مقبره خمینی؛ دله دزدی یا حسادت نادانان؟

نویسنده
فیروزه متین

» انتقاد از ساخت و سازهای مجلل

انتشار چند عکس از رواق ها و شبستان های بسیار مجلل مقبره خمینی در اطراف بهشت زهرای تهران، موجب شد تا همزمان با سالگرد مرگ او، دفتر تنظیم و نشر آثارش که توسط حسن خمینی اداره می شود، با موجی از اعتراض نسبت به ریخت و پاش و آنچه که “اشرافی گری” خوانده شده، مواجه شود.

این اعتراضات که حتی مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی و از نزدیکان هاشمی رفسنجانی را نیز شامل می شود، با واکنش حمید انصاری، قائم مقام مرکز نشر و آثار مواجه شده که گفته این تجملات نشان دهنده علاقه مردم به خمینی است.

 سایت جماران نیوز که به تشکیلات موسسه تنظیم آثار خمینی وابسته است، هفته گذشته تصاویری از مراحل بازسازی مقبره وی منتشر کرد؛ تصاویری که واکنش محافظه کاران و حتی برخی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی را برانگیخت. این واکنش اینک به اعتراضی تبدیل شده که هم اکنون در انتظار تصمیم مجلس برای ورود به تحقیق و تفحص از منابع صرف شده در آن است.

در ابتدا، مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله ای در این روزنامه از موسسه تنظیم آثار انتقاد کرد و نوشت: “فضای بسیار وسیع، سقف و پایه‌های بسیار مستحکم و دیوارهای ضخیم بتونی اطراف، چنان توجه مرا به خود جلب کرده بودند که نتوانستم با حال عادی همیشگی مشغول زیارت شوم و بدون آنکه بفهمم چه کرده‌ام از همان مسیر برگشتم و غرق در این تفکر شدم که آیا امام خمینی با این هزینه کردن برای مقبره خود موافق است؟در مسیر رفت، به هتل، تالارها،‌ پاساژها، فروشگاه‌ها، گلدسته‌ها، گنبدهای کوچک و بزرگ و سایر ساخت و سازهای پرزرق و برق که در مجموعه‌ای با عنوان حرم امام خمینی ساخته شده‌اند خیره شده بودم و بدون آنکه ذره‌ای تردید کنم آنها را وصله‌های ناچسبی برای حرم امام خمینی یافته بودم، اما هنگامی که آن تونل و آن فضای وسیع و پرهزینه زیرزمین را دیدم، غربتی وصف‌ناشدنی برای امام خمینی احساس کردم که تا آن روز، احساس نکرده بودم”.

او افزود: “نباید اندکی تردید به خود راه داد که آنچه مطلوب امام خمینی است، مقبره یا حرمی ساده است که مردم بتوانند در آرامش به زیارت مراد خود بروند و هر سال یکبار که مراسم بزرگداشت امام برگزار می‌شود به زیر سر پناهی بروند که آنها را از گرمای آفتاب حفاظت کند. بیش از این نه مطلوب امام است، نه نیاز مردم و نه متناسب با فرهنگی که امام خمینی منادی آن بود”.

پس از این سرمقاله، اعتراض ها از ساخت و ساز در مقبره خمینی بالا گرفت و تشکیلات دانشجویی- حکومتی “جنبش عدالتخواه دانشجویی” در نامه ای سرگشاده به حسن خمینی، چنین نوشت: “اخیرا تصاویری از حرم امام منتشر شد که سخت متعجب و بعد متاسف مان کرد.این عکس ها -ـ به عنوان آینه عملکرد جناب تان - چه سنخیتی با امام کپر نشین ها و پابرهنگان دارد؟! تصاویر منتشر شده را در کنار تصاویر حسینیه جماران گذاشتیم و از دریچه ی قیاس نگریستیم، اما هیچ نسبتی نیافتیم و از همین مدخل سوالی ذهنمان را درگیر ساخت که: “این حرمِ تولیت است یا شما تولیتِ حرم هستید؟!” این حرم را برای چه کسی ساخته اید؟ برای مسئولینی که با الگانس بیایند تجدید بیعت کنند و عکس انتخاباتی بگیرند و بروند؟! این حرم ۵ ستاره! متعلق به امامی است که در گرمای نجف حاضر نبود به اندازه ی یک کولر سطح زندگیش از مردم عادی بالاتر برود؟! نکند گمان کرده اید از این طریق -العیاذ بالله- به امام شأن و منزلت عطا می فرمایید؟! شرف المکان بالمکین…. اگر به این برج و باروها بود که پابرهنگان خمینی می بایست فوج فوج به بیل گیتس و لری الیسون ایمان می آوردند!”

این اعتراض ها هم اکنون به جایی رسیده که جعفر شجونی، از مجلس خواسته درباره این ساخت و سازهای غول آسا و پر خرج، تحقیق و تفحص کند.

او گفته است: “نمایندگان مجلس از خرج هایی که در حرم امام شده تحقیق و تفحص کنند. بیش از بیست سال است که از رحلت امام می گذرد اما بعضی ها دست از مرقد امام بر نمی دارند.نماینده های مجلس بازنگری و تحقیق و تفحص کنند و جلوی دله دزدی های برادران انصاری را بگیرند. امام فردی زاهد و با تقوا بودند. اینها امده اند ۵۰ مقبره بهشت زهرا را دور ریخته اند و از بهشت زهرا به طرف مرقد امام راه داده اند. نگاه کنید تمام مقبره های آن کنج بهشت زهرا را دور ریخته اند و این کار جنایتکاران برادران انصاری است”.

در واکنش به این انتقادها، حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار از عملکرد خود و حسن خمینی دفاع کرده و منتقدان را حسود دانسته است.

او گفته: “تا به امروز هیچ اعتراضی نسبت به این مسئله نشده و فقط صحبت‌هایی مطرح شد و برخی نیز با انگیزه های خاص به این مسئله دامن زدند. بحث از سازه ای است که قرار است قرن ها باقی بماند و تا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال آینده استوار باشد و انشالله بقای این نظام نیز همزمان با آن جاری باشد. امیدوار هستیم این مکان محلی برای تجلی عظمت نام امام خمینی و تجمع مردم باشد. متاسفانه یک مقایسه مع الفارغ و بی ربط انجام شده که ساده زیستی امام را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می دهد. مگر امام زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می خواهند به بزرگداشت امام بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام است. هر کس هم که نمی تواند این مسائل را تحمل کند یا از حسادت اوست یا از نادانی”.