هزینه احمدی‌نژاد و پایداری
برای راستگرایان

نویسنده
جلال یعقوبی

» تشدید شکاف میان اصولگرایان انکار نکردنی است

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس، از مدت ها پیش به نظر ناظران سیاسی سهم حقیقت گویی را در گفته های خود بالا برده