حسن شمشادی، به دست قربانیانش شناسایی شد

نویسنده
نازنین کامدار

» خبرنگاری که بازجو بوده است

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در سوریه و انتشار گزارش هایی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مداخله نظامی و پشتیبانی لجستیکی از حکومت بشار اسد، صدا و سیما نیز به سکوت خبری خود درباره حوادث سوریه پایان داده و در بخش های خبری خود “گزارش های مستقلی” از اوضاع این کشور منتشر می کند.

در همین راستا صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اعزام خبرنگاری به نام “حسن شمشادی” به سوریه، گزارش هایی منتشر می کند که عموما از “عادی” بودن اوضاع در سوریه حکایت دارند و در آنها مخالفان اسد به “تروریست” تعبیر می شوند.

 افزایش حضور تلویزیونی این خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی که معمولا به همراه ارتش بشار اسد حرکت می کند و پس از حملات و بمباران مواضع مخالفان حکومت و در پناه ارتش اسد از “پاکسازی منطقه” خبر می دهد، موجب شد تا طی روزهای گذشته برخی از زندانیان حوادث سال ۸۸ که هم اکنون توانسته اند از ایران خارج شوند، هویت و فعالیت های قبلی این “خبرنگار” را شناسایی و فاش کنند.

برخی از این زندانیان فاش کرده اند فردی که با نام “حسن شمشادی” و به عنوان “خبرنگار” در سوریه حضور دارد، آنها را در زندان اوین مورد بازجویی قرار داده و با برخی از آنها رفتار خشونت آمیزی داشته است.

نخستین زندانی ای که هویت حسن شمشادی را در شبکه اجتماعی فیس بوک افشا کرد، حسین رسام کارشناس سابق سفارت بریتانیا در تهران بود که در سال ۸۸ مجبور شد در یک برنامه تلویزیونی خود را “جاسوس انگلیس” معرفی کند.

سایت کلمه نیز دیروزدر گزارشی در باره این فرد نوشت: “حسن شمشادی که این روزها به عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر در شهر دمشق حضور دارد، وظیفه تهیه و ضبط اعترافات اجباری متهمان سیاسی را در حوادث پس از انتخابات برعهده داشته است. حضور فعال این مامور امنیتی ایران در دمشق و تهیه گزارش های جهت دار از جنبش آزادی خواهانه مردم سوریه، فرضیه همکاری برخی نهادهای امنیتی ایران و سوریه را در سرکوب اعتراض های مردمی سوریه تقویت می کند”.

کلمه افزوده است: “به گفته تعدادی از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات در گفت و گو با کلمه، حسن شمشادی که این روزها به عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر در شهر دمشق حضور دارد، وظیفه تهیه و ضبط اعترافات اجباری متهمان سیاسی را در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ برعهده داشته است. به گفته تعدادی از زندانیان حامی جنبش سبز، شمشادی حتی در انجام بازجویی و وادار کردن زندانیان سیاسی به انجام اعترافات، در بند ۲۰۹ متعلق به وزارت اطلاعات و بند دو الف وابسته به سپاه پاسداران، با بازجویان همکاری فعالی داشته است. وی در دادگاه نمایشی متهمان حوادث عاشورای ۸۸ تهران نیز به عنوان همکار نیروهای امنیتی ایران حضور داشته است”.

کلمه در پایان نوشته: “حسن شمشادی در یکی از تازه ترین فعالیت های خود، از وضعیت دختری در دمشق که گفته می شد کشته شده، گزارش تهیه کرده بود، و تلویزیون دولتی سوریه نیز فیلم این دختر را به عنوان شاهدی بر دروغگویی مخالفان خود در کشته شدن معترضان نشان داده بود؛ داستانی که مشابهت زیادی از یک سو با سناریوی سعیده پورآقایی و از سوی دیگر با رفتار صدا و سیما در ماجرای ترانه موسوی در ماه های پس از انتخابات ایران داشت و به نظر می رسد طراحان این پروژه ها در ایران و سوریه همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند”.

افشای هویت این مامور امنیتی جمهوری اسلامی موجب شده است که برخی از سایت های راستگرای وابسته به حکومت، مطالبی در حمایت از او منتشر کنند.

در همین زمینه، خبرگزاری فارس که به نهاد های امنیتی وابسته است، نوشته: “در هفته گذشته به دلیل انتشار گزارش‌های خبری به موقع و دقیق از سوی خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر در سوریه شاهد هجوم هماهنگ سایتهای فتنه گر به «حسن شمشادی» بودیم که این اقدام در کنار حمایت این رسانه‌ها از تروریست های سوری و سکوت معنادار آنها در سرکوب وحشیانه مردم بحرین و عربستان حاکی از برنامه جدید این رسانه‌ها در خدمت به سران مرتجع عرب و اربابانش در غرب دارد. به دلیل این که پناهگاه و حامی اصلی مالی، سیاسی و تبلیغاتی فتنه گران غرب و آمریکا و کشورهای غیردمکراتیک مستبد عرب می‌باشند در حال حاضر این جریان‌های رسانه‌های در یک اقدام تاکتیکی حامی گروههای تروریستی سوری گشته اند تا با این اقدام خوش خدمتی به اربابانشان به حد عالی برسانند”.

فارس افزوده: “این خوش خدمتی ها در ادامه اقداماتی همچون شرکت مهاجرانی و نوری زاده در جشن الجنادریه پادشاه عربستان که منجر به دریافت کمک مالی برای اداره سایتهای جرس و کلمه و سایر فعالیتهای فتنه گران بود ارزیابی می شود که این فعالیت ها در کنار سکوت معنا دار سبزها را در برابر جنایات آل سعود و آل خلیفه در قتل عام مردم بی دفاع بحرین و عربستان و همچنین گردن زده هموطنانمان در زندانهای آل سعود مشخص می‌کند که این افراد همچون منافقین در رکاب صدام برای خوش خدمتی به حاکمان جور از هیچ اقدامی حتی کشتن هموطن خود دریغ نمی کنند. در روزهای گذشته فتنه گران سبز در سایت های خبری خود و شبکه های اجتماعی با جعل دروغ به ترور شخصیت آقای شمشادی خبرنگار اعزامی صدا و سیما به سوریه که گزارشهای روشنگرانه وی ماهیت واقعی تروریست های سوری مورد حمایت استکبار جهانی را برای مردم کشور و جهانیان روشن می‌کند دست زدند تا با این فضا سازی بتوانند انتقام خود را از زمانی که وی با گزارشهای روشنگرانه خود کشته سازیهای فتنه گران را برملا نمود بگیرند”.

خود وی نیز در صفحه فیس بوک اش و در واکنش به گزارشی که سایت “شکار بسیجی” درباره او منتشر کرده، نوشته است: “الحمدلله …. خدا رو شکر که حداقل کسی یا کسانی پیدا شدند که بنده کمترین رو، جزو بسیجی ها دانستند، بسیجی که دلش با مردم و وطنش است و برای خوبی و خوشحالی و سلامتی و تندرستی همه، هر کار که بتواند انجام می دهد و دلش دغدغه همه را دارد! خدا رو شکر که شایسته “شکار شدن” شدم! و دوستان پس از مدتها که پشت پرده گفتند، آشکارا اعلام کردند که از چه کسانی و چه گروه هایی “برای شکار” همچون منی کمک گرفته اند !خدا رو شکر… خدا رو شکر … اللهم تقبل منا …“.

سایت جهان نیوز، موضع گیری این مامور امنیتی را به “واکنش خبرنگار متعهد ایران به یک فتنه گری با مزه” تعبیر کرده است.