دستگیری بخاطر تماشای مسابقه والیبال

نویسنده
لوموند

» گزارش لوموند از بازداشت غنچه قوامی

غنچه قوامی، دختر جوان ایرانی-بریتانیایی، از تاریخ ۳۰ ژوئن در زندان بدنام اوین در تهران زندانی است. او که ۲۵ سال سن دارد، اولین بار در تاریخ ۲۰ ژوئن به همراه ۱۶ دختر و زن ایرانی دیگر که قصد تماشای مسابقه والیبال ایران-ایتالیا در تهران را داشتند دستگیر شد. این ممنوعیت ازسوی فدراسیون والیبال ایران صادر شده که معتقد است جوّ حاضر در اماکن ورزشی برای زنان “مناسب” نیست. این درحالی است که زنان تا دو سال پیش می توانستند این گونه مسابقات را از نزدیک تماشا کنند.

هفده زن ایرانی دستگیر شده چند ساعت بعد آزاد شدند. درحالی که در تاریخ ۳۰ ژوئن، زمانی که غنچه قوامی به بازداشتگاه وزرا می رود تا وسایل ضبط شده خود توسط نیروی انتظامی را دریافت کند، مجدداً دستگیر می شود. او به زندان اوین منتقل شد و چهل و یک روز اول حبس خود را در سلول انفرادی گذراند. بازداشت موقت او در تاریخ ۴ سپتامبر دو ماه دیگر تمدید شد، و این درحالی است که اتهامات وارده به او شفاف نیستند.

سازمان عفو بین الملل در تاریخ ۱۰ سپتامبر بیانیه ای منتشر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که هرچه سریعتر غنچه قوامی را آزاد کنند. به گفته این سازمان، این زن جوان فشارهای زیادی را در زمان بازجویی ها متحمل شده است.

صفحه ای در فیس بوک توسط دوستان و نزدیکان او به زبان فارسی و انگلیسی درست شده که آخرین اخبار مربوط به وی را منتشر می کند. صفحه “غنچه قوامی را آزاد کنید” امروز ۱۰ هزار علاقه مند دارد.

لوموند، ۱۱ سپتامبر