رحیمی در مرخصی،‌ منتقدان در زندان

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی:

بازنگشتن محمدرضا رحیمی به زندان پس از برگزاری مراسم درگذشت همسرش، در حالی که برخی زندانیان سیاسی و عقیدتی سال‌هاست  از مرخصی محروم اند، با اعتراض‌ برخی نیروهای نزدیک به جنبش سبز و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.  
رحیمی، معاون اول دولت دهم، در دادگاه به ۵ سال و ۹۱ روز حبس، رد مال و جریمه نقدی محکوم شد. حکم محمدرضا رحیمی، زمستان گذشته اجرا شد، اما او از همان ابتدا از مرخصی برخوردار شد. معاون اول محمود احمدی‌نژاد یک هفته پس از اجرای حکم، به مرخصی آمد. محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، آن زمان گفته بود که استفاده از مرخصی حق زندانیان است و دلیل اعطای مرخصی به رحیمی، بیماری همسرش بوده است. رحیمی پس از درگذشت همسرش نیز برای مدتی به مرخصی آمد.
وب‌سایت‌های کلمه و سحام‌نیوز - رسانه‌های نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی - در گزارش‌های مختلفی نوشتند که رحیمی پس از آخرین مرخصی خود، هنوز به زندان بازنگشته است.  
سحام‌نیوز - نزدیک به مهدی کروبی - به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که رحیمی بعد از آخرین مرخصی خود - ۲۵ خرداد سال جاری - به زندان بازنگشته است. رحیمی از ۲۶ بهمن - که حکم او اجرایی شد - سه بار از مرخصی استفاده کرده است.  
وب‌سایت کلمه نیز با تایید این خبر، قوه‌قضائیه را به “برخورد دوگانه” با زندانیان متهم کرد و نوشت: “تبعیض و عنایات ویژه در برخورد با محمدرضا رحیمی که به حرام خواری اقتصادی به نفع حرام خواران سیاسی متهم است، همچنان ادامه پیدا کرد تا زمان مرگ همسرش که یک روز قبل از تدفین به مرخصی رفت و دو هفته بعد به زندان برگشت و از آن روز که کمتر از دو ماه می گذرد، چند بار دیگر هم به مرخصی آمده و در حال حاضر هم در مرخصی به سر می برد”.
این مساله از آن جهت مورد انتقاد این رسانه‌ها قرار گرفته که تاکنون در چندین مورد زندانیان سیاسی با وجود درگذشت یکی از اعضای نزدیک خانواده‌شان، امکان استفاده از مرخصی را پیدا نکرده‌اند. برای مثال مهدی کروبی - از کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ که در حصر است - در زمان بیماری و سپس مرگ برادرش، امکان ملاقات با او یا حضور در مراسم ترحیم را نیافت.  
وب‌سایت کلمه در گزارشی از برخی زندانیان سیاسی - نظیر احمد هاشمی، جعفر گنجی و محمد داوری - به عنوان زندانیانی نام برد که با وجود درگذشت بستگان نزدیک، امکان استفاده از مرخصی را نیافتند.  
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد - که هر دو در حصر هستند - نیز پس از درگذشت پدران خود، اجازه نیافتند که در مراسم تشییع جنازه آن‌ها شرکت کنند.  
رحیمی خود پیش از این و در جریان برگزاری دادگاه، درباره پرونده خود گفته بود: “من فقط محمدرضا رحیمی نیستم، من معاون اول این نظام هستم، بنده ۳۴ سال سابقه خدمت در جمهوری اسلامی ایران را دارم، بنابراین نباید این قدر ساده به موضوع نگاه کرد”.