نگاه دیگر

آمنه کرمی
آمنه کرمی


 

معرفی سه کتاب در حوزه مسائل زنان

خشونت و تراژدی تن…

تراژدی تن / خشونت علیه زنان

” تراژدی تن “ عنوان جذاب کتاب تازه منتشر شده ای در اعتراض به خشونت و تجاوز به حریم زنان است که به قلم فاطمه کریمی و توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، در تابستان 1389 راهی بازار کتاب شده است. این کتاب نیز مثل دیگر کتابهایی که در نقد خشونت علیه زنان به نگارش درآمده است مشخصا به حوزه ی خاصی از اعمال خشونت علیه زنان و ریشه های فرهنگی، منطقه ای و ارزشی مذهبی آن، اختصاص دارد. زیرا که برخی از اشکال خشونت مثل خشونت خانگی، بُعدی جهانشمول دارد ولی برخی دیگر از اشکال خشونت ، به مناطق و فرهنگ های خاصی مربوط می شود و در همه کشورهای دنیا، مرسوم و رایج نیست.

متن کتاب با این جملات هشدار دهنده آغاز می گردد: وسعت خشونت بر علیه زنان به گستردگی تاریخ بشر است. خشونت و تهاجم بر زنان، طبقه ، نژاد، ملیت، سن، مذهب و نوع باورهای ایدئولوژیک نمی شناسد. این پدیده اساسا همه مرزها را در می نوردد و به اشکال مختلف بر زنان اعمال می شود.

در معرفی موضوع محوری کتاب که یکی از اشکال فجیع و قرون وسطایی خشونت علیه زنان ( درایران و خاورمیانه ومناطقی از آفریقا و آسیا) را بر می گیرد، نویسنده خود، در پیشگفتاری که بر موضوع تحقیق خود نوشته است تاکید می نماید که: در کتاب پیش رو ما برآنیم که به بررسی عمل قطع بخشی از آلت تناسلی [ختنه زنان] که یکی از انواع خشونت های خاص منطقه ای است بپردازیم. گرچه بیش از دو دهه است که این معضل در سطح ملی و بین المللی مطرح شده است و در این زمینه، پژوهش های زیادی انجام گرفته است با این وجود هنوز به درستی در باره ی این عمل شنیع، مطالعه ای روشنگرانه صورت نگرفته است.

این کتاب در قطع رقعی، 280 صفحه، و به قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

خشونت خانگی علیه زنان

خشونت علیه زنان، ابعادی ملی و جهانی دارد. این پدیده شوم به عنوان یک آسیب ویرانگر اجتماعی، سالهاست که فکر و انرژی فعالان جنبش زنان را به خود مشغول نموده است تا شاید راههایی برای جلوگیری و مهار آن، پیدا شود. در این راستا دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در قم که توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیة خواهران تاسیس شده است در حوزه مطالعات و آسیب شناسی خشونت های خانگی و اجتماعی علیه زنان، به تازگی کتابی را با عنوان «خشونت علیه زنان» منتشر نموده است.

این کتاب توسط محمدرضا سالاری فر، در 341 صفحه و در بهار 1389 منتشر شده است. سایت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان چکیده این کتاب را چنین شرح داده است:  ” خشونت علیه زنان در ابعاد مختلف خانگی یا اجتماعیِ آن یکی از آسیب‌ها و نگرانی‌های جامعه‌های امروز است. تأکید بر ابعاد انسانی وجود زن و جایگاه ویژة او در خانواده و توجه به حساسیت‌ها و لطافت روحی جنس زن ایجاب می‌کند که پدیدة خشونت علیه زنان به منزلة اقدامی غیراخلاقی، محکوم، و در گام‌های بعدی تلاش شود تا زمینه‌های بروز آن به کمترین حد برسد و پیامدهای منفی آن جبران یا مهار شود.  ”

برادرسالاری، اثری از ایولین رید

کتاب «برادرسالاری» اثر ایولین رید، به تازگی در 368 صفحه از سوی انتشارات گل‌آذین منتشر شده است. مترجم این کتاب افشنگ مقصودی است که تاکنون کتاب‌های متعددی از ایولین رید را ترجمه کرده است.

ایولین رید در این کتاب به بررسی چرایی فرودستی زنان در طول تاریخ می‌پردازد. وی که به تکامل تاریخی نظری ویژه‌ای دارد، سعی می کند در آثارش از زاویه رخدادهای تاریخی جایگاه امروزی زنان را تحلیل کند.

ایولین رید در این کتاب معتقد است که برادرسالاری نیز نهادی است که ریشه در دوران مادرسالاری دارد. وی می گوید در دوران وحشی ‌خویی؛ مادرسالاری و برادرسالاری حاکم بودند، درحالی که در دوران بربریت این دو نها جای خود را به پدرسالاری داده اند.

اولین رید در این کتاب عنوان می کند که در دوران پدرسالاری خانواده‌ای شکل گرفت که پدر در رأس آن بود. در چنین دورانی حکومت و دولت نیز پدیدار شدند و در این نهادها نیز مردان در رأس امور قرار داشتند.