این حوادث عفو بین‌المل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق‌بشر روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه، خواستار خویشتنداری نیروهای انتظامی و امنیتی ایران در مقابله با تظاهرات و اعتراضات مربوط به مرگ فریناز خسروانی شده است.

مسولان رسمی در ایران می‌گویند در نتجه درگیری‌های روز پنجشبه، ۲۵ نفر از جمله هفت نیروی پلیس زخمی شده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه هم روز شنبه ۱۹ اردیبهشت گفت که در ارتباط با ناآرامی‌های مهاباد “تعدادی احضار و بازداشت شده‌اند.”

خبرگزاری فارس هم در گزارش خود پیرامون این حادثه با مشکوک خواندن “واقعه مرگ یک دختر جوان مهماندار در هتلی در شهرستان مهاباد” نوشته است که این موضوع “به دستمایه‌ای برای سوءاستفاده رسانه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب تبدیل شد.”

ناصر مولودی از مدیران هتل تارا، در مصاحبه با روز اما اعتراضات مهاباد را به “احزاب کرد” نسبت می‌دهد و می‌گوید آنها “با توسل به دروغ احساسات مردم را تحریک کردند” اما سلیمان، برادر فریناز خسروانی به روز می‌گوید تجمع مهاباد “خودجوش” بوده و از جانب مردم برگزار شده است.

روز برای رفع برخی ابهامات پرونده مرگ فریناز خسروانی، با برادر او یکی از مدیران اصلی هتل تارا مصاحبه کرده است.

 

سلیمان خسروانی: از متهم شکایت کرده‌ایم

آقای خسروانی از روز حادثه تا کنون اخبار ضد و نقیض زیادی از ماجرای مرگ خواهر شما در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. به عنوان یک طرف اصلی این ماجرا روایتتان از مرگ فریناز خسروانی چیست؟

پرونده در حال حاضر در دادگاه است و در حال طی شدن مراحل قضایی است. ما منتظریم نتیجه هستیم. تا این افراد بازجویی نشوند و حقایق مشخص نشود چه چیزی می‌توانیم بگوییم؟

 

گفته شده که مسولان هتل قبل از حادثه با شما تماس گرفته و موضوع رابطه این دو نفر با هم را گزارش کرده‌اند. شما چطور متوجه حادثه مرگ خواهرتان شدید؟

ما مستقیما از طرق هتل از حادثه مطلع شدیم.

 

یعنی تماسی در مورد رابطه خانم خسروانی با ارزیاب اعتبار هتل به شما گزارش نشد؟

خیر فقط از هتل به ما زنگ زدن و گفتند چنین حادثه‌ای رخ داده است.

 

خواهر شما از چه زمانی در این هتل کار می‌کرد؟

از حدود یک سال پیش.

 

آیا در این یک سال با مشکلات دیگری هم با مدیریت هتل مواجه بوده است؟

در این یک سال هیچ مشکلی با صاحب هتل و کارکنان آن نداشت.

 

شما پرونده به وکیل واگذار کرده‌اید؟

فعلا ضرورت و لزومی برای واگذاری پرونده به وکیل ندیده‌ایم. چون فرماندار و رئیس دادگستری به ما قول مساعد داده‌اند که به صورت ویژه این پرونده پیگری شود.

 

تا الان رویکرد مقامات دولتی و قضایی انتظارات را شما به عنوان بستگان فریناز برآورده کرده است؟

به هر حال جز قانون هیچ راه دیگری برای رسیدگی به این پرونده وجود ندارد. تا الان که خوب پیش رفته است. باید منتظر ماند و دید نتیجه تحقیقات و پرونده به کجا ختم خواهد شد.

 

شماری از مردم مهاباد مقابل هتل تارا تجمع کردند و که با درگیری‌هایی مواجه شد.

شما می‌دانید چه فرد یا گروهی این تجمع را سازماندهی کرد؟

ما به هیچ عنوان نقشی در این تجمع نداشتیم. مردم به صورت خودجوش واکنش نشان دادند. آنها از طرف خودشان این تجمع را شکل دادند.

 

برخورد مردم با شما بعد از حادثه مرگ خواهرتان و حواشی آن چگونه است؟

هر کسی نظری متفاوت دارد. با توجه که برخی از مردم هنوز در جریان نیستند و شایعات عجیب و حاشیه‌ای هم منتشر شده، هر کسی چیزی می‌گوید. ما به عنوان خانواده که در دل این رویداد هستیم بگوییم برخی از این شایعات اساس ندارد. ما نمی‌توانیم تا روشن شدن جزئیات توضیح دیگری بدهیم.

 

گفته شده خانم خسروانی قبل از رویداد با همکاران و خدمه هتل تماس گرفته است. آیا از محتوای تماس‌های تلفنی یا پیامک‌هایی که در واپسین ساعات یا دقایق ارسال شده چیزی می‌دانید؟

تماس‌هایی وجود داشته است، اما ما فعلا در جریان آن نیستیم. اداره آگاهی در حال بررسی و تحلیل این تماس‌هاست.

 

آیا فریناز در روزها و هفته‌های قبل با شما یا نزدیکانش در مورد داشتن رابطه احتمالی با متهم صحبتی کرد بود؟

خیر، این موضوع را با ما در میان نگذاشته بود.

 

در دادگاه علیه متهمی که میهمان هتل بوده طرح شکایت کرده‌اید؟

بله ما شکایت کرده‌ایم.

 

این فرد چه سمتی داشته؟ حرف و حدیث‌های زیادی در مورد موقعیت کاری میهمان هتل مطرح شده. تا جایی که شما می‌دانید دلیل حضور این فرد در هتل چه بوده؟

تا آنجا که ما متوجه شده‌ایم رفت و آمد آن فرد د رابطه با ارتقای اعتبار هتل بوده است.

 

مراسم تدفین و ختم را توانستید برگزار کنید؟

بله، مراسم برگزار شد.

 

آیا حرفی دارید که احساس کنید باید با مردم در میان بگذارید؟

ما انسان‌های غیر منطقی نیستیم. مایلیم این موضوع از کانال قانونی به نتیجه برسد. ما می‌خواهیم موضوع روندی قانونی طی کند و خاطیان مجازات شوند.

 

 

 

 

ناصر مولودی، از مدیران هتل تارا: سرمایه‌مان را از مهاباد منتقل می‌کنم

آقای مولودی گفته شده میهمان شما که یکی از متهمان پرونده مرگ فریناز خسروانی است دستگیر شده، شما اطلاع دارید؟

 

تجمع مقابل هتل ابتدا مسالمت آمیز بود، چه کسی شروع کننده درگیری روز پنجشنبه بود؟

احزاب سیاسی، از طریق تلویزیون های خود، با توسل به دروغ مردم را تحریک کردند، جوانان احساسی را جمع کردند. حدود ساعت پنج عصر تعدادی جوان مقابل پاساژی روبرو هتل جمع شدند. به ندرت به تعداد آنها افزوده شد. حدود ساعت پنج و نیم به هتل نزدیک شدند. ما افرادی را فرستادیم و خواهش کردیم اگر اعتراضی دارند نماینده‌شان را بفرستند داخل هتل با آنها حرف بزنیم. گفتیم ما مستندات داریم. فیلم داریم. بیایید ببنید و نگذارید فضا متشنج شود و خساراتی وارد شود. اما متاسفانه به حرف ما گوش ندادند. شعار مرگ بر سرمایه دار سر دادند. ما هم که علاج و دفاعی نداشتیم. چون تعداد زیاد بود و ما تعدادمان کم بود. به اتاق‌های هتل پناه بردیم. بعد با سنگ به سمت شیشه‌ها حمله کردند. ابتدا تاثیری نداشت اما به محض این یکی از شیشه‌ها شکسته شد، به داخل هتل هجوم بردند. ما به طبقات فوقانی پناه بردیم. بعد آنها دنبال ما آمدند. بعد از آتش زدن طبقه اول به طبقات فوقانی آمدند. طوری که ما مجبور شدیم از راه‌های دیگر هتل را ترک کنیم و از محل دور شویم.

 

کسی هم در این ماجرا زخمی شد؟

ما خوشبختانه پیشتر به علت وضعیت بحرانی، همه خدمه هتل را مرخص کردیم. اما به دلیل اینکه خانه و زندگی ما آنجا بود، ماندیم و نشستیم که حدقل با زبان و گفتگو با معترضان حرف بزنیم. اما متاسافنه اینطور نشد و هر چه خواستند انجام دادند. هر چه را دیدند آتش زدند و هر چه را خواستند بردند.

 

چه کسی پلیس را مطلع کرد؟ شما به آنها زنگ زدید یا اینکه از قبل در محل مستقر بود؟

پلیس در همه کشورها از اوضاع مطلع است. نیازی به تماس ما نیست. اصولا وقتی وضعیت یک شهر بحرانی می‌شود پلیس و نیروهای امنیتی از همه چیز اطلاع دارد. نیروهای دولتی خیلی دیر آمدند. ما اتفاقا اعتراض داریم که دیر آمدند و به خوبی از هتل محافظت نکردند. البته آنها هم دلیل خود را داشتند و می‌گفتند نمی‌خواهد کسی کشته و زخمی شود. به مامورانی که با ما تماس داریم و آنها که آمدند گفتیم که شما می‌توانستید جلوی آتش گرفتن هتل را بگیرید. اما آنها می‌گفتند نمی‌خواهیم مردم تحریک نشوند. برای همین میدان دادیم آنچه می‌خواهند انجام دهند. این وسط ما مهره سوخته شدیم و خسارات تنها متوجه ما شد.

 

پس شما تائید می‌کنید که شاهد زد و خورد بین پلیس و معترضان بوده‌اید؟

بله، درگیری‌های زیادی رخ داد. تعدادی از معترضان و حتی پلیس زخمی شدند. ما البته از این بابت خیلی متاسف هستیم. فرق نمی‌کند مامور و پلیس هم انسان است، جوانان هم انسان هستند. ما می‌گویم در دنیای امروز هیچ مشکلی با احساسات حل نمی‌شود. بدون سند و مدرک نمی‌توان هیچ چیزی گفت. شما از یک ساعت پیش از من سوال می‌کنید تا مدرک گیر بیاورید و گزارشتان را مستند کنید. حتما با دیگران هم حرف زده‌اید.

 

 

بله حتما همینطوره. آقای مولودی من مطلع شدم که دیشب فرماندار در منزل خسروانی حاضر شده و به آنها فیلمی از حادثه نشان داده است. شما هم در این جلسه حضور داشتید؟

فیلم حادثه یا رابطه؟

 

تصاویری که از خانم خسروانی ثبت شده بود؟

من واقعا خبری از حضور فرماندار در منزل خسروانی ندارم. اما روز اول که ماجرا اتفاق افتاد، برادر من به عنوان صاحب هتل به خانواده فریناز زنگ زد و همه فیلم‌های مربوط را به آنها نشان داد. اما من جلسه فرماندار مطع نیستم نمی‌دانم چه فیلم دیگری را به خانواده نشان داده است.

 

شما از مدیران اصلی هتل تارا هستید و همه این فیلم‌ها از هتل شما بیرون آمده. چرا باید فیلم‌های مربوط به زندگی خصوصی مشتریان و کارمندانتان را به خارج از هتل منتقل کنید؟

ما هیچ ترسی نداریم. کاملا شفاف هستیم. وقتی حمله کردند ما فرار کردیم چطور می‌توانستیم همه فیلم‌ها را منتقل کنیم. بخشی از فیلم‌ها به دست معترضان افتاد. ما فقط می‌خواستیم جان خود را نجات دهیم. اما به ما خبر دادند که گویا سی دی و مستندانی که در دست ما بود منتشر شده است. مستندات مربوط به این رابطه.

 

کدام مستندات؟ ممکن است روشن‌تر توضیح دهید؟

فیلم مربوط به ارتباط آن دو نفر. فیلم از اینجا سرقت شده و مردم از طریق آن تحریک شده‌اند. گفته شده که میهمان ما خواسته با توسل به زور با خانم خسروانی کاری انجام دهد. آنها گفته‌اند که ما مدیران هتل خانم خسروانی را وادار کرده‌ایم که به اتاق آن فرد برود. این انگ را به ما چسپاندند. فریناز در روز حادثه بر اساس مستنداتی که ما داریم دو بار یک بار صبح به مدت یک ساعت، از هفت و بیست دقیقه تا حدود هشت و بیست دقیقه، بار دیگر عصر از پارکینگ و از طریق آسانسور به اتاق میهمان هتل رفته است. ما به عنوان مدیریت هتل قبول می‌کنیم که در کنترل دوربین‌ها سهل‌انگاری کرده‌ایم. این خانم وقتی دیده که دوربین‌ها کنترل نمی‌شوند با خاطر جمعی به اتاق میهمان تردد داشته است. همان روز مادر این خانم به هتل زنگ زده و به برادر من گفته که دخترش به خانه برنگشته است. دخترم گفته است که من تا سه ساعت دیگر هتل هستم. بعد برادرم مشکوک شده و زنگ زده تا ببیند بالاخره فریناز به خانه برگشته است یا نه. بعد از اینکه فریناز متوجه می‌شود که خانواده و مدیریت هتل از جریان اطلاع پیداکرده‌اند، دستپاچه می‌شود. ابتدا به صورت افقی و از طریق بالکون در چهار اتاق جابه جا شده است. بعد خواسته به کمک یکی از خدمه از طبقه سوم به صورت عمودی پایین برود که در این فاصله متاسفانه سقوط می‌کند. متهم گفته که حتی در جابه‌جایی ابتدایی به فریناز کمک کرده است. ما از کل ماجرا متاسفیم. فکر نکنید ما احساسات انسانی نداریم، ما دلسوز این شهر بودیم، مهاباد را زیبا کردیم. من خود یک هتل دیگر در مهاباد ساخته بودم که قرار بود به زودی افتتاح شود. اما از همینجا به شما اعلام کنم که این پروژه را تعطیل می‌کنم. آدم باید به جایی خدمت کند که قدر آن را بداند نه اینکه آتش بزنند. هتل جدید ما در چهارراه آزادی است، ما دیگر به هیچ عنوان در مهاباد سرمایه گذاری نمی‌کنیم. چون غارت شدیم، انگ خوردیم.

 

آقای مولودی بگذارید برگردیم به روز ماجرا، شما چطور در جریان حادثه مرگ فریناز قرار گرفتید؟ می‌خواهم دوباره تاکید کنم آیا شما می‌پذیرید که موضوع رابطه این دو نفر را به خانواده گزارش کرده‌اید؟

بله، نادر، برادر من که صاحب هتل است این موضوع را به خانواده اطلاع داد. او در هتل به هر دو نفر میهمان و کارمند مشکوک شده بود. متهم هم بعدا با شکایت ما بازداشت شد. خواستند آزاد کنند اما برادر من به عنوان شاکی اصلی مانع از آزادی او شد.

 

اگر شما آنطور که می‌گویید رفتار این دو نفر مشکوک بوده، چرا به پلیس زنگ نزدید؟ خانواده یک کارمند چه ارتباطی با رفتار مشکوک آن کارمند در محل کارش دارد؟

چرا، اقدام قانونی کردیم. خانواده در جریان هستند. متهم روز اول بازداشت شد. اما کار قانونی یک ساعته نیست. باید اعترافات بگیرند، انگشت‌نگاری کنند، از کارکنان هتل بازجویی کنند. این موضوع یک روزه حل نمی‌شود.

 

شغل این فرد چه بود و در هتل شما چه می‌کرد؟

او مسئول یک سازمان خصوصی جهانگردی است. اینها در جهت استانداردسازی هتل‌ها و در این رابطه به همه هتل‌ها سرکشی می‌کند. در جریان رفت و آمد به هتل، این فرد با کارمند ما آشنا شده و یک رابطه ساده برقرار کرده‌اند. این فرد مسئول یک شرکت خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت ندارد.

 

در خبرها ذکر شده که فریناز ۲۷ یا ۲۸ سال سن دارد، فرد بازداشت شده چند ساله است؟

۳۵ یا ۳۶ سال.

 

آیا فریناز به عنوان یک کارمند در گذشته با مدیریت هتل مشکلی داشت؟

ما چون در این هتل متاسفانه دوربین را بررسی نکردیم نمی‌توانیم چیزی بگوییم. ولی پیشتر رفتار مشابهی از کارمندانمان ندیده‌ بودیم.

 

به لحاظ قانونی پرونده در چه مرحله ای است؟

مسولان به بهترین شیوه دارند این پرونده را بررسی می‌کنند. به غیر از متهم، شماری از معترضان راهم بازداشت کرده‌اند. آخر شما نمی‌دانید، همه هتل را بردند، حتی قاشق و چنگال‌ها را. کجای دنیا این رفتار، قهرمانی انگاشته می‌شود؟ این یعنی تخریب یک شهر. یعنی آبرو بردن. اسم دیگری ندارد. با وجود همه این خساراتی که به ما وارد شد،‌ ما داغدار مرگ فریناز هستیم. ما هم ضرر کردیم، زندگیمان به خطر افتاد. اما آن بخش آگاه مردم مهاباد می‌دانند همه این چیزهایی که منتشر شده پروپاگاندا علیه ماست.

 

بعد از آن حادثه با هنوز با خانواده خسروانی دست کم برای پیگری پرونده در تماس هستید؟

ما فقط به مراسم ختم رفتیم. خانواده گفته‌اند که تابع قانون هستند و پرونده را از طریق قانون پیگیری می‌کنند. بگذارید به عنوان حرف آخر بگوییم که این موضوع واقعا آنطور که بزرگ شد نبود. یک ارتباط ساده دو جوان بود. حرکتی کرده بودند. اما بزرگ کردند و در جریان آن متاسفانه ما ضرر کردیم، پلیس زخمی شد و برخی از مردم هم متاسفانه زخمی شدند. عده‌ای بیکار و احساسی عامل این کار بودند.