اتحاد آبی و قرمز و سبز برای حمایت از اسطوره

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ناصر حجازی: از سیاست دروغ بیزارم

با شدت گرفتن حملات رسانه های وابسته به دولت محمود احمدی نژاد علیه ناصر حجازی، طرفداران تیم های استقلال و پرسپولیس و هواداران جنبش سبز، به حمایت از دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران در برابر این حملات پرداخته اند.

اتحاد طرفداران فوتبال و هواداران جنبش سبز در دفاع از حجازی در شرایطی صورت می گیرد که برخی گزارش ها از ممنوع التصویر شدن سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی خبر می دهند.

عادل فردوسی پور، تهیه کننده و مجری برنامه مشهور 90 در آخرین پخش این برنامه از واژه “نشد” در توصیف دلیل پخش نشدن آیتم ویژه 90 درباره ناصر حجازی استفاده کرد. سخنی که توسط کاربران ایرانی اینترنت و شبکه های اجتماعی به معنای ممانعت مسئولان صدا و سیما از پخش تصویر حجازی در این برنامه پربیننده تفسیر شد.

با وجود این، فردوسی پور چند بار به بهانه نشان دادن عکس های قدیمی حجازی از او تقدیر کرد و با بردن نام دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال برای سلامت او دعا کرد.

ناصر حجازی که هواداران استقلال و بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی، او را یکی از اسطوره های تاریخ ورزش ایران می دانند به بیماری سرطان مبتلا است و در ماه های گذشته با این بیماری دست و پنجه نرم کرده است.

 

حجازی خطاب به دولت: نمی توانید، بروید

حملات تند رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد و در راس آنها رجانیوزبه حجازی پس از آن آغاز شد که دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران در گفت و گویی که آن را در وبسایت شخصی خود منتشر کرد، با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، به شدت از عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها انتقاد کرد.

او ابتدا اظهار کرد: “من ناصر حجازی هستم ، سرد و گرم روزگار را چشیده ام. عمری از من گذشته است… حرفهایم از سر دلسوزیست.”

و سپس گفت: “کمی مراعات مردم را کنید..مردم را دوست داشته باشید تا آنها هم شما را دوست داشته باشند.مردم معنای خدمت را می دانند و اگر آن را احساس نمایند پا به پای دولت می ایستند و اگر نمی توانید رفاه مردم را فراهم سازید ، بروید.”

او در این مصاحبه افزود: “به من می ‌گویند عصبانی نشوم، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم؟”

و ادامه داد: “آمده‌اند و یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم بهتر نشده که بدتر هم شده است. خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آنها، اما متاسفانه شاهد نداری و سختی زندگی مردم هستیم. دولت می‌گوید 40 هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم، مگر مردم گدا هستند؟”

به گفته دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران، یک کارگر که “ماهی 300، 400 هزار تومان حقوق” می‌گیرد و کرایه خانه، خرج زندگی و…دارد و “حال باید 3 برابر مبلغی که دولت می‌دهد، به آنها برگرداند، چطور زندگی کند؟” نتیجه‌اش می‌شود فقر و فقر یعنی فساد، فحشا، طلاق و…

ناصر حجازی در ادامه انتقاداتش از شرایط کشور افزود: “کارشناسی یعنی بدنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با ورود کالاهای چینی و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی. امروز شاهد هستیم که کارخانه‌های ما یا ورشکسته هستند یا صاحبان آنها جهت جلوگیری از ورشکستگی، کارخانه‌های‌شان را تعطیل می‌کنند و نتیجه آن بیکاری و دربدری کارگر‌ها است. این مشکلات در پایان باعث از هم پاشیده شدن کانون خانواد‌ه‌ها و ایجاد مشکالات اجتماعی و اخلاقی می‌شود”.

او که پیش از این یک بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز شده بود در انتهای این مصاحبه به نقل از گاندی گفت: “درد من تنهایی نیست، مرگ ملتی است که برایشان گدایی را قناعت، بی‌عرضگی را صبر و با تبسمی بر لب، این حماقت را حکمت می‌نامند.”

حجازی در پایان گفت و گو با سایت شخصی اش افزود: “یا رب روا مدار که گدا معتبر شود، گر معتبر شود ز خدا بی‌خبر شود.”

