سردی مجلس، عقب نشینی احمدی نژاد

نویسنده
اردلان صیامی

» ادامه قهر مجلس با دولت

رییس وهیات رییسه مجلس به دیدار مشترک با دولت نرفتند.اما به جای آن لاریجانی در مازندران غیر مستقیم خطاب به رییس دولت گفت “این شبهه وجود دارد که برخی صحبت از وحدت می کنند اما در عمل به تفرقه دامن می زنند، مسئولان حرف غیر ضروری نزنند که دیگران را به اظهارنظر وادار کنند”.

گزارش ها حاکی است دیگر چهره های مطرح مجلس از احمد توکلی والیاس نادران وعلی مطهری گرفته که هماره منتقد دولت هستند تا روح الله حسینیان و مرتضی آقا تهرانی هواداران دولت هم به دیدار رییس دولت ونشستن پای صحبت های او نرفتند.  به گزارش تابناک علی مطهری در پاسخ به  شکایت احمدی نژاد از او دوباره خواهان محاکمه همزمان رییس دولت و سران جنبش سبز شد.

سایت های خبری در گزارش دیدار  گروهی از نمایندگان با رییس قوه مجریه از عقب نشینی دولت از برخی سخنانش مانند مکتب ایرانی ودر راس امور نبودن مجلس خبر دادند دیداری که در آن نمایندگان هوادر دولت  نبز زبان به انتقاد از دولت گشودند.

دیداری که قرار بود با تمامی نمایندگان مجلس صورت گیرد محدود به یک فراکسیون شد و به همین جهت فارس ورجا نیوز دو خبرگزاری نزدیک به دولت که هفته گذشته از دیدار نمایندگان دولت با رییس جمهور خبر داده بودند  پس از آنکه جلسه برگزار شد گزارش خود را  با عنوان “جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور” منتشر کردند.

سایت های نزدیک به اصلاح طلبان نوشته اند احمدی‌نژاد از همه نمایندگان مجلس برای شرکت در جلسه روز یکشنبه دعوت کرده بود، اما تنها اعضای فراکسیون حامیان دولت موسوم به فراکسیون انقلاب اسلامی به همراه چند نماینده دیگر به این جلسه رفتند و از رئیس مجلس و نایبان وی و حدود ۲۰۰ نماینده دیگر مجلس خبری نبود.  به گفته حسن نوروزی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی، احمدی‌نژاد از همه نمایندگان برای شرکت در جلسه مذکور دعوت کرده بود.

نوروزی در گفت‌ وگو با ایسنا تصریح می‌کند که “کل نمایندگان مجلس برای حضور در این دیدار دعوت شده بودند” و البته خاطرنشان می‌کند که این ملاقات تنها با حضور نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس برگزار شد.

به گفته خبر آن لاین وبه نقل از اسماعیل کوثری، این دیدار تنها به حضور نمایندگان عضو این فراکسیون منحصر نشده و از دیگر نمایندگان اصولگرا نیز در آن شرکت داشتند. مهمانانی که او تعدادشان را قریب به 100 نفر  تخمین زد.

اما خبری از حضور نمایندگان موثر و متنفذ نبود. کما اینکه روح الله حسینیان ومرتضی اقا تهرانی هم در آن شرکت نکرده بودند.

 

حامیان سرسخت دیگر نمی آیند

این در حالی است که احمدی نژاد قبل از سفرش به نیویورک،در تعریضی به جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی که مجلس را درراس امور دانسته بود نقش مجلس را دست دوم بیان کرده بود ودولت را در راس امور گماشته بود. بنا بر برداشت سایت خبر ان لاین  رییس دولت  در این دیدار، بر “تقویت هر چه بیشتر وحدت و همدلی بین دولت و مجلس” تاکید کرد و از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد.

اسماعیلی (نماینده حامی دولت) در مجموع این دیدار را مثبت ارزیابی می‎کرد از تغییر تلویحی مواضع رئیس‎[جمهور] سخن گفت و افزود: رئیس[جمهور] طی سخنانی با بیان اینکه “هیچ مکتبی جز مکتب اسلام نمی‎تواند دنیا را اداره کند” تلویحا به اصلاح سخنان مشایی پرداخت (البته سایت ریاست جمهوری این جمله را اینگونه منتشر کرده است: هیچ مکتبی غیر از مکتب ولایت نمی‌تواند نیاز بشریت امروز را پاسخ داده و جهان را اداره کند).

