ضرب و شتم زندانی در محل دادگاه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محکومیت بازداشت شدگان مراسم افطاری تبریز

پانزده تن از بازداشت شدگان مراسم افطاری تبریز هرکدام به بیست ماه حبس تعلیقی و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند. خانواده‌ این زندانیان به روز می‌گویند تعدادی از آنان پس از بازپرسی در شعبه چهارم دادگستری در سالن انتظار این مجتمع قضایی مورد ضرب و شتم ماموران نظامی قرار گرفته‌اند.

با گذشت نزدیک به دو ماه از اعتراضات شهروندان آذربایجانی به بی توجهی مسئولین به خشک شدن دریاچه ارومیه، واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد؛ در تازه‌ترین مورد رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفته است: “کسانی که به این اعتراض دامن می‌زنند دیدگاه کسانی را پیاده می‌کنند که عقیده دارند علیه خدا هم می‌توان راهپیمایی کرد.”

یاشار حکاک‌پور، مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان آذربایجانی با انتقاد از اظهارات این مقام قضایی می‌گوید: “در بین معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه افراد متدین و دیندار زیادی حضور داشتند. این اظهارات محلی از اعراب ندارد و در راستای‌‌ همان اتهام‌های تکراری و نخ نمای مقامات قضایی و امنیتی در رابطه با دریاچه ارومیه است.”

 

شناخته شده‌ها را بعدا دادگاهی می‌کنند

گزارش‌ها از آذربایجان حاکیست ۱۵ نفر از بازداشت شدگان شهریور ماه مراسم افطاری تبریز به اتهام “اجتماع جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی” در مجموع به ۳۰ سال حبس محکوم شدند.

اسامی این پانزده نفر یوسف سلحشور، احمد علیزاده، یاسر سلمان رضایی، علی ایمانی قراملکی، قادر نوروزی، محمد امیری، جلیل علمدار میلانی، محمد علیمرادی، علی شیرناک، فرزاد مهدوی اسفنجانی، مهدی مهاجر، یعقوب رضایی، محمد محمودی، اکبر پورحسین و یعقوب کریمی اعلام شده است.

آداپ، انجمن دفاع از زندانیان آذربایجانی در ایران می‌گوید هرکدام از دستگیرشدگان از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز به بیست ماه حبس تعلیقی و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

این افراد و ۱۵ نفر دیگر روز چهارشنبه، دوم شهریورماه، از سوی نیروهای دولتی در محله قوم‌تپه تبریز در جریان یک مراسم افطاری، بازداشت شدند. پس از این مراسم زنجیره اعتراض‌هایی در برخی از شهرهای آذربایجان نسبت به روند خشک شدن دریاچه ارومیه صورت گرفت و شمار زیادی از مردم بازداشت شدند.

یاشار حکاک‌پور، مسئول روابط عمومی آداپ در مورد سرنوشت ۱۵ بازداشت شده دیگر این مراسم افطاری می‌گوید:“آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند و هنوز محاکمه نشده‌اند. بیشتر آن‌ها از محکوم شدگان کنونی شناخته شده‌تر هستند و احتمال می‌رود به همین دلیل دستگاه قضایی تصمیم گرفته باشد محاکمه آن‌ها را به صورت جداگانه برگزار کند.”

همزمان گزارش‌ها حاکیست که قادر نوروزی فعال مدنی آذربایجانی و چند تن دیگرهنگام بازپرسی در شعبه چهارم دادگستری تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

برادر آقای نوروزی به روز می‌گوید: “روز محاکمه که برادرم را به دادگاه بردند به همراه چند بازداشت شده دیگر این پرونده، از سوی یکی از ماموران زندان به نام سخایی مورد ضرب و شتم قرارگرفتند. این حمله پس از اعتراض زندانی‌ها به دستبند صورت گرفت.”

برادر این زندانی که خود شاهد ضرب و شتم ها بوده می‌گوید بعد از یک ماه تلاش بالاخره توانسته اند او را نزد پزشک قانونی و پزشک متخصص ببرند: “برادرم در جریان این ضرب و شتم به شدت آسیب دیده و وضعیت او در حال حاضر مناسب نیست و نیاز به رسیدگی شدید پزشکی دارد.”

او می‌افزاید: “اوایل به هیچ صورتی راضی نمی‌شدند به خارج از زندان منتقل شود. پس از مراجعه ما به معاون دادستانی تبریز و ریس حقوق بشر دادگستری، بالاخره دستور دادگاه مبنی بر رسیدگی پزشکی صادر شد و آقای قیصر‌نژاد رئیس زندان تبریز اجازه خروج برادرم را جهت رسیدگی پزشکی البته مشروط بر اینکه هزینه آن به عهده خانواده باشد صادر کرد.”

قادر نوروزی فعال سابق دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز و دبیر سابق تشکل منحل شده آرمان دانشجوی این دانشگاه نزدیک به سه ماه است که در زندان به سر می‌برد.

احمد علیزاده هم، یکی دیگر از محکوم شدگان این پرونده است که به گفته بستگانش همراه با قادر نوروزی در سالن انتظار دادگستری تبریز در روز محاکمه مورد حمله مامورین زندان قرار گرفته است.

پدر این زندانی به روز می‌گوید: “ماموران زندان پسرم را همراه چهار نفر دیگر در سالن دادسرا مورد ضرب و شتم قرار دادند. علاوه بر ما،بعضی دیگر از خانواده‌ها هم شاهد ضرب و شتم‌ها بودند؛انها را تا زمانی که به اتاق بازپرسی منتقل شدند می زدند.”

او می‌افزاید: “در حال حاضر به صورت غیر حضوری هفته ای یک بار با پسرم ملاقات می کنیم، اما او بر اثر ضرب و شتم‌های صورت گرفته در دادگستری از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.”

 

نامحرمان اعتراض ها را دامن می زنند

مقامات قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی بیگانگان را به دست داشتن در اعتراضات به روند خشک شدن دریاچه ارومیه متهم می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفته است: “سد‌ها برای تامین نیاز مردم ساخته شده‌اند و کسانی که به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه معترض مهار آب‌ها می‌شوند به تاکیدات قرآن کریم و نیز تلاش‌های نظام برای تامین نیاز انسان‌ها بی‌توجهی می‌کنند.”

به گزارش ایسنا سیدمحمدعلی موسوی با بیان اینکه “در باطن اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه سیاسی کاری و لجاجت با نظام موج می‌زند و این اعتراض را نامحرمان کشور و ملت تشویق می‌کنند”، گفته: “کسانی که به این اعتراض دامن می‌زنند دیدگاه کسانی را پیاده می‌کنند که عقیده دارند علیه خدا هم می‌توان راهپیمایی کرد، آن‌ها از قدرت خداوند تبارک و تعالی بی‌خبرند.” اظهاراتی که مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی آن را تاسف بار می خواند.