فاصله چند ماهه ایران با بمب قابل قبول نیست

نویسنده

» انتقاد وزیر اسرائیلی از جان کری

اورشلیم ـ- یووال استینتز وزیر امور استراتژیک اسرائیل از حزب لیکود اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، را غیر قابل قبول دانسته است. کری خواستار هوشیاری پیرامون توافقی اتمی با تهران شده است که ایران را از شش تا دوازده ماه از ظرفیت ساخت بمب هسته ای دور نگه دارد.

استینتز می گوید: “در گذشته و همچنین امروز، چیزی که از آمریکایی ها، اروپایی هایی و حتی روس ها شنیده بودیم این بود که ایران باید سال ها با چنین ظرفیتی فاصله داشته باشد. نه چند ماه، بلکه چند سال.”

جان کری که هفته گذشته در سنای ایالات متحده حاضر شده بود گفته است که مذاکره کنندگان باید برنامه زمانی ترتیب دهند که فاصله ایران با زمانی که می تواند مواد شکافتنی کافی برای ساخت سلاح هسته ای داشته باشد را بین شش ماه تا یک سال نگه دارد. وی گفته است این برنامه زمانی بسیار قابل قبول تر از وضعیت کنونی است که ایران دو ماه برای ساخت بمب زمان لازم دارد.

استینتز به رادیو اسرائیل می گوید: “چیزهایی که کری گفته است، نگران کننده هستند، شوکه کننده هستند، این حرف ها قابل قبول نیست.”

اسرائیل که حدس زده می شود بزرگترین زراد خانه های هسته ای خاورمیانه را دارد، برنامه هسته ای تهران را تهدیدی مهلک می داند و سال ها است تهدید می کند اگر ایران تصور کند که دیپلماسی بین المللی همیشگی است به این کشور حمله نظامی خواهد کرد.

استینتز می گوید: “ما نمی توانیم توافقی که ایران را چند ماه از سلاح هسته ای دور می دارد بپذیریم. چرا که چنین توافقی اوضاع را پایدار نگه نمی دارد.” او همچنین این مطالبه را تکرار کرده است که دشمن اصلی اسرائیل باید از ظرفیت هسته ای کاملا تهی شود.

وی معتقد است: “این موضوع ایران را به تامل وا می دارد تا به سمت سلاح هسته ای برود، و کشورهای عرب اهل تسنن همچنین، عربستان سعودی، الجزایر، مصر، و شاید همچنین ترکیه و امارات متحده عربی نیز به سمت برگزاری مسابقه تسلیحات اتمی سوق پیدا کنند.”

منبع : رویترز – 14 آوریل