کروبی همچنان در انفرادی است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سومین ملاقات در دهمین ماه بازداشت

درحالی که در دهمین ماه بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز، برخی از چهره های سیاسی از بی خبری و عدم اطلاع از وضعیت سلامتی آنها ابراز نگرانی کرده و بعضی دیگر راه حل نجات حکومت از سقوط را آزادی آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد دانسته اند، فرزند مهدی کروبی از سومین ملاقات کوتاه وی با خانواده در طول 10 ماه گذشته خبر داد.

محمدحسین کروبی با اشاره به اینکه این دیدار کوتاه در روز شنبه انجام شده است از وضعیت سلامتی آقای کروبی نسبت به قبل ابراز رضایت و اعلام کرد که “پدر را کمی بشاش‌تر و سلامت‌تر از قبل یافتم، مشخص بود که اوضاع حصر او به نسبت ماه‌هایی که در آپارتمانی کوچک به همراه ماموران امنیتی در شرایط سخت و دشواری به سر می‌برده، بهتر شده ‌است.”

فرزند مهدی کروبی همچنین در تشریح وضعیت فعلی وی و چگونگی محل بازداشت پدرش به نقل از خود آقای کروبی نوشته که “اکنون بخشی از یک آپارتمان به صورت مستقل دراختیار اوست و ماموران امنیتی در طبقه دیگری مستقر شده‌اند. می‌گفت نزدیک دو هفته است که روزنامه «جام‌جم» و «اطلاعات» را برای مطالعه دراختیارم می‌گذارند و برخلاف گذشته از امکان هواخوری و قدم زدن هر روز برخوردار شده ام.”

وی از انتقال مهدی کروبی به بهشت زهرا، چند ماه پس از فوت خواهرش هم خبرداده و تصریح کرده که “آنچنانکه پدر تعریف می‌کردند، در راه بازگشت، ماموران به ایشان خبر داده‌بودند که قصد دارند ایشان را به منزلی که خانواده به تازگی در جماران خریداری کرده‌اند ببرند و امکان بازدید ایشان از خانه تازه‌شان را فراهم آورند.”

در گزارش کوتاه فرزند آقای کروبی آنچنان که برخی رسانه ها خبرداده اند هیچ خبری مبنی بر انتقال یا احتمال انتقال وی به این محل جدید منتشر نشده است.

این اعلام وضعیت محمدحسین کروبی از آخرین وضعیت مهدی کروبی در شرایطی است که ماه گذشته محمدتقی کروبی فرزند دیگر وی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی وی، از ملاقات همسر آقای کروبی با وی خبرداده و اعلام کرده بود که “مادرم تاکید کردند وضعیت تنفسی آقای کروبی بدلیل شرائط نامساعد و عدم دسترسی به هوای آزاد در 100 روز گذشته دچار مشکلاتی شده است که در حال حاضر ایشان از داروهای تجویز شده پزشک وزارت اطلاعات استفاده می کنند.”

او هم ضمن اشاره به روحیه خوب مهدی کروبی تاکید کرده بود: “کما فی السابق از حقوق اولیه یک زندانی مانند حق دسترسی به روزنامه، ملاقات منظم با نزدیکان، تلفن و … برخوردار نیست. هوا خوری ایشان بعد از انتقال تنها در محدوده آپارتمان مجاز شمرده شده است. حقیقت این است که در9 ماه گذشته شاهد رفتار متناقض و سختگیری های غیر متعارف نسبت به پدر بوده ایم.”

دوهفته پیش در روز عید غدیر نیز ماموران امنیتی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به طور سرزده به منزل برادر بزرگتر آقای موسوی منتقل کردند و آنها توانستند ملاقاتی کوتاه با برادران و خواهران آقای موسوی داشته باشند. آنگونه که سایت کلمه در این مورد نوشته بود آقای موسوی و خانم رهنورد از روحیه ای بسیار خوب برخوردار بودند و در سلامتی بسر می بردند.

 

تنها راه نجات حکومت

تازه ترین دیدار کوتاه رهبران جنبش سبز با خانواده در حالی است که هفته گذشته آیت الله علی محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه ساکن شیراز بار دیگر خواستار آزادی آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد شد.

آیت الله دستغیب که از زمان بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز همواره خواستار آزادی آنها شده است این بار در نامه ای به فقهاء شورای نگهبان ضمن برشمردن تخلفات قانونی این شورا خطاب به آنها نوشت: “برای نجات جمهوری اسلامی ایران هیچ راهی نمانده جز تن دادن به قانون اساسی و آزاد کردن دو بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و آزادی باقی زندانیانی که بدون محاکمه و اثبات جرم در زندان هستند.”

آقای دستغیب همچنین در این نامه پرسیده بود که “چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان کردن و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بی مدرک و خلاف شرع داده می شود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی و یا کدام حکم از احکام شرع مبین اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟اگر می گویند اینها خرابکار و بی دین هستند پس بگذارید قوه قضاییه در یک دادگاه صالح به جرمشان رسیدگی کند؛ بگذارید مردم اطمینان پیدا کنند که حداقل قوه قضاییه مستقل شرعی و قانونی داریم.”

آقای دستغیب در بخش دیگری از این نامه مجددا از تداوم بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز و دیگر فعالان سیاسی و مدنی انتقاد و اضافه کرده بود که “دیگر مسئله زندان هاست که هیچ کس جوابگو نیست که چرا این بزرگواران که هر کدام در پیش از این مشغول به کار بودند که اگر گذاشته بودند این همه خفت و این همه تخلف و این همه بی آبرویی در جامعه نبود؛ چون مردم آنها را دوست می دارند. در کجای دنیا چنین است که فرد یا افرادی به جرم گفتن حق زندان بروند و حصر شوند و از تمام امکانات محروم شوند؛ جز در کشورهایی که در آن از دین و خدا و پیامبر و ائمه اطهار(ع) خبری نیست.”

