هراس افراطیون از کابینه روحانی

ریحانه طباطبایی
ریحانه طباطبایی

تا پیش از برگزاری انتخابات، اصولگرایان و خصوصا روزنامه کیهان حسن روحانی را اصولگرا نمی‌دانستند. آن‌ها نه‌تنها او را اصولگرا نمی‌دانستند، منتقد سرسختش نیز بودند. سیاست‌های هسته‌ای حسن روحانی در دوران مسئولیتش بر شورای امنیتی در رسانه‌های اصولگرا مورد نقدی جدی قرار می‌گرفت و این نقد پس از حضور او در انتخابات بیشتر و پررنگ‌تر هم شد. حتی از سوی جریان‌های اصولگرایی و نامزدهایشان در انتخابات، کتاب خاطرات حسن روحانی در دوران مذاکرات هسته‌ای زیر سوال رفت، اما ۲۴‌ ساعت پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم، به ناگهان ورق برگشت. جامعه روحانیت مبارز که فراموش کرده بود روحانی حتی عضو شورای مرکزی‌اش است، او را اصولگرای عضو جامعه روحانیت مبارز خواند و به همین ترتیب دیگر جریان‌های اصولگرایی هم حسن روحانی را اصولگرا خواندند. اصولگرایان پس از مصادره رییس‌جمهوری منتخب مردم، قدم بعدی‌شان را در حذف سهم دیگر گروه‌ها و جریان‌ها در پیروزی حسن روحانی برداشتند. در‌واقع آنان نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به کل نادیده گرفتند و به‌صراحت نقش اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی را منکر شدند و برعکس آن‌ها را بازنده انتخابات معرفی کردند. روزنامه کیهان در بیشتر سرمقاله‌ها و یادداشت‌هایش اصلاح‌طلبان را بازنده اصلی انتخابات دانست و از پیروزی گفتمان حسن روحانی نوشت. 

از نصیحت تا تهدید
اگر تا دیروز اصولگرایان مدعی می‌شدند که اصلاح‌طلبان بازندگان این انتخابات هستند و اگر کمی بعد‌تر از در نصیحت با رییس‌جمهوری منتخب سخن گفتند که مبادا از اصلاح‌طلبان در چینش کابینه خود استفاده کند، حالا برای او خط‌و‌نشان می‌کشند و تهدیدش می‌کنند. روزنامه کیهان در این مدت تمام تلاش خود را کرده تا بین اصلاح‌طلبان و رییس‌جمهوری منتخب فاصله بیندازد. این روزنامه بارها به حسن روحانی هشدار داده که مبادا از در دوستی با سیدمحمد خاتمی وارد شود و به اصلاح‌طلبان پرو‌بال دهد که آن‌ها از سوی مردم مورد غضب واقع شده‌اند. حالا این روزنامه پا فراتر نهاده است و به رییس‌جمهوری منتخب هشدار می‌دهد و برایش شرط می‌گذارد و خط‌و‌نشان می‌کشد. روزنامه کیهان در سرمقاله روز گذشته خود نوشت: “منطق کیهان در این عرصه روشن است. «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود». اکنون که رییس‌جمهوری جدید با شعار اسلامی اعتدال روی کار ‌آمده، باید مراقب بود که فرصت‌طلبان غدار- این عروسان‌ هزار داماد سرخور- سرنوشت تیره «اصلاحات» را در قبال دولت امید و تدبیر تکرار نکنند. البته چنین هشداری تاوان و مجازات دارد و این تاوان همین توپخانه پرحجم خشم، اهانت، ناسزا و دروغی است که این روزها به‌سوی کیهان شلیک می‌شود؛ پیداست که این روزنامه دست بر نکته‌ای استراتژیک گذاشته که این همه جیغ از سوی سلسله‌جنبان افراط و تندروی بلند شده است.” البته نوشته‌های کیهان این روزها چندان مورد استقبال اصولگرایان قرار نمی‌گیرد. اصولگرایان از تندروها خسته وکلافه‌اند با این حال تندروها بی‌توجه به اخطار‌ها و دلسوزی‌ها و حتی خواهش‌ها، کماکان خط خود را ادامه می‌دهد و حتی فراموش کرده اند که چطور از نامزدهای دیگر حمایت می‌کرد و از اصولگرایان می‌خواستند تا در مقابل حسن روحانی اجماع کنند که مبادا او پیروز شود که پیروزی او پیروزی اصلاح‌طلبان است. 

دوره توبه و استغفار برای روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری است
علی دورانی، دبیرکل آبادگران جهادی، نیز در گفت‌وگو با فرارو گفت: “حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان در حالی نگران افراط‌گرایی در دولت حسن روحانی با انتخاب بعضی اصلاح‌طلبان هستند که غافل از این واقعیت هستند که افراط‌گرایی، همین ایجاد محدودیت و خط‌و‌نشان‌کشیدن‌ها و تعیین‌تکلیف‌کردن برای منتخب مردم ایران است.” از طرفی دیگر، بعضی از نمایندگان مجلس نیز برای رییس‌جمهوری منتخب شرط‌و‌شروط گذاشته‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که وزرای پیشنهادی باید از بعضی جریان‌های سیاسی دوری و باید از آنچه آنان جریان فتنه می‌خوانندش اعلام برائت کنند وگرنه رای اعتماد نمی‌گیرند.مشخص نیست که اگر اصلاح‌طلبان حذف شده‌اند و مورد خشم مردم قرار گرفته‌اند، چرا آن‌قدر تندروها و همراهانش از حضور اصلاح‌طلبان در کابینه می‌ترسند و رییس‌جمهوری منتخب نسبت به حضور آن‌ها هشدار می‌دهند. اگر اصلاح‌طلبان شکست‌خورده انتخابات هستند و حذف‌شده و حسن روحانی اصولگرای پیروز در انتخابات است معنی این همه هشدار چیست؟ 

منبع: بهار، 23 تیر