جنجالی که خبر آزادی گروگان‌ها به پا کرد

نویسنده
رژین یونسی

» آخرین اطلاع از سرنوشت مرزبانان ربوده شده

“تا این لحظه هیچ خبر موثقی درباره سرنوشت مرزبانان ربوده شده کشورمان نداریم و از طریق وزارت امور خارجه در تلاش هستیم اطلاعات و اخبار رسمی موثق و دقیقی دریافت کنیم.” این اظهارات معاون امنیتی وزیر کشور تنها گوشه‌ای کوچک از حجم گسترده اطلاعات ضد و نقیضی است که مقامات ایرانی در خصوص آزادی پنج مرزبان طی ۲۴ ساعت گذشته بر زبان رانده‌اند؛ اظهاراتی که به گفته ناظران، با سیاست امنیتی مرسوم ایران در پنهان داشتن جزییات ماجرا تا زمان ساختن داستان رسمی از ماجرا، تعارض دارد.

در اولین ساعت بامداد امروز خبرگزرای‌های فارس، ایرنا و ایسنا به نقل از علیرضا حقیقیان، سفیر ایران در اسلام آباد گزارش کرده‌اند که خبر آرادی مرزبانان هنوز توسط  مقامات رسمی پاکستان تائید نشده است.

پیش از این مقام دیپلماتیک، محمد سعید اربابی، نماینده ایرانشهر در مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفت که سربازان ایرانی آزاد شده‌اند. این اظهارات به دنبال اعلام مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در خبرگزاری فارس مطرح شده که گفته بود چهار سرباز و یک گروهبان ربوده شده توسط جیش العدل آزاد شده اند.

در همین حال یکی از حساب‌های توییتر منتسب به جیش العد نیز آزادی آن پنج نظامی ربوده شده را تکذیب کرده است.

گزارشات مربوط به آزادی مرزبانان ایرانی  در پی خبری منتشر شد  که بر اساس آن صبح روز شنبه ۱۰ اسفند ماه نیروهای پلیس پاکستان عملیاتی در نوار مرزی این کشور جهت آزادی مرزبانان ایرانی انجام داده‌اند.

گزارش شده که در این عملیات نیروهای پاکستانی ۱۱ تبعه خارجی، از جمله ۸ ایرانی را بازداشت کرده اند. اخبار ضد و نقیضی در مورد هویت و سرنوشت این افراد منتشر شد از جمله خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این افراد آزاد شده‌اند.

اخبار متناقض در مورد آزادی ۵ مرزبان ایرانی باعث سردرگمی شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی و افزایش حساسیت عمومی آنها شد.

علی‌اصغر رمضانپور، روزنامه‌نگار و معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دوران خاتمی، در مورد این جنجال خبری در صفحه فیس بوک خود با اشاره به مشارکت گسترده شهروندان ایرانی در مساله ربوده شدن آن ۵ سرباز ایرانی توسط جیش العدل به دو فرضیه در رابطه با بحران خبری پیرامون این موضوع پرداخته است.

به نوشته این روزنامه‌گار، فرضیه اول این است که شتاب طرف‌های درگیر برای بهره برداری از این خبر به نفع خود سبب شده باشد تا خبری تایید نشده انتشار یابد. نشان‌ هایی از این شتاب زدگی را می‌توان در مصاحبه فوری مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران دید.

آقای رمضانپور با تحلیل اظهارات معاون ستاد کل نیروهای مسلح، از جمله به استفاده از تعبیر “فیصله” دادن اشاره می‌کند و می‌گوید  مسعود جزایری برای آزادی این تعبیر استفاده کرد که نشان دهنده توجه بیشتر او به حواشی دردسرساز ماجراست تا آزادی سربازان.

معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین نوشته “فرضیه دوم این است که پس از انتشار شتاب زده خبر، مقام‌های امنیتی به پیامدهای آن توجه کرده باشند که ضرورتِ دادن اطلاعات بیشتر و آوردن سربازان به صحنه رسانه‌ای و پاسخ دادن به حساسیت بالای شهروندان و توجه افکار عمومی است.”

حدود سه هفته پیش گروه مسلح اسلامگرای جیش العدل  مسئولیت ربودن پنج نیروی نظامی جمهوری اسلامی از جمله یک گروهبان و چهار سرباز را به عهده گرفت. این رویداد با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد.

این گروه برای آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده از حکومت ایران خواسته بود که علاوه بر ۵۰ عضو زندانی این گروه، ۲۰۰ نفر از شهروندان سنی مذهب در ایران راهم آزاد کند.

ایران جیش العدل را تروریستی می‌داند و هر گونه مذاکره با آن را رد م‌ کند. مقامات ایران در این مساله کشور پاکستان را طرف قرار داده و می‌گوید مرزبانان ایرانی در خاک این کشور هستند و اسلام‌آباد موظف است برای آزادی آنها تلاش کند.