احمدی نژاد در خانه، یارانش در خیابان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تهدید سپاه، حملات اصول‌گرایان

در حالی که برخی خبرگزاری‌ها - هم‌چون آفتاب نیوز، نزدیک به حسن روحانی - خبر دیدار محمود احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری‌اسلامی را تایید کرده‌اند، یکی از نویسندگان سایت رجانیوز، باانتشار مطلبی در وبلاگ خود، مدعی شد که احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری سه شرط تعیین کرده است. در همین حال سایت‌های دیگر اعلام کرده‌اند  احمدی‌نژاد از مصطفی محمدنجار،  وزیرکشور، که به گفته این سایت‌ها از افراد نزدیک به بیت رهبری است، خواسته از سمت خود استعفا دهد. 

در تحولی دیگر، و هم‌زمان با اوج گرفتن اختلافات میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد،  پارلمان‌نیوز - متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس - خبر از آن داد که طرح استیضاح احمدی‌نژاد با دوازده امضا در مجلس کلید خورده است. 

 

شروط سه‌گانه برای بازگشت

امیر حسین ثابتی از نویسندگان وب‌سایت رجانیوز - حامیان احمدی‌نژاد - و از جمله همکاران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با انتشار مطلبی در وبلاگ خود مدعی شد که در دیدار محموداحمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه ای، احمدی نژاد سه شرط برای حضور مجدد در نهاد ریاست جمهوری گذاشته است. این سه شرط عبارتند از: انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به مقام معاونت اولی، برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و  سعیدجلیلی از شورای عالی امنیت ملی.

اما چند ساعت پس از انتشار گسترده مطلب این وبلاگ در رسانه‌ها، وبلاگ وی از دسترس خارج شد و سپس  نویسنده آن در گفت‌وگو با برخی سایت‌های اصول‌گرا خبر از آن داد که وبلاگ وی هک شده و باسختی موفق شده آن را از دسترس خارج کند:  ”وبلاگ من از روز گذشته مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته و بر همین اساس مطالبی به نقل از این وبلاگ به صورت گسترده در سایت‎های ضد انقلاب منتشر شده است”.

 این در حالی است که مطلب مورد اشاره وی کدگذاری شده و تنها برای کسانی قابل دسترسی بوده است که این رمز را در اختیار داشته‌اند. 

از سوی دیگر و هم‌زمان با انتشارخبر شروط سه گانه احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست‌جمهوری، وب‌سایت فرارو -  از جمله وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان - خبر از آن داد که احمدی‌نژاد از مصطفی محمدنجار درخواست کرده از سمت خود استعفا دهد. فرارو در معرفی نجار چنین نوشته است: ”مصطفی محمدنجار، مسوولیت‌های پیشنهادی رییس‌جمهور را هنوز نپذیرفته است. وی از حلقه حامیان رییس دفتررییس جمهور، خارج است و رابطه خوبی با دفتر رهبر معظم انقلاب دارد”. 

در همین حال  خبرآن‌لاین نیز نوشت که سفر احمدی‌نژاد به استان قم لغو شده است. این سایت بدون آن‌که توضیحی درباره علت لغو این سفر استانی دهد، به نقل از علی بنایی، یکی از نمایندگان شهر قم در مجلس، نوشته است: “قطعا سفر هیات دولت به قم در هفته جاری انجام نمی‌شود”.

در همین حال وب‌سایت صراط‌‌ نیوز اعلام کرده است که اسفندیار رحیم‌مشایی - رییس دفتر احمدی‌نژاد - و حمید بقایی - معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری - مشغول مذاکره با یکدیگر بوده‌اند. این سایت اعلام کرده است که صحبت‌های این دو در خیابان انجام گرفته و نوشته است: ”مشخص نیست محتوای مورد بحث این دو فرد نزدیک به رئیس جمهور چه چیزی بوده است که در دفتر کار، خودرو و یا محل دیگری قابل بیان نبوده است”.

در همین حال و هم‌زمان با تحرکات دو طرف درگیری، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در سخنانی با اعلام  این نکته که سپاه پاسداران ”ارگانی صرفا نظامی نیست بلکه ماموریت های امنیتی، فرهنگی و نظامی را در دستور کار خود دارد”، اضافه کرده است: “این اشتباه بزرگی است که فرماندهان فکر کنند، باید برای دفاع از انقلاب منتظر دستور باشند، البته این مسئله فقط در جنبه‌های غیر نظامی است، ولی دربعد نظامی باید حتما از دستورات پیروی کرد”. 

وی سه روز پیش نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، اعلام کرده بود که یک جریان انحرافی در میان اصول‌گرایان خود را پشت یک چهره موجه پنهان کرده است.