 

واکنش تند رجانیوز: متوهم حرف نزند

اما در واکنشی تند به این انتقادات، رجانیوز خطاب به او نوشت: “به ناصر حجازی توصیه می‌‌کنیم پا فراتر از حد خود نگذارد.”

این سایت در ادامه نوشت: “ناصر حجازی خود را در مقام یک تحلیل ‌گر اقتصادی قرار داده با لحنی کاملا نامتعارف دولت را به دلیل اجرای قانون هدفمندی سرزنش کرده تا همه به این واقعیت پی ببرند که برای ناصر حجازی مهم نیست درباره چه مسأله‌ای اعتراض کند بلکه او فقط به این می‌اندیشد که ساز مخالف بزند حالا درباره فوتبال باشد یا درباره هر مسئله غیر تخصصی.”

سایت نزدیک به دولت احمدی نژاد با اشاره به اینکه “جامعه درباره او (حجازی) فکرهای بدی خواهد کرد” در عین حال به “اسطوره” بودن حجازی اشاره کرد و افزود: “از این رو به دروازه‌بان اسطوره‌ای سال‌های دور استقلال توصیه می‌کنیم در چارچوب خود حرکت کند و پا فراتر از حد خود نگذارد چون مردم طاقت همراهی او با دشمنان کشورشان را ندارند.”

رجانیوز همچنین در مطلبی جداگانه با “متوهم” خطاب کردن و استفاده از عبارات تحقیر آمیز علیه حجازی از او خواست تا مشکلات اقتصادی را به “اهالی فن” واگذار و از “اظهارنظرهای غیرمسوولانه” پرهیز کند تا مردم به عنوان یک “قانون شکن و متخلف به وی کارت قرمز نشان ندهند.”

اما در واکنش به این مطلب، ناصر حجازی در گفت و گویی جداگانه با سایت شخصی خود ضمن دفاع از اظهارات اولیه اش، گفت که “در کشوری که می گویند آزادی بیان است، در کشوری که می گویند انتقاد پذیر هستیم ، نباید از حرف های من ناراحت شوند.”

او سپس در انتقادی تند علیه دخالت سیاستمداران و دولتیان در ورزش تصریح کرد: “چند سالیست که سیاستمداران وارد عرصه ورزش شده اند و برای گرفتن پست و مقام سر و دست می شکنند و حال می بینید که چه بر سر ورزش ما آمده است.چطور دخالت آنها در ورزش عیب نیست اما صحبت از مشکلات جامعه از   یک چهره ورزشی که خود از جنس مردم است و سالها در کنار آنها با عشق زندگی کرده ، ایراد دارد؟”

او در پایان سخنانش گفت که “بدانید ناصر حجازی از سیاست که چیزی جز دروغ ندارد ، بیزار است و سیاست هیچ گاه با روحیات من سازگار نبوده و نیست.”

 

تشکر حجازی از مردم

حملات تند سایت های هوادار دولت علیه ناصر حجازی و دفاع او از مواضعش در حالی ادامه دارد که کاربران شبکه های اجتماعی مجازی، کمپین های جداگانه ای را در دفاع از دروازه بان سابق تیم های ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال راه اندازی کرده اند.

صفحه حمایت از ناصر حجازی در شبکه اجتماعی فیسبوک در لحظه تنظیم این گزارش در حدود 4 هزار عضو دارد و تعداد اعضای آن به صورت مرتب در حال افزایش است. طرفداران تیم رقیب سنتی استقلال یعنی پرسپولیس نیز با راه اندازی صفحه ای جداگانه به حمایت قاطع از حجازی پرداخته اند.

کاربران سایت بالاترین و شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فرندفید نیز با انتشار اخبار و یادداشت های مختلف از دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال در برابر حملات رسانه های وابسته به دولت پشتیبانی می کنند.

به دنبال این حمایت هواداران فوتبال و طرفداران جنبش سبز از ناصر حجازی، این بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال ایران در پورتال خود نوشته است: “سپاس ایزد بی همتا که با مشعل فروزان ایمان به او و عشق خویش به سرزمین پارس مرا مورد مهر و لطف هموطنانم قرار داد.”