هر چه جلوتر می رویم وضع بدتر می شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با نمایندگان مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با “روز” از بیانیه ای خبر میدهد که نمایندگان مجلس در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد در حال امضای آن هستند.

احمد بخشایش اردستانی می گوید که آقای احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی اش سخنانی گفت که نماینده های مجلس احساس میکنند او در آنها فرافکنی کرده و بخشی از مشکلات را متوجه مجلس و بخشی دیگر را گردن نهادهای دیگر انداخته است به همین خاطر نامه ای درواکنش به این اظهارات در حال امضا است تا به صورت بیانیه قرائت و منتشر شود.

او خود از امضا کنندگان این بیانیه و همچنین از امضاکنندگان نامه طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس است. نمایندگان مجلس در این طرح سئوال، خواستار پاسخگویی احمدی نژاد در مورد عملکرد اقتصادی دولت و آشفتگی بازار ارز شده اند.

با این حال آقای بخشایش میگوید مجلس باید کنار بکشد و به دولت فرصت دهد.

رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در مصاحبه با “روز” می گوید که نماینده های مجلس از سوی مردم تحت فشار هستند و رئیس جمهور به جای مصاحبه تندی که کرد و نماینده ها و مجلس را مقابل خود قرار داد بهتر می بود با تعامل بیشتر برخورد میکرد.

آقای نوروزی نامه مربوط به طرح سئوال و همین طور بیانیه واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد را امضا نکرده و معتقد به تعامل مجلس و دولت است و می گوید: “من نگاه احساسی را قبول ندارم باید نگاه عالمانه داشته باشیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.”

این دو نماینده مجلس اما در انتقاد از بخشنامه اخیر محمود احمدی نژاد هم نظر هستند؛ بخشنامه ای که دیروز عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از آن در نطق پیش از دستور خود توضیح داد: “رئیس‌[دولت] به مسئولان اجرایی نامه‌ای نوشته که این مسئولان در سراسر کشور لازم نیست با نمایندگان هیچ هماهنگی‌ای انجام دهند که این کار صحیحی نیست و آقای رئیس‌[دولت] باید بداند نمایندگان، نماینده کل ملت ایران هستند و وظیفه دارند آنچه که به صلاح مردم است از پشت این تریبون بیان کنند.”

آقای حیدرپور خطاب به محمود احمدی نژاد گفت که “رئیس‌[دولت] در آن نشست خبری گفتند که الان وقت تسویه حساب سیاسی نیست و به مجلس و سپاه که نور چشم امام و مردم است و قوه قضاییه توهین کرد؛ آقای احمدی‌نژاد ما تسویه حساب سیاسی می‌کنیم یا جنابعالی؟”

محمود احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته اش، به انتقاد تند از مقام ها و مسئولان مختلف جمهوری اسلامی از جمله مجلس شورای اسلامی و رئیس آن پرداخته بود.

 

مجلس کنار بکشد

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با “روز” درباره نامه طرح سئوال از رئیس دولت توضیح میدهد: “سئوال راجع به سیاست های ارزی است و من هم این نامه را امضا کردم اما موافق آن نیستم.”

می پرسم که به چه دلیل موافق نیستید و اگر موافق نیستید چرا امضا کردید؟ این نماینده مجلس میگوید: “به این دلیل که اولا سال آخر دولت است و دولت طبیعتا در سراشیبی نزول است. بهتر است مجلس با دولت و دولت با مجلس تعامل سازنده داشته باشند از سوی دیگر تجربه نامه گذشته نشان داد که آقای احمدی نژاد به مجلس آمد ولی پاسخی که مطلوب مجلس باشد ارائه نداد. نمایندگان مجلس هم احساس کردند که به آنها توهین شده است.”

او می افزاید: “درست است که نماینده ها وظایفی دارند اما گاهی مصالح ایجاب میکند که با تدبیر بیشتر به مسائل نگاه شود. آقای احمدی نژاد در فضاسازی بسیار استادانه عمل میکند و باید به این مساله توجه کرد.”

آقای بخشایش با اشاره به مصاحبه مطبوعاتی اخیر محمود احمدی نژاد میگوید: “سئوال درباره سیاست های ارزی دولت است آقای احمدی نژاد هم بسیار ماهرانه در کنفرانس اخیرش پاسخ گفت و دو عامل را برای بالا بردن قیمت ارز برشمرد که یکی عوامل خارجی و تحریم ها است و البته تحریم ها بیشتر از ۱۵ درصد تاثیر ندارند اما بحث دیگر عوامل داخلی است که بیشترین تاثیر را هم آن‌ها دارند و مثال می‌زنم مثلا ساعت ۲ ظهر دلار ۲۲۰۰ است و یکباره ساعت ۳ می‌شود ۲۴۰۰ این نشان می‌دهد که یک نوع جنگ روانی است در ظرف یک ساعت که هیچ اتفاقی هم نیفتاده چطور ۲۰۰ تومان گران‌تر می‌شود؟ آقای احمدی‌نژاد این مسائل را به خوبی توضیح داد و گفت که این‌ها توجیه اقتصادی ندارد و حالت روانی دارد.”

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس سپس با اشاره به اینکه بین مجلس و دولت تعامل وجود ندارد می‌گوید: “من اعتقاد دارم که بین دولت و مجلس تعامل وجود ندارد. آقای احمدی‌نژاد بخشنامه‌ای امضا کرده که نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالتی نتوانند بکنند معنی آن این است که استانداران و فرمانداران با نماینده‌های مجلس هماهنگ نباشند. از آن طرف هم مجلس چند بار در خصوص پایین آوردن قیمت ارز برای دولت ضرب الاجل تعیین کرده. وقتی که مجلس التیماتوم می‌دهد هم مساله برعکس می‌شود یعنی دولت گاهی اوقات که خود می‌خواهد ارز را پایین می‌آورد مثلا پاییز سال گذشته وقتی به ۲۰۵۰ رسید دولت روی ۱۷۰۰ یا ۱۶۰۰ اورد و ثابت نگهداشت اما وقتی مجلس التیماتوم میدهد توجهی نمی کند”.

