ناجا: در مهاباد خویشتنداری کردیم؛۴۰پلیس زخمی شدند

نویسنده
رژین یونسی

» یک ماه بعد از حادثه هتل تارا

فرمانده کل نیروی انتظامی اعلام کرده که در حوادث اخیر مهاباد ۴۰ عضو نیروی پلیس مجروح شده‌اند. سردار حسین اشتری، با گذشت نزدیک به یک ماه از ماجرای هتل تارای مهاباد، درحالی از زخمی شدن اعضای نیروی تحت امرش خبر داده که هنوز ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شده مهابادی در زندان به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده کل نیروی انتظامی در همایش فرمانداران سراسر کشور بر لزوم پیش‌بینی و پیشگیری چالش‌های انتخاباتی تاکید کرده و گفته است: “در حوادث اخیر مهاباد، دشمن به دنبال امنیتی کردن مساله بود و۴۰مامور پلیس هم به دلیل خویشتن‌داری زخمی شدند.”

فریناز خسروانی، ۲۸ ساله و کارمند هتل تارای مهابادی ماه گذشته بر اثر سقوط از طبقه چهارم این هتل درگذشت. ابتدا شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مرگ او را خودکشی در واکنش به قصد تجاوز از سوی یک مامور ارزیابی کیفیت هتل خواندند، اما مقامات قضایی و انتظامی این موضوع را تکذیب کردند.

مرگ خانم خسروانی با اعتراضاتی در شهر مهاباد و برخی دیگر از شهرهای کردستان مانند مریوان و سردشت روبرو شد.

این اعتراضات در مهاباد به خشونت کشیده شد و علاوه بر وارد آمدن خسارات فراوان به هتل تارا بر اثر آتش سوزی، تعدادی از معترضان نیز بازداشت و زخمی شدند. در همین حال به گفته نیروی انتظامی، برخی از اعضای پلیس نیز در این درگیری‌ها مجروح شدند.

حالا با گذشت نزدیک به یک ماه از حادثه مهاباد، سردار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی گفته: “ما همواره با استان در ارتباط بودیم و در خویشتن‌داری نیروها تاکید داشتیم تا جایی که ۴۰ نفر از نیروهای ناجا زخمی شدند.”

او توضیح داده که “مرجع قضایی باید عاملان این حادثه را شناسایی و با متهمان برخورد کند، اما برخی در فضای مجازی به دنبال آشوب در شهر بودند که خوشبختانه این مساله مدیریت شد و نیروی انتظامی خویشتن‌داری کرد تا کسی آسیب نبیند.”

به گفته فرمانده ناجا “دشمنان یک موضوع اجتماعی را در مهاباد به مساله‌ای امنیتی تبدیل کردند؛ در حالی که ما همواره تلاش می‌کنیم تا موضوعات امنیتی را به مسائل اجتماعی تقلیل دهیم، اما شما در مهاباد دیدید که چه هجمه‌ای وارد شد و البته برخی از آنها بعداً متوجه این ماجرا شدند و از مسئولین تشکر کردند.”

حادثه مهاباد در حالی بعد از هفته‌ها دوباره خبر ساز شده که هنوز از سرنوشت ده‌ها بازداشتی مربوط به این حادثه اطلاعی در دست نیست.

پیشتر سایت هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر ایران گزارش کرده بود که طی این اعتراضات ۱۵۰ نفر بازداشت شده اند.

در پی انتشار این خبر مقامات سازمان دیده‌بان در مصاحبه با روز ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت بازداشت‌شدگان این حادثه خواهان اعلام اطلاعات و آمار دقیق آنها از سوی دولت شده بودند.

هنوز مقامات قضایی، نظامی و دولتی اطلاع دقیقی از تعداد و وضعیت بازداشت شدگان اعلام نکرده‌اند اما چند روز بعد برخی منابع خبری کُردی گزارش کردند که بیش از ۳۰ نفر از بازداشت‌شدگان حادثه مهاباد جهت ادامه بازجویی از مهاباد به ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی منتقل شده‌اند.