نود و سه نماینده علیه احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» طرح سئوال از رییس دولت به حدّ نصاب رسید

هم‌زمان با انتقادهای همه‌جانبه اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد، نود و سه نماینده مجلس طرح سئوال از رییس دولت را امضا کردند.

خبرگزاری مهر به نقل از یک نماینده مجلس ـ که نام وی فاش نشده ـ نوشته است که طرح سئوال از احمدی‌نژاد درباره وضعیت بازار ارز، به حد نصاب قانونی رسیده و ۹۳ تن از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده‌اند. طبق قانون اساسی، طرح سئوال از رییس جمهوری نیازمند ۷۴ امضا است.

این طرح تا هفته گذشته تنها ۶۰ امضا داشت، اما به نظر می‌رسد که سخنان محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی و سپس ناآرامی‌های رخ داده در بازار تهران، باعث آن شده که نمایندگان نسبت به امضای این طرح، راغب شوند.

این نماینده مجلس همچنین به مهر گفته است: “طراحان این طرح به دنبال جمع آوری امضا تا بیش از ۱۰۰ امضا هستند تا در صورتی که امضاکنندگان تحت فشار امضا خود را از طرح برداشتند، طرح مذکور نصاب لازم را برای ارائه به هیات رییسه مجلس اسلامی داشته باشد”.

اشاره وی به طرح سئوالی از احمدی‌نژاد در مجلس هشتم است که چندین بار تعداد امضاکنندگان آن به حد نصاب رسید، اما هر بار عده‌ای امضای خود را پس گرفتند و این طرح از حد نصاب افتاد.

یک نماینده دیگر نیز درباره سئوال از احمدی‌نژاد گفته است: “در شرایط فعلی و با تغییری که در آیین نامه سئوال از رییس جمهوری ایجاد شده، طرح سئوال از رییس جمهوری بسیار موثرتر خواهد بود زیرا بعد از صحبت‌های وی نماینده سئوال کنندگان می‌تواند صحبت کند و در نهایت برای قانع شدن یا نشدن مجلس از پاسخ‌های رییس جمهوری رای‌گیری به عمل خواهد آمد”.

پیش از این محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران، که یکی از امضاکنندگان این طرح است،گفته بود که “تصمیم بر این بود که سئوال از رییس جمهور رسانه ای نشود چراکه درگیر فضا سازی ها نباشد و ما نمی خواهیم یک کار سیاسی انجام دهیم بلکه می خواهیم به یک نتیجه مثبت برسیم در جهت تعامل میان مجلس و دولت اما اصل پاسخگویی را هم داشته باشیم. بحث ارز مسئله مهمی است و محور اصلی سئوال در باره مشکلات بازار ارز و همچنین مشکلات اقتصادی کشور است. سئوال از رییس جمهور در جهت مشکلات مردم است چرا که ما باید پاسخگو باشیم بنابراین سعی کردیم که این موضوع رسانه ای نشود”.

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز هفته گذشته درباره سئوال از احمدی‌نژاد گفته بود: “چند موضوع لاینحل در کشور مانده است که اگر برخی از مشکلات در کشور حل نشود سؤال از رئیس جمهور را به جریان می‌اندازم. از جمله این موارد اقدامات معاونت منابع انسانی رئیس جمهور و معاونت برنامه ریزی است که قانون در مورد آنها اجرا می‌شود”.

گرچه هنوز این طرح از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول نشده، اما گفته می‌شود که این اتفاق چهارشنبه هفته جاری خواهد افتاد.

محمد بیاتیان، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن، در این زمینه گفته است: “نمایندگان بنا دارند در طرح سوال از رییس جمهوری مباحثی همچون نوسانات بازار ارز و نابسامانی اقتصادی که بر حوزه پولی کشور حاکم است را مطرح کنند. با توجه به اینکه وزیر اقتصاد در مورد نوسانات بازار ارز پاسخگو نبوده و رییس کل بانک مرکزی نیز برای پاسخگویی در مجلس حاضر نمی‌شود بنابراین تنها کسی که باید در این زمینه پاسخگو باشد شخص رییس جمهوری است”.

در این میان هنوز هیچ خبری درباره نظر مثبت یا منفی رهبر جمهوری‌اسلامی پیرامون طرح این سوال در مجلس، منتشر نشده است. سال گذشته و در بحبوحه تلاش برای جمع‌آوری امضا علیه احمدی‌نژاد در مجلس، برخی نمایندگان خبر از مخالفت احتمالی خامنه‌ای با احضار احمدی‌نژاد به مجلس داده بودند. اما آن زمان علی مطهری – طراح سوال از احمدی‌نژاد - گفته بود در نامه‌ای بی‌پاسخ خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی از وی درخواست کرده است “دست مجلس را در موضوع سئوال از رییس جمهور باز بگذارد”.

در صورتی که طرح سوال از احمدی‌نژاد به جریان درآید، این برای دومین بار خواهد بود که وی پاسخگوی سوال‌های نمایندگان مجلس می‌شود. احمدی‌نژاد اسفند سال گذشته و در آخرین ماه‌های مجلس هشتم، برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس رفته بود.

در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی نژاد در مجلس به اجرا در آید این دومین بار خواهد بود که رییس دولت دهم ظرف یکسال اخیر برای پاسخگویی به پرسش های نمایندگان به مجلس فراخوانده می شود. با وجود آن‌که رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد بارها تهدید کرده بودند که در صورت احضار وی به مجلس، رییس دولت هم دست به افشاگری علیه برخی مقامات خواهد زد، اما او شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفت و با زبان طنز پاسخ‌گوی سوالات نمایندگان شد.

نحوه پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد با انتقادهای تند اصول‌گرایان روبه‌رو شد و سرانجام مجلس، آیین‌نامه طرح سوال از رییس‌جمهور را اصلاح کرد. آیین‌نامه‌ جدید به نمایندگان اجازه می‌دهد که به سخنان احمدی‌نژاد پاسخ دهند و درباره موافقت یا مخالفت با سخنان وی نیز رای‌گیری انجام خواهد شد.