فیلمساز ایرانی را آزاد یا رسماً متهم کنید

نویسنده

» نگاه سی بی اس به اعتراض های جهانی به حبس پناهی

یک گروه حقوق بشر بین المللی روزشنبه ازدولت ایران خواست فیلمساز زندانی ایرانی را که از مخالفان دولت حمایت کرده است یا متهم کند و یا آزاد سازد.

جعفر پناهی نزدیک به دو هفته پیش توسط نیروهای امنیتی ایران، با یورش به محل سکونت وی دستگیر شد. یکی از دادستان های تهران گفته است که بازداشت پناهی سیاسی نیست و او به جرم ارتکاب جرایم «نامشخص» بازداشت شده است.

دیده بان حقوق بشر اشاره کرده است که به همکار حرفه ای این فیلمساز، محمد رسولف، که همراه با پناهی در تاریخ 1 مارس بازداشت شده است، اتهامی وارد نشده است. این گروه حقوق بشر در بیانیه ای که منتشر کرد از تهران برای عدم ارائه هیچ مبنای قانونی برای ادامه بازداشت این فیلمسازان انتقاد کرد.

سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه این گروه حقوق بشر گفت: «مقامات ایرانی یا باید اتهام این افراد را منتشر کنند یا فورا آنها را آزاد کنند.»

دیده بان حقوق بشر گفته است فیلمساز سومی نیز در بازداشت است ولی این گزارش به طور مستقل قابل تائید نیست.

پناهی، 49 ساله، از مخالفین دولت ایران در وقایع بعد ازانتخابات ریاست جمهوری مناقشه آمیز ژوئن گذشته، که در آن محمود احمدی نژاد، برنده اعلام شد، حمایت کرده است. اودر تابستان گذشته، زمانی که برای بازدید قبر برخی از قربانیان نا آرامی های تهران رفته بود مدت کوتاهی بازداشت شد و بعد از آن ممنوع الخرج شد.

این فیلمساز برنده جوایزی درشیکاگو، کن و جشنواره فیلم برلین است، اگرچه نمایش تعدادی از فیلم های وی در ایران ممنوع شده است.

ویتسون گفت: «دولت ایران با هدف قرار دادن هنرمندان برجسته ای نظیر پناهی، پیام روشنی را ارسال می کند، مبنی بر اینکه آماده است  هر کسی را که تهدید محسوب می شود سرکوب کند.»

وی افزود: «اگر چهره های شناخته شده مانند پناهی از دستگیری و بازداشت خودسرانه مصون نباشند آنگاه ایرانیان عادی قبل از درگیر شدن درهر نوع فعالیتی که ممکن است دولت را مورد انتقاد قرار دهد تردید خواهند کرد.»

انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات، اعتراض طیف گسترده ای از چهره های شناخته شده، از جمله فیلمسازان و خوانندگان را باعث شد که از مخالفین حمایت کرده و سرکوب وحشیانه معترضین در خیابان توسط دولت را مورد انتقاد قرار دادند و به چالش کشیدند.

مخالفین معتقدند احمدی نژاد با تقلب در انتخابات برنده شده است و برنده واقعی در واقع میرحسین موسوی، رهبر مخالفان بوده است.

 

منبع: سی بی اس- 13 مارس