مرتضوی از دستگاه قضایی می رود

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» انتقال دادستان مجرم به دولت احمدی نژاد

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، که به دنبال افشای دست داشتنش در جنایات کهریزک، از سمت خود برکنار شده بود، این بار به عنوان گزینه قطعی برای ریاست سازمان تعزیرات حکومتی مطرح شده است.

بنا به گزارش سایت محافظه کار “پرچم”، سعید مرتضوی که پس از برکنار شدنش از سمت دادستانی تهران، به معاونت دادستان کل کشور منصوب شده، و متعاقبا شایعه معرفی وی به عنوان وزیر دادگستری انتشار یافته بود، این روزها به عنوان گزینه قطعی ریاست سازمان تعزیرات حکومتی مطرح است و در این صورت، وی بعد از سالها حضور در دستگاه قضایی، این بار در زیر مجموعه دولت بکار گرفته می شود.

به دنبال وقوع جنایت کهریزک، که در آن چندین تن در اثر شکنجه کشته شده و شماری از زندانیان هم مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند یکی از متهمان اصلی این حوادث سعید مرتضوی شناخته شده بود.در همین ارتباط رییس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعلام کرده بود  ”بازداشت های پس از انتخابات و اعزام دستگیر شدگان به بازداشتگاه کهریزک قطعا با هماهنگی دادستان تهران انجام می گرفت”.

و این درحالی است که سعید مرتضوی، در مصاحبه هایی که پس از این ماجرا انجام داد، وقوع این اتفاقات در کهریزک را انکار و خود را مسئول ارتکاب این موارد ندانست.

اما با پررنگ تر شدن نقش مرتضوی در ماجرای کهریزک، وی به کانون انتفادات مبدل شد و بالاخره پس از روی کار آمدن صادق لاریجانی، مرتضوی از سمت خود برکنار شد و به جای وی عباس جعفری دولت آبادی به عنوان دادستان تهران منصوب گردید.

پیشتر آقای مرتضوی بعنوان عامل اصلی توقیف فله ای مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران شناخته می شد.در طول این سالها بیش از 120 روزنامه به دستور وی توقیف شده اند.همچنین نام سعید مرتضوی در پرونده قتل زهرا کاظمی نیز مطرح بود و شاکیان این پرونده آقای مرتضوی را مسئول قتل زهرا کاظمی دانستند.

 

جزییات تعلیق سه مقام قضایی

در همین حال نشریه سفیر خبر داد که حکم تعلیق سه مسئول قضایی در تاریخ 14 شهریور از سوی دادگاه انتظامی قضات و در جریان بررسی حوادث کهریزک صادر شده است.

بر اساس این گزارش، این حکم شامل سه قاضی شناخته شده  قوه قضاییه شده که مسئولیت پیگیری پرونده های امنیتی را برعهده داشتند.گفته می شود این سه تن، قاضی مرتضوی، قاضی حداد و قاضی حیدری فرد بوده اند که همگی در ماههای گذشته از کار برکنار شده اند.

دستور تعطیلی بازداشت گاه کهریزک و مجازات عاملان آن از سوی علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی صادر شده بود.

 

صدای مکارم شیرازی هم درآمد

همزمان با مشخص شدن نقش مرتضوی در حوادث کهریزک، آیت الله مکارم شیرازی، خطاب به ریاست قوه قضاییه گفت “مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند”.

خبرگزاری رسا در همین ارتباط نوشت “خبرگزاری رسا، آیت الله مکارم شیرازی در دیداری که با حجت‌الاسلام گرکانی ریاست دیوان عالی کشور داشت به وی گفت: سلام مرا به آیت الله آملی لاریجانی برسانید و بگویید که مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند. لازم است هر چه زودتر اقدام فرمایید تا اعتماد مردم خدای نکرده به دستگاه کم نشود، به یقین اینگونه محاکمات شجاعت می خواهد که در جنابعالی و ایشان سراغ داریم”.

در جریان حمله لباس شخصیهای حامی دولت به کوی دانشگاه، پنج دانشجو توسط این نیروها به قتل رسیدند و دهها تن دیگر هم زخمی شده بودند. در اقدامی دیگر، دهها تن از لباس شخصی وارد محوطه مجتمع سبحان در واقع در بلوار کاوه(قیطریه) شده بودند و با شهار”مرگ بر مرفه” اقدام به شکستن شیشه و آسیب زدن به خودروهای پارک شده کردند. در این حمله، حدود 300 خودرو از سوی لباس شخصی ها تخریب شد.