سوار بر مرکب دروغ، دم از مهر و کوروش

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» انتقاد سه مرجع به نقص آزادی بیان

در حالی که همچنان سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم در هاله ای از ابهام قرار دارد و زمانی برای آن تعیین نشده است مسدود کردن دسترسی اینترنتی سه مرجع منقد دولت فاز تازه ای از اختلافات این دسته از سران حوزه را با دولت تحت حمایت رهبر نشان داد.

اواخر هفته گذشته آیت الله محمد علی دستغیب پس از آن که بار دیگر مسئولیت مجلس خبرگان در قبال عملکرد آیت الله خامنه ای را زیر سوال برد و بیان داشت که خبرگان فعلی از ماهیت خود بیرون رفته است؛ این بار در ادامه محدودیت ها و اعمال فشار ها یک سال و نیم گذشته بر وی، پایگاه اطلاع رسانی وی مسدود و از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. این اقدام در حالی از سوی دولت انجام می شود که پیشتر به دنبال اعلام مواضع این مرجع  در دفاع از جنبش سبز و اعتراض به حوادث خونین پس از انتخابات، بارها دفتر، بیت و مسجد قبا که تحت نظر او اداره می شود مورد حملات سازماندهی شده نیروهای امنیتی و لباس شخصی قرار گرفت.

 

فیلترینگ را نمی شود با ادعای آزادی جمع کرد

آیت الله دستغیب روز شنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد قبای شیراز، ضمن تاکید بر مواضع و دیدگاه های خود در قبال حوادث پس از انتخابات، نسبت به فیلترینگ و مسدود شدن پایگاه اطلاع رسانی خود انتقاد کرد و در جمع شاگردان و هواداران خود گفت: فیلترینگ را نمی شود با ادعای آزاد جمع کرد.

تنها ناراضی اعلام شده مجلس خبرگان در سخنان خود با اشاره به این که سایت وی برای پاسخگویی به سوالات شرعی مردم راه اندازی شده، در خصوص دلایل مسدود شدن پایگاه اطلاعی رسانی خود گفت: قریب به یک ماه است که این سایت را بسته‌اند و به اصطلاح امروز فیلتر کرده‌اند. وقتی دوستان طی نامه نگاری حقیقت امر را جویا شدند در پاسخ گفته شده آقای دستغیب در ارتباط با مجلس خبرگان صحبت کرده و از اشخاصی مانند موسوی و کروبی حمایت کرده است و باید این سایت بسته باشد!

آیت الله دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به این ادعای احمدی نژاد که ایران آزاد ترین کشور دنیاست، خطاب به شاگردان و هوادارن اش گفت: خود این آقایان در آن طرف دنیا مدعی می‌شوند که ایران کشوری آزاد است و هر کسی می‌تواند حرف خودش را بزند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟! درست است این افراد بر مرکب دروغ سوار هستند ولی ما که نمی‌توانیم همراه آنها بر این مرکب دروغی که درست کرده‌اند سوار شویم. خوب اگر به قول خودشان آزادی است که ما طبق معلوم خود صحبت کرده‌ایم و نزاعی هم با کسی نداریم؛ بلکه به دنبال این هستیم که واقعیات گفته شود و آن چیزی را که در قرآن و سنت آمده است، بیان شود.

آیت الله دستغیب در تازه ترین اظهار نظر خود پیرامون ولایت مطلقه فقیه و جایگاه آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده که رهبری، ولی مطلقه نیست و هیچ حقی بر مردم ندارد.

 

به فعالیت خود در همه ابعاد ادامه می دهم

دفتر آیت الله صانعی نیز با انتشار اطلاعیه ای به دور جدید فیلترینگ و مسدود شدن پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید مورد اعتماد مردم واکنش نشان داده است. در اطلاعیه دفتر آیت الله صانعی ضمن تاکید بر ادامه فعالیت سایت ایشان با وجود محدودیت‌ها و فیلتر شدن، ایجاد محدودیت در اطلاع‌رسانی این پایگاه و سایر رسانه‌های مکتوب و اینترنتی را معیار و محک مناسبی در جهت سنجش آزادی بیان دانست.

در بخش دیگری از اطلاعیه دفتر آیت صانعی با تاکید بر این که آزادی بیان در اسلام همواره مورد توجه بوده، آمده است: علی رغم محدودیت های اعمال شده ـ فیلتر شدن سایت ـ بر روی این پایگاه، حسب نظر معظم له این مرکز همچنان به فعالیت های شرعی خود، در همه ابعاد عبادی، سیاسی، مبارزه فرهنگی با ظلم و ظالمان و آگاهی دادن جامعه به عواقب تضییع حقوق مردم تا رسیدن همگان به قسط و حقوقشان، ادامه داده و آماده پاسخگویی به کاربران محترم می باشد.

آیت الله صانعی اولین مرجع تقلیدی بود که از میرحسین موسوی و جنبش سبز حمایت کرد و در طول یک سال گذشته نیز حملات شدیدی علیه وی صورت گرفته است.

وی از همان روزها ابتدایی پس از انتخابات سال گذشته مورد خشم حامیان احمدی نژاد قرار گرفت و چندین بار دفتر و خانه وی مورد هجوم نیروهای امنیتی و لباس شخصی قرار گرفت و کار تاجایی پیش رفت که آیت الله محمد یزدی رئیس حوزه علمیه قم و از حامیان تندروی احمدی نژاد، پس بیش پانزده سال مرجعیت آیت الله صانعی، مرجعیت وی  را فاقد وجاهت شرعی و عرفی اعلام کرد.

 

این قبیل اقدامات نتیجه معکوس به بار خواهد آورد

دیروز نیز دفتر آیت الله بیات زنجانی دیگر مرجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان نیز به مسدود شدن سایت خود  اعتراض کرد و ضمن تقبیح و نکوهش این اقدام طی بیانیه ای هشدار داد: روزی را خواهیم دید که فریاد متضرّعانه آنان در پیشگاه عدل الهی بلند شود و دادگستر ابدی به حسابشان رسیدگی کند.

به گزارش سایت کلمه در بخشی از بیانیه دفتر آیت الله بیات زنجانی آمده است: در کمال شگفتی شاهدیم که از روز گذشته، پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی دفتر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی مدّظله العالی مسدود شده و دسترسی کاربران ایرانی به این سایت قطع شده است. طرفه آن است که این اقدام برای مسدود ساختن پایگاه اطلاع رسانی یک مرجع تقلید شیعه، در آستانۀ سالروز شهادت رئیس مذهب تشیّع حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و به عاملیت دولتی انجام شده است که مدعی مهرورزی با خلق خداست و اخیراً هم به منشور مدارا و رواداری کوروش افتخار می‌کند.

بیانیه دفتر آیت الله بیات زنجانی در پایان تاکید داشته است: عصر کنونی، عصر اطلاعات است و به یقین کسی نخواهد توانست مانع آگاهی مردم و دستیابی عمومی به معارف حقیقی اهل بیت علیهم السلام شود. بی‌تردید این قبیل اقدامات هم نتیجۀ معکوس برای آمران آن به بار خواهد آورد.

ایجاد محدودیت و اعمال فشار بر روحانیون منتقد و معترض به دولت احمدی نژاد در یک سال و نیم گذشته با واکنش های متفاوتی همراه بوده است. عده ای اقدامات دولت علیه این روحانیون بویژه آیت الله دستغیب و آیت الله صانعی را تلاشی در جهت حدف روحانیت در سطح بالای حکومت می دانند و عده ای نیز بر این باورند که به دنبال حوادث پس از انتخابات برخی از روحانیون سرشناس قصد دارند با بیان دیدگاه های منتقدانه خود راه خود را از حکومت جدا کنند