آژانس: به صلح آمیز بودن برنامه ایران اطمینان نداریم

نویسنده

larijanipakestanb.jpg

وحید ثابتیان

پس ازآنکه بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان به نقل از یکی ازژنرال های ارتش پاکستان ادعا کرد که ایران به اسلام آباد 12 میلیارد دلار رشوه به منظور دراختیار گرفتن فن اوری تهیه سلاح اتمی را پیشنهاد داده بود، علی لاریجانی به تکذیب این خبرپرداخت.

علی لاریجانی گفته که هرگز چنین چیزی نشنیده است. بی نظیر بوتو پیش ازاین به نقل از ژنرال میرزا اسلام بگ، که درزمان مسئولیت او ریاست ارتش را به عهده داشت، گفته است که ایران برای به دست آوردن سلام اتمی 12 میلیارددلار رشوه پیشنهاد کرده بود. لاریجانی گفته است که این ژنرال پاکستانی را چندین بار ملاقات کرده است اما هرگز چنین بحثی مطرح نبوده است. ژنرال یاد شده درمصاحبه ای گفته است که او مفاد ومحتویات پیشنهاد یاد شده را نخست وزیر وقت پاکستان درمیان گذاشته است، اما بوتو این پیشنهاد را رد کرده است.

لاریجانی گفته است که درخصوص رابطه با حضور پاکستان دربرنامه هسته ای ایران داستان های زیادی مطرح می شود اما اینها برای فشارگذاشتن روی دولت این کشوراست. این همکاری ها به گفته برخی منابع توسط عبدالقدیرخان، پدردانش هسته ای پاکستان، مردی که این کشور را به سوی هسته ای شدن پیش برد، انجام شده است. عبدالقدیر خان ازسال 2003 ودرست زمانی که اعتراف کرد که به برنامه هسته ای ایران، لیبی وکره شمالی کمک کرده، تحت بازداشت خانگی قرار دارد.

به گفته لاریجانی که درنشریات مختلف پاکستانی وهندی نیزمنتشر شده است، همکاری پاکستان وایران درزمینه برنامه هسته ای چیزی نیست که آمریکا مطرح می کند. به گفته وی اینکه اعلام می شود دستگاه های سانتریفوژ ایران، پاکستانی است، برای تحت فشار گذاشتن پاکستان است؛ چرا که “آژانس بین المللی انرژی اتمی می داند که ایران این دستگاه ها را ساخته است.” ژنرال بگ، اظهارات خود راکه درمصاحبه ای با یک روزنامه پاکستانی مطرح کرده بود را تکذیب نکرده است. آمریکا وبرخی کشورهای اروپایی معتقدند که ایران به کمک پاکستان توانسته است دستگاه های سانتریفوژ را نصب کند. به همین جهت دستگاه های سانتریفوژ ایران به P1 ,P2 معروف است.

علی لاریجانی درمصاحبه ای با ایسنا ودرخصوص رابطه با پاکستان ونقش این کشور درتوسعه برنامه هسته ای کشور گفته است: “ پاکستان یکی از اولین کشورهایی است که من از آن دیدن کرده‌ام و با آن مشاوره‌ای مستمر داریم؛ زیرا معتقدیم کشوری با نفوذ است.”

لاریجانی درتوضیح اینکه برنامه هسته ای ایران چگونه آغازشده است وچه کشورهایی درآن مشارکت داشته اند گفته است: “برنامه‌ی هسته‌ ای ما در چهار دوره دنبال شده است که یک دوره‌ آن پیش از انقلاب و زمانی صورت گرفت که شاه مخلوع ایران روابطی نزدیک با آمریکا داشت. رآکتور تهران از آمریکا و زمانی به ایران وارد شد که آمریکا چهار قرارداد مهم هسته‌یی را با تهران امضا کرد. فرانسه، آلمان و کانادا نیز توافقاتی هسته‌یی را با ایران منعقد کردند. نیروگاه بوشهر قرار بود به وسیله آلمان‌ها ساخته شود و فرانسوی‌ها قرار بود که دو نیروگاه دیگر را بسازند. آنها مبالغ هنگفتی بودجه دریافت کردند، اما به محض اینکه انقلاب اسلامی آن دیکتاتور را برکنار کرد از این کار کناره‌گیری کردند. آمریکایی‌ها به ما سوخت هسته‌یی دادند حتی بودجه‌ی ما را بازنگرداندند. فرانسه و آلمان نیز آن نیروگاه‌ها را نساختند و این ما را مجبور کرد خودمان بر روی برنامه‌ی اتمی کار کنیم.”