آقای بخشایش راه حل را در کنار کشیدن مجلس میداند و میگوید: “اگر مجلس کنار بکشد و کاملا به دولت واگذار کند که دولت خود پیش برود به نفع همه است. این نامه امضا کردن ها هم مشکلی حل نمیکند و مصلحت مملکت این است که نامه متوقف شود.”

او اما از نامه دومی خبر میدهد که در مجلس در حال امضا است: “نامه دوم راجع به صحبت های رئیس جمهور در کنفرانس خبری اش است. نماینده ها احساس میکنند که در بخشی از پاسخ هایش، فرافکنی کرده و بخشی از مشکلات را متوجه مجلس و بخشی دیگر را گردن نهادهای دیگر انداخته. نماینده ها میخواهند در قالب بیانیه ای در این زمینه واکنش نشان دهند.”

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، این نامه دوم را نیز امضا کرده است.

او می گوید: “مجلس فکر میکند دولت وقتی ارز را گران می فروشد میخواهد پولی را پس انداز کند تا فاز دوم هدفمند کردن رایانه ها را انجام دهد لذا مجلس فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها را هم متوقف میکند.”

دیروز نمایندگان مجلس فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی آن، اجرای مرحله دوم برنامه موسوم به هدفمندی یارانه ها متوقف می شود و اشاره آقای بخشایش از توقف فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها به همین مساله است.

آقای بخشایش میگوید: “پیشنهاد خود من این است که مجلس دخالتی نکند و ناظر باشد ببیند مثلا ظرف دو سه هفته دولت در قبال این بحران ارزی چه اقدامی صورت میدهد؛ باید زمان داد و این به نفع همه است بخصوص که ماههای پایانی دولت است و به نفع همه است دولت این ماههای آخر را هم بگذراند هر چند پیش بینی ام این است که هر چه جلوتر می رویم وضعیت بدتر می شود و تنش ها به خاطر هیجانات انتخاباتی و نزدیک شدن به انتخابات افزایش خواهد یافت.”

 

نماینده ها تحت فشار هستند

رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مصاحبه با “روز” با اشاره به منتفی شدن طرح استیضاح وزیر ورزش از سوی مجلس می گوید: “مجلس نگاه تعاملی دارد و امروز هم با انصراف از استیضاح وزیر ورزش، اوج تعامل خود را نشان داد اما گرانی، تورم، فشارهای اقتصادی و نابسامانی بازار ارزی، نگرانی های زیادی ایجاد کرده است و مردم سراغ نماینده های مجلس به عنوان نماینده های خود می آیند و نماینده ها از سوی مردم تحت فشار هستند.”

روز گذشته استیضاح وزیر ورزش و جوانان در حالی منتفی شد که برخی از موافقان و مخالفان او صحبت کرده بودند اما پیش از اینکه او دفاعی از خود بکند اعلام شد تعدادی از نمایندگان استیضاح کننده، امضای خود را پس گرفته اند و استیضاح منتفی است.

به این ترتیب محمد عباسی در سمت خود باقی ماند.

آقای نوروزی با اشاره به دو نامه ای که از سوی نمایندگان مجلس در حال امضا است می گوید: “رئیس جمهور به جای اینکه مصاحبه تندی کند و نماینده ها و مجلس را در مقابل خود قرار دهد کاش وارد تعامل می شد. درد مردم این روزها فوتبال و ورزش و والیبال نیست مردم نمی توانند خرید کنند و واقعا مشکل دارند.”

او می افزاید: “امروز درد مردم کم نیست که ما هم به جان هم بیفتیم و دشمن سواستفاده کند ماه رمضان که خدمت حضرت اقا بودیم ایشان بارها بر تعامل دوسویه مجلس و دولت تاکید داشتند ما هم بر این باور هستیم که مردم چوب اختلافات را می خورند لذا با تعامل برخورد میکنیم و در واقع امروز مجلس با رافت اسلامی و انسانی برخورد کرد و دولت نیز می بایست چنین برخوردی پیشه گیرد.”

این نماینده مجلس سپس با اشاره به بخشنامه محمود احمدی نژاد به مسئولان اجرایی کشور میگوید: “این بخشنامه امروز دست نماینده ها بود و آقای احمدی نژاد کاری کرده که مسئولان اجرایی در استان ها با نمیاندگان مجلس به عنوان نماینده های مردم هماهنگی نداشته باشند. متاسفانه ایشان این بخشنامه را ابلاغ کرده اند آن هم در شرایطی که مشکل تولید داریم، مشکل اشتغال داریم و باید به این مشکلات برسیم باید به این برسیم که خودمان برنج داریم اما برنج وارد میکنیم، خودمان گندم داریم اما از خارج گندم وارد میکنیم، سیب وارد میکنیم و… “

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا نامه مربوط به طرح سئوال از رئیس دولت و همچنین نامه دیگر را امضا نکرده میگوید: “من نگاه احساسی را قبول ندارم، نگاه عالمانه را قبول دارم در شرایطی که دشمن با تحریم های اقتصادی میخواهد آشوب های اجتماعی در کشور ما ایجاد کند و میخواهند با تشدید اختلافات، نظام را ضربه فنی کند ما باید بیدار باشیم و دولت و مجلس باید با هم کنار بیایند، به فکر مردم باشند. مردم الان مشکلات روزمره دارند. وضعیت اقتصاد را ببینید باید به این مشکلات برسیم.”