به گزارش ایسنا وی همچنین افزود: اگرچه رئیس‎[جمهور] مستقیما راجع به جایگاه مجلس بار دیگر اظهار نظر نکرد، اما گفت: همه قوا فارغ از جایگاهی که دارند باید در راستای فرامین امام(ره) و رهبری گام بردارند و به نظام خدمت کنند. بر اساس آنچه که دفتر رئیس‌جمهور از این دیدار منتشر کرده است نیز احمدی‎نژاد با بیان اینکه امروز بی‌تردید همه در محضر امام قرار داریم، گفت: از این رو باید قدر حضور در محضر امام را دانست و مراقب بود که در دایره لطف امام باقی بمانیم.

به گفته نماینده مذکور، احمدی‌نژاد در بخشی از این نشست نیز خواستار کمک مجلس به دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه‎ها شد و درخواست کرد که انها در حوزه‎های انتخابیه‎شان به آگاه سازی افکار عمومی پرداخته و مردم را از نگرانی نسبت به عواقب اجرای این طرح، دربیاورند. اسماعیلی ادامه داد:

احمدی‎نژاد همچنین از نماینده‎ها می‎خواهد تا با تصویب طرح‎های ناهماهنگ با قانون هدفمند کردن یارانه‏ها، دست دولت برای اجرای این قانون را نبندند.

در سایت ریاست جمهوری نیز آمده است “احمدی‎نژاد با اشاره به تقویت هر چه بیشتر وحدت و همدلی بین دولت و مجلس گفت: بی‌تردید نمایندگان هرچقدر که نسبت به طرح‌ها و لوایح اشراف و احاطه کاملی پیدا کنند قوانین مترقی‌تر و سازنده‌تری به تصویب خواهد رسید و این موضوع به نفع دولت و کشور است و دولت از آن حمایت می‌کند. تمام ارکان نظام اعم از مجلس و دولت باید خودشان را در فضای حاکمیت جهانی و اثرگذاری در تحولات جهانی تعریف کنند. از این رو نباید خودمان را به مسایل پیش پا افتاده مشغول کنیم باید با موج عظیمی که به راه افتاده همراه شد تا در آینده عالم جایگاهی داشته باشیم.”

 

انتقادات حامیان هم بالا میگرد

به گزارش خبر ان لاین به قلم نسرین وزیری، سخنان همین جمع حامی دولت نیز حاوی انتقادات قابل تاملی نسبت به عمنلکرد دولت بود؛ از میان نمایندگان حاضر در این نشست، سه نماینده  به بیان مطالبی در خصوص عملکرد دولت پرداختند از جمله علی‎محمد بزرگواری نماینده سبزوار که از ابهام در اجرای هدفمند کردن یارانه‏‌ها گلایه کرد و از لزوم هوشیاری مردم در قبال عواقب احتمالی اجرای این طرح سخن گفت؛ و علی‎اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران که از عدم تخصیص اعتبارات پروژه‏‌های عمرانی علی‎رغم گذشت بیش از ۶ ماه از سال جاری گلایه کرد.

بزرگواری از ابهام در اجرای هدفمند کردن یارانه‏ها گلایه کرد و از لزوم هوشیاری مردم در قبال عواقب احتمالی اجرای این طرح سخن گفت. نماینده مردم کهکلویه و بهمئی به رئیس‏جمهور توصیه کرد تا بیش از همه به آماده سازی اذهان عمومی درباره عواقب ناشی از اجرای این طرح بپردازد و دولت را برای مقابله با اتفاقات احتمالی آماده کند. او راجع به ستاد یا اتاق توطئه علیه هدفمند کردن یارانه‎ها هم از رئیس‎جمهور سوال کرد که همان پاسخ همیشگی را شنید: ستادی هست و می‎خواهد مانع تراشی کند، اما دولت اماده اجراست.

علی‎اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران نیز از عدم تخصیص اعتبارات پروژه‏های عمرانی علی‎رغم گذشت بیش از 6ماه از سال جاری گلایه کرد و گفت: به دلیل علی‎اصغر زارعی نماینده تهران نیز از بیان مواضعی از سوی وی و مسئول دفترش که منجر به ایجاد شکاف میان دو قوه می‎شود انتقاد کرد و گفت: برخی مسائل حاشیه‎ای که به تعامل دولت و مجلس لطمه می‎زند را نباید مطرح کرد. وی با اشاره به توصیه رهبر مبنی بر لزوم حفظ وحدت و انسجام قوا، دولت و مجلس را به عمل به توصیه ایشان دعوت کرد و گفت: نه تنها تعامل قوا که تعامل میان اصولگرایان نیز ایجاب می‎کند که از طرح مسائل حاشیه‎ساز پرهیز شود.