همچنین هفته گذشته سعید حجاریان از چهره های شاخص اصلاح طلبان که خود از بازداشت شدگان پس از انتخابات 88 نیز بود با انتشار یادداشتی نسبت به برخی اخبار سایت های امنیتی حکومت مبنی بر ابتلای میرحسین موسوی به یک بیماری لاعلاج به شدت ابراز نگرانی کرد.

حجاریان که خود در دهه شصت از جمله مدیران ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود در این یادداشت تاکید کرده بود که “متاسفانه طی هفته های گذشته خبری بهت آور و نگران کننده بر روی خروجی برخی سایت های وابسته به جناح حاکم مبنی بر ابتلای آقای مهندس موسوی به بیماری لاعلاج و نا امیدی اطبا از معالجه ایشان قرار گرفت. لازم می بینم که نگرانی شدید خود را از این نوع خبردهی که ضمن غیر اخلاقی بودن بسیار نگران کننده و هشدار دهنده نیز است ابراز کنم. امیدوارم که با تکذیب مقامات مسوول زمینه تکرار چنین اقداماتی از بین برود و از التهاب آفرینی بیش از این در جامعه جلوگیری شود.”

اشاره حجاریان به اخباری بود که در سایت های امنیتی حکومت از جمله محرمانه آنلاین منتشرشده بود. این سایت ها طی مهرماه سال جاری اعلام کرده بودند که موسوی به سرطان خون مبتلا شده و هم اکنون مراحل شیمی درمانی را پشت سر می گذارد.

 

ادامه بازداشت غیرقانونی

 مهدی کروبی،میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از 10 ماه پیش پس از درخواست مجوز از وزارت کشور برای راهپیمایی در حمایت از قیام مردم تونس و مصر در 25 بهمن ماه 89 با محاصره منازلشان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند و تاکنون نیز هیچ کدام از مقامات کشور یا دستگاه های قضایی و امنیتی به دادگاه یا حکم قانونی که موجب بازداشت آنان شده باشد، اشاره ای نکرده اند.

تنها در ماه گذشته محمد جواد لاریجانی دبیر کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه و برادر روسای دو قوه مجریه و قضاییه طی اظهاراتی در نیویورک امریکا مدعی شد که رهبران جنبش سبز با حکم قضایی بازداشت شده اند. البته این اظهارات جواد لاریجانی با تکذیب نزدیکان و مشاوران رهبران جنبش سبز مواجه شد.

جواد لاریجانی گفته بود: “هیچ‌کس بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست. هرکس خلاف امنیت باشد و متخلف باشد، بازداشت و زندانی می‌شود. موسوی و کروبی از مردم خواسته‌اند به خیابان بیایند، خشونت کنند. کار آنها جرم است چون که دموکراسی از صندوق رای بیرون می‌آید نه از آوردن مردم به خیابان.”

این درحالی بود که صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه 28 بهمن ماه سال گذشته گفته بود: “دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند. از تمامی مردم می خواهیم اجازه دهند تا دستگاه قضا در چارچوب قانون و بر اساس مصلحت نظام به حوادث اخیر و پرونده سران فتنه رسیدگی کند که البته در این مورد کوتاهی هم نمی کند. دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند.”

صادق لاریجانی و هیچ یک از مقامات قضایی تاکنون اشاره ای به تشکیل دادگاهی که منتج به صدور حکم بازداشت رهبران جنبش سبز شده باشد نکرده اند؛ تنها رییس قوه قضاییه پیش تر در 27 آذرماه سال گذشته به صراحت محاکمه یا هرگونه برخورد با رهبران جنبش سبز را مشروط به نظر سیدعلی خامنه ای رهبر حکومت دانسته و گفته بود: “به ما می‌گویند که چرا در مورد سران فتنه موضع‌گیری نمی‌کنید، حال آنکه سال گذشته اعلام کردم سران فتنه را مجرم دانسته و اتهام آنها اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما اینکه چرا به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود، در لفافه گفتم که یک سری مسایل درنظام مطرح بوده و من تعیین کننده این مسایل نیستم. مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم.”

 احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نمازجمعه 29 بهمن ماه سال گذشته خطاب به مقامات قضایی کشور اعلام کرده بود که “من خیال می‌کنم کاری که قوه قضائیه می‌تواند بکند این است که باید ارتباط آنها با مردم را به کلی مسدود کند. درب خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند.”

از دیگرسو 8 آبان ماه حجت الاسلام احمد سالک، که پیش از این نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در “سپاه قدس” (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) و همچنین فرماندهی بسیج را برعهده داشت، طی مصاحبه ای بصراحت اهداف امنیتی از بازداشت کروبی، موسوی و رهنورد را بیان کرده و گفته بود: “اگر کسی بازداشت موقت شد ممکن است مدتی در عالم تنهایی خودش به نتیجه برسد که اشتباه کرده و خودش بیاید بگوید ما اشتباه کردیم و اگر قانونی هم هست بیاید در حق ما اجرا بشود.”

این مقام امنیتی سابق با ابراز خشنودی از بازداشت رهبران جنبش سبز، این اقدام را “بسیار عالی” توصیف و تاکید کرده بود که “این خیلی عالی است. یعنی رساندن فرد به اینکه به آغوش مسایل اسلامی و جامعه بازگردد. این مهلت و فرصتی الهی است که به او داده شده است. نکته دوم درباره بازداشت موقت، تکمیل اطلاعات پرونده است تا وقتی پرونده آماده شد به دادگاه برود”.