لاریجانی افزوده است: “10 درصد از سهام یک شرکت فرانسوی را خریدیم تا به ما سوخت هسته‌یی بدهد، اما حتی یک گرم سوخت نیز در 30 سال گذشته دریافت نکردیم. پس از انقلاب متوجه شدیم که سوخت را دریافت نخواهیم کرد و به فناوری هسته‌یی و نیروگاه‌ دسترسی نخواهیم داشت. این دومین مرحله بود که ما سعی کردیم به فناوری هسته‌یی دست یابیم و واکنش‌های آمریکا و آژانس را در پی داشت. آژانس از فعالیت‌های ما کاملا آگاه بود. ادعای خلاف آن دروغ محض است. مرحله سوم زمانی شروع شد که آمریکا ماجراجویی‌اش را آغاز کرد و سه وزیر اروپایی با ارسال نامه‌ای مذاکره برای حل بن بست هسته‌یی را خواستار شدند. آنها از ما خواستند برای حل مساله چند هفته‌ای صبر کنیم. دو سه هفته به دو سه سال کشیده شد و در طول آن ما فعالیت‌های مان را تعلیق کردیم. پس از آن متوجه شدیم که آنها تکه‌ای شکلات و نه فناوری هسته‌یی را در اختیارمان قرار می‌دهند.”

همزمان با اظهار نظرعلی لاریجانی، محمود احمدی نژادرییس جمهور با اشاره به این که برای تولید صنعتی سوخت هسته‌ای تعداد دستگاه‌های (سانتریفیوژ) زیادی باید نصب و راه‌اندازی شود، گفته است: “ تا 5 – 4 سال دیگر به نیازی که الان برای سوخت نیروگاه بوشهر داریم برسیم و برای رسیدن به این برنامه مجلس شورای اسلامی در خصوص تولید سالانه 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای، باید آن را توسعه بدهیم.”

اتهامات بی نظیر بوتو هنگامی منتشر می شود که شورای امنیت درآستانه تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای ایران قرار دارد؛ در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درآخرین گزارش خود اعلام کرده اطلاعات کافی برای ابراز اینکه ایران برنامه هسته ای معطوف به سلاح اتمی دارد یا نه را دراختیار ندارد. اگرچه ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته ای که دردستورکار دارد صرفا معطوف به تهیه الکتریسیته است.

در یک تحول مهم دیگر در ارتباط با پرونده هسته ای ایران، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست ایران را برای کمک های تکنیکی به تجهیز راکتور آب سنگین اراک رد کرده است. ناظران هسته ای از اینکه ایران تولید پولوتونیوم به منظور سلاح هسته ای را در دستور کار داشته باشد، ابراز نگرانی کرده اند. تصمیمی که می تواند روی تصمیم گیری شورای امنیت سازمان ملل برسر پرونده ایران تاثیربگذارد.

اعضای شورای حکام سازمان ملل که 23 نوامبر دروین با یکدیگر ملاقات کرده اند به استماع گزارش دبیر کل آژانس پرداختند. گزارشی که به صورت محرمانه برای اعضای شورای حاکم ارسال شده بود. آژانس گفته است که نمی تواند فعالیت های صلح آمیزتوسط ایران را تضمین کند. به گفته مقامات آژانس هرگونه همکاری با ایران تا زمانی که ایران به سوالات این آژانس پاسخ ندهد، عملا امکان پذیرنخواهد بود. ایران درپاسخ، دراولین واکنش اعلام کرده است که حاضر اطلاعات بیشتری را درمورد فعالیت های هسته ای خود دراختیار آژانس بگذارد.

یکی ازتحلیلگران هسته ای به خبرگزاری نوستی گفته است که به نظر می رسد ایران شورای امنیت را برای گذراندن تحریم های سخت علیه خود تحریک می کند. او گفته است این تنها دلیلی است که می تواند پشت حرف های محمود احمدی نژاد درخصوص تولید 60 هزار دستگاه سانتریفوژ درایران باشد.

مجتمع غنی سازی اورانیوم در شهر نطنز، که قرار است 54 هزار دستگاه سانتریفوژ تولید کند، وهمچنین مجتمع تهیه آب سنگین دراراک از مجموعه هایی است که برخی منابع بین المللی نسبت به نوع فعالیت هایی که درآنجا انجام می شود، ابراز تردید کرده اند. به گفته این تحلیلگر ایران یکی، یکی پل های پشت سرخود را خراب می کند.