اسرائیل دوباره به فکر ایران و لبنان

نویسنده

» مقاله ای از واشنگنتن پست درباره هشدار باراک

جانین زکریا

وزیر دفاع اسرائیل با دو پیام  به آمریکا می رود: تحریم ها برای منصرف کردن ایران در مورد ادامه برنامه های اتمی، کافی نیست و  اینکه اگر حزب الله شهر های اسرائیل را راکت باران کند، مستقیما به ساختمان های دولتی لبنان حمله خواهد کرد.

ایهود باراک که تبدیل به مهمان دائمی امریکایی‌ها شده است از برنامه هسته‌ای ایران و ناکافی بودن تحریم‌ها برای مهار آن سخن گفت و البته بحث لبنان و فلسطین را نیز فراموش نکرد.

 یک دهه پیش، باراک در تلاش برای رسیدن به توافق با یاسر عرفات شکست خورد و همه امید ها برای صلح خاورمیانه از بین رفت. امروز باراک 68 ساله رهبر حزب کارگر اسرائیل خود را در میان ائتلاف جناح راست می بیند که مخالف دادن هرگونه امتیاز به فلسطین هستند.

اما باراک به شکل عجیب و غریبی بدل به نزدیک ترین محرم رقیب سابق سیاسی اش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر شده است و هر کاری که او می گوید با انجام بدهد چه در مورد صلح باشد، چه جنگ. امروز باراک با هیلاری کلینتون و رابرت گیتس وزیر دفاع و تعدادی از ماموران اطلاعاتی آمریکا مذاکره می کند.

باراک درباره برنامه اتمی ایران می گوید: “واشنگتن و تل‌آویو متفق‌القول تاکید دارند که ایران به دنبال برنامه تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای است. البته در این میان تفاوت میان آنچه که باید انجام شود و آنچه که می‌توان انجام داد، وجود دارد. در خصوص بازده زمانی که باید با ایران برخورد نظامی شود نیز اختلاف‌هایی میان واشنگتن و تل‌آویو وجود دارد.”

باراک درباره زمانبندی و اینکه تا چه زمانی باید به تحریم ها فرصت داد تا تاثیر کنند می گوید امریکا و اسرائیل در خصوص فرصت زمانی که باید به تحریم‌ها داد تا کار آمدی خود را اثبات کنند، اختلاف نظرهایی میان دو طرف وجود دارد. ایرانی‌ها همچنان اصرار دارند که برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیزی را دنبال می‌کنند و به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستند.

باراک در این خصوص می ‌گوید: “زمان زمانه تحریم است اما همین زمان نشان خواهد داد که تحریم‌ها هم نمی ‌توانند مانع از برنامه هسته‌ ای ایران شوند.”

آمریکا و سازمان ملل تحریم هایی را در مورد ایران درنظر گرفته اند که روز دوشنبه اتحادیه اروپا هم این تحریم ها را گسترده تر کرد.

مقامات اسرائیلی با دقت به سخنان اوباما گوش می کنند تا شاید از میان حرف های او تمایل وی برای حمله نظامی به ایران را پیدا کنند. باراک اوباما در ماه دسامبر این تمایل را در سخنرانی اوباما هنگام دریافت جایزه صلح نوبل دیده بود. اوباما در این سخنرانی گفته بود که زمانی خواهد رسید که استفاده از زور نه تنها لازم بلکه منصفانه است.

منطقه دیگری که اسرائیل گمان می کند استفاده از زور در آن لازم است، لبنان است. از جنگ تابستانی حزب الله و اسرائیل، چهار سال می گذرد و این جنگ با مداخله سازمان ملل، پایان یافت. اسرائیل می گوید که حزب الله نیروی نظامی مورد حمایت ایران موفق شده است که 40 هزار موشک و راکت بسازد. باراک هشدار داد، اگر بار دیگر آتش بس شکسته شود، اسرائیل مستقیما به دولت لبنان حمله خواهد کرد که به حزب الله اجازه داده است دوباره مسلح بشوند.

باراک می گوید اگر حزب الله یک راکت به سمت اسرائیل شلیک بکند، ما به  حزب الله تروریست حمله نمی کنیم، ما به خود این حق را می دهیم که به هر چیزی که متعلق به لبنان است حمله کنیم و نه فقط حزب الله.

تنش بین اسرائیل و لبنان در روزهای اخیر و به دلیل این گزارش که فعالان لبنان قصد دارند کشتی حامل کمک را به عزه بفرستند، بیشتر شده است. باراک فرستادن این کشتی را “تحریک بی دلیل” توصیف کرد.

حریری گفت که این اقدام اسرائیل زیرپا گذاشتن همه توافقنامه های حقوق بشری است.

تلاش لبنان به دنبال حمله به کشتی حامل کمک های ترکیه در تاریخ 31 می است که طی آن نه فعال حقوق بشری کشته شدند.

باراک می گوید که اسرائیل باید مرز هایش را با فلسطین مشخص کند و مطمئن شود که اکثریت ساکنان اسرائیل که یهودی هستند، مشکلات پناهندگان فلسطینی را حل می کنند و تلاش کند تا به راه حلی منطقی در مورد آینده بیت المقدس برسد.

جورج میچل، فرستاده آمریکا در خاورمیانه ماه هاست که تلاش می کند مذاکره ای مستقیم بین اسرائیل و فلسطین صورت بگیرد. نتانیاهو گفته است که تمایل دارد رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، محمود عباس، را ملاقات کند اما عباس که به صداقت گفته های نتانیاهو اطمینان ندارد از آمریکا خواست که تا قبل از هرگونه مذاکره ای، تضمین بدهد.

باراک در این مورد که آیا نتنیاهو هم در مورد یک راه حل صلح در میان این همه تنش در اسرائیل با او هم نظر است یا نه؟ گفت که نتنیاهو ژوئیه گذشته طی شش نشست، اوباما را قانع کرده است. اما مسلم است که تنها راه پی بردن به این نکته که غذایی خوشمزه است، خوردن آن است. ما باید این موضوع را در عمل بررسی کنیم.

 

واشنگتن پست، 26 ژوئیه