 

طرح استیضاح احمدی‌نژاد در مجلس

 پارلمان‌نیوز - متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس - با انتشار خبری اعلام کرد که برخی از نمایندگان با امضای نامه ای خواستار آن شده‌اند که طرح استیضاح احمدی نژاد در دستور کار مجلس قرار بگیرد. این سایت با اشاره به درخواست این افراد از علی لاریجانی، دلایل این کار را ”پاره ای اشکالات در عملکرد رییس قوه مجریه، عدم تبعیت از قوانین و برخی اظهارات  که دال بر تعمد دولت در نادیده گرفتن قانون و مطالبه اختیاراتی فراقانونی می باشد، وهمچنین  نقض مکرر سوگند موضوع اصل 121 قانون اساسی در خصوص اهتمام به ترویج دین و اخلاق و پرهیز از خودکامگی و حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و به استناد اصول متعدد قانون اساسی”  اعلام کرده و افزوده ‌اند ادامه چنین روندی به ”دیکتاتوری” منجر می‌شود. 

این نمایندگان همچنین “بی اعتنایی به قانون برنامه چهارم توسعه، پا فشاری بر نظرات شخصی در حد سیاستهای کلی نظام، ایجاد تعهدات مازاد بر اعتبارات مصوب، بلا اقدام ماندن مصوبات مجلس ودولت، عدم ارایه گزارش عملکرد سالانه برنامه، تخلفات عدیده در اجرای قانون بودجه، عدم پایبندی به قانون سیاستهای اصل چهل و چهارو استنکاف از ابلاغ برخی مصوبات مجلس” را از دیگر موارد درخواست خود برای در دستور کار قرار دادن استیضاح احمدی‌نژاد ذکر کرده ‌اند. پارلمان‌نیوز گرچه اشاره‌ای به نام این افراد نکرده  اما خبر داده  که این نامه توسط دوازده نماینده مجلس امضا شده است. 

روزنامه کیهان نیز در سرمقاله خود نوشته است: ”یک نکته را به اجمال باید گفت و گذشت. اختلاف سلیقه سیاستمداران امری طبیعی است. تا هر جا هم که به حریم ها و قوانین آسیب وارد نشود، حق دارند به رقابت سیاسی سالم- از جمله در مقاطع انتخابات- بپردازند. اما به اقتضای عقل و شرع و قانون، هیچ کس مجاز نیست… این اختلاف ها و دلخوری ها را بر سر سفره مردم بگذارد”.

در همین حال برخی از وب سایت‌های خبری اقدام به بازنشر نامه علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای کرده‌اند که چند روز پیش از انتخابات جنجالی سال ۸۸ منتشر شده بود. هاشمی در این نامه هشدار داده بود که احتمال دارد سرنوشتی چون بنی‌صدر در انتظار احمدی‌نژاد باشد. 

 آیت‌الله شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگویی با روز‌آن‌لاین سخنان مشابهی را بر زبان آورده بود: ”خدای نکرده اگر هر کسی، احمدی نژاد یا غیر احمدی نژاد، از فرمان ولایت کج بشود به سرنوشت بنی صدر و منافقین و قطب زاده و شریعتمدار و منتظری و  بقیه دچار می شود. ما احترام مان برای آقای احمدی نژاد سر جای خودش هست  ولی یک لجبازی او را دوست نمی داریم و آن قصه، قصه مشایی است”.

این در حالی است که برخی از وبلاگ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد نیز در مطالبی از احساس ناامیدی خود سخن گفته‌اند و صراحتا با اشاره به لزوم  تغییر احمدی‌نژاد خواستار آن شده‌اند که اصول‌گرایان آلترناتیوی به جای وی بیابند. امیرحسین ثابتی در همین زمینه در وبلاگ خود نوشته است: ”همه ما این روز‌ها از هم می‌پرسیم که چرا دکتر این کار‌ها را می‌کند؟ همه به نوعی به دنبال جواب هستیم و من هم اینجا می‌نویسم چند خطی را که دیگر دارم ۱۰۰درصد مطمئن می‌شوم پاسخ سئوالات این روزهای همه ماست: دکتر الان هر چه که هست، دیگر آن احمدی‌نژادی که ما می‌خواهیم و انتظار داشتیم، نیست. بخواهیم یا نخواهیم، خوشمان بیاید یا بدمانبیاید یا هر چیز دیگر، محمود احمدی‌نژاد تغییر کرده است. من به این اعتقادی ندارم که دکتر از ۸۴ در بین ما با شعارهای مختلف و… نفوذ کرد و الان خودش را دارد نشان می‌دهد، بالعکس معتقدم تغییر کرده است و این تغییر آنقدر جدی است که امروز علنا در برابر آقا ایستاده است. حکم آقا برای وزارت مصلحی را بر نمی‌تابد و می‌گوید او وزیر رهبری است، نه رییس جمهور، در جلسات هیئت دولت حاضر نمی‌شودو از همه بد‌تر سه شرط برای بازگشت به دفتر کارش گذاشته است…  اگر هنوز هم روزهای پر التهاب قبل ۳ تیر ۸۴ را فراموش نکرده باشیم و یادمان باشد خدا چطور نصرتش را شامل حالمان کرد، می‌توانیم برای انتخابات بعدی گزینه‌ای بهتر از دکتر را بیاوریم. حالا از سعید جلیلی بگیرید تا باقری لنکرانی یا صفار هرندی یا هر کس دیگر که الان شاید حتی اسمش را ندانیم! اما فراموش نکنیم یک نفر مدل احمدی‌نژاد ۸۴ را باید رو کنیم و به کمتر از آن هم قانع نباشیم ”.

محمدمهدی اسلامی روزنامه‌نگار اصول‌گرا نیز در وبلاگ خود با اعلام اینکه ”به نظر می‌رسد این روزها آزمایشی جدید فراروی ماست” نوشته است: “اینک عقل جمعی اصولگرایان مسیر وحدت را می‌جوید و آن را به عنوان یک امر واجب العطاعه از رهبری دنبال می‌نماید. در این مسیر، بیش از پیش نیازمند آن هستیم که همه در کنار هم در سایه همدلی و صمیمت به پیش رویم، گذشت نماییم و نگهبان اصول باشیم”.

حمیدرضا بیانی نیز در وبلاگ خود با اشاره به اختلافات اخیر نوشته است: ”فتنه و آزمایش و نیز وسوسه و دشمنی همیشه برای همگان و از جمله آقای احمدی نژاد و سایر مسئولین وجود دارد. اگر در ایمان خود دقت و مراقبت نماید، بصیر باشند، فریب سخنان به ظاهر آراسته و فریبنده‌ی دشمنان آشکار و پنهان خود را نخورند، غرور نکنند، تابع و مطیع ولایت باشند، به مملکت وجودشان و مسئولیت‌شان و مجموعه‌ی تحت مدیریتشان آسیبی نخواهد رسید، اما اگر غرور کنند، چند کار خوب فریب‌شان دهد، احساس کنند که دیگر نیازی به اطاعت از ولایت ندارند، تشخیص خودشان بهتر است و…، آن وقت هر چرخش و انحرافی ممکن است… البته امیدواریم و دعا می‌کنیم که هیچ‌گاه چنین اتفاقی نیافتد، اما دلیل نمی‌شود که کسی از انحراف مصون بماند”.

احسان رستگار نیز در مطلبی با عنوان ”احمدی نژادی های سابق؛ قربانیان صداقت و زود باوری” اعلام کرده است که ”این ما بودیم که احمدی نژاد را به قدرت رساندیم، ولی او ما را شکست. ما از اوّلشاحساساتی بودیم، ولی احمدی نژاد هم از اوّلش اشتباهی بود”. وی اضافه کرده است: ”در ۸۸ ما دفع افسد از فاسد کردیم ولی به اشتباه؛ به جای رأی به رضایی به احمدی نژاد رأی دادیم تا آراء شکسته نشودو موسوی رأی نیاورد. ولی اشتباه کردیم… احمدی نژاد برای ما سرابی بود که نه بهر رسیدن آب و نان به خود بلکه برای عدالت گستری برای همه به او رأی دادیم. احمدی نژاد برای ما سرابی بود که گولظاهرش را خوردیم”.

این در حالی است که برخی دیگر از وبلاگ‌نویسان اصول‌گرا سکوت را ترجیح‌ داده‌آند. مجدالدین معلمی دبیرگل سابق جامعه اسلامی دانشجویان در این‌باره نوشته است: ”امر به سکوت شده ایم. حجم این درماندگی باور کردنی نیست. فقط می توان امیدوار بود که همه خبرها دروغ باشد”.

به نظر می‌رسد اشاره این وبلاگ‌نویس به ناخرسندی رهبر جمهوری‌اسلامی از انعکاس اخبار اختلافات میان مسوولان باشد. وی پیش از این از انعکاس این اخبار در رسانه‌ها و صحبت از اختلافات میان مسوولان گله کرده بود. پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی،  وب‌سایت رجانیوز نیز با انتشار مطلبی نوشت طبقه‌بندی اطلاعات در کشور از میان رفته است و صحبت‌های خصوصی مسوولان با یکدیگر و یا اخبار ویژه خبرگزاری‌ها که مختص مقامات عالی‌رتبه نظام است،  سر از رسانه‌ها در می‌آورد،  مساله‌ای که باعث شگفتی کارشناسان امنیتی شده است. 

در روزهای گذشته برخی سایت‌های خبری هم‌چون الف،  ازادی،  دولت‌یار و … مجبور به حذف برخی اخبار خود درباره اختلافات میان رهبر جمهوری‌اسلامی و محموداحمدی‌نژاد شده اند. این در حالی است که حدود ده سایت نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی فیلتر شده و کار آن‌ها نیز متوقف شده است. در عین حال سردبیر وب‌سایت دولت‌یار با انتشار سرمقاله‌ای در این سایت،  خبر از آن داده است که برخی همکاران این سایت به نهادهای امنیتی احضار شده‌آند.