هزاران تن از مردم، صدها تن ازماموران

لیلا طیری
لیلا طیری

» مراسم سالگرد شهدای 25 خرداد در میان تدابیر امنیتی

سالگرد بزرگداشت شهدای روز 25 خرداد سال 88 دیروز در شرایطی کاملا امنیتی برگزار شد.
به گزارش خبرنگاران “روز” مراسم سالگرد شهادت مهدی کرمی، احمد نعیم آبادی، ناصر امیر نژاد، رامین رمضانی،  داوود صدری، امیرحسین طوفان پور، علی حسن پور، محرم چگینی، مسعود خسروی، علیرضا افتخاری و سهراب اعرابی با حضور خانواده های این شهدا در بهشت زهرای تهران در حالی برگزار شد که هزاران تن از مردم برای ابراز همدردی و صدها مامور امنیتی برای جلوگیری از شکل گیری تجمع اعتراضی و سردادن هر گونه شعاری در بهشت زهرا حضور یافته بودند.


گزارش های “روز” حاکیست مردم با حضوربر مزار این شهدا همبستگی خود را با خانواده های شهدا اعلام کردند.همزمان ماموران امنیتی از توقف مردم بر سر مزار شهدا جلوگیری و از مردمی که در بهشت زهرا حضور داشتند فیلمبرداری کردند.


خبرنگار روز در تهران در مورد فضای شهر تهران نوشته است: تهران دیروز هم کاملا  امنیتی و مملو از نیروهای نظامی و گارد ویژه بود: از چهار راه ولیعصر تا انقلاب و شادمان و میدان آزادی و هفت تیر مامور ایستاده بودو  زیر پای هر کدام کیسه های مشکی پارچه ای بود که سراین کیسه ها با یک نخ بلند بسته میشد و مشخص نبود داخل کیسه ها  چیست.


گزارش ها از تجریش، ونک و سایر ومناطق تهران نیز تصویر مشابهی میدهد.
گزارش دیگر خبرنگار “روز” حاکیست مراسم سالگرد حسام حنیفه دیگر شهید روز 25 خرداد با حضور خانواده این شهید در امامزاده عبدالله کرج، بر سر مزار این شهید برگزار شد.
در کرمانشاه نیز مراسم سالگرد شهید کیانوش آسا در منزل این شهید برگزار شد. خانواده آسا پیش از این اعلام کرده بودند مراسم سالگرد فرزندشان را در تالار اخترشاد کرمانشاه برگزار خواهند کرد اما به دلیل فشارهای امنیتی این مراسم لغو  و در منزل آنها برگزار شد.


همزمان گزارش ها از مشهد از امنیتی شدن فضای شهر در آستانه برگزاری مراسم سالگرد شهید مصطفی غنیان حکایت دارد.


وب سایت دانشجو نیوز گزارش کرده است: در سالگرد کودتای انتخاباتی و در آستانه اولین سالگرد دانشجوی شهید مصطفی غنیان و شهید حمید مداح، نهاد های قضایی و امنیتی مشهد دور تازه ای از فشار بر فعالین دانشجویی شهر مشهد را آغاز کرده اند.


اولین سالگرد شهید غنیان روز پنجشنبه 27 خرداد از ساعت 6 بعد از ظهر در صحن قدس حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. مزار شهید غنیان در قطعه 157 صحن قدس حرم امام رضا ست.


از تهران نیز فعالین حقوق بشر و دموکراسی گزارش کرده اند: به مناسبت سالگرد جانباختگان راه آزادی تعداد زیادی از مردم تهران همراه با خانواده های آنها از بعد از ظهر دیروز بر آرامگاه شهدا حاضر شدند و با نثار گل و روشن کردن شمع نسبت به آنها ادای احترام کردند.


براساس این گزارش، روز سه شنبه ۲۵ خرداد ماه از حوالی ساعت 5 عصر با حضور خانواده های شهدا و تعداد زیادی از مردم تهران، مراسم گرامیداشت سالگرد جانباختگان راه آزادی مردم ایران در بهشت زهرای تهران برگزار شد و  مردم با حضور برهر کدام از آرامگاهها با قرار دادن شاخه های گل و روشن کردن شمع نسبت به آنها ادای احترام کردند  و یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.


این گزارش از حضور نیروهای نظامی و امنیتی و ایجاد رعب و وحشت در بهشت زهرا خبر می دهد و می افزاید: این نیروها، حساسیت زیادی بر روی موبایل ها و کسانی که قصد جواب دادن به تلفن های خود داشته، نشان می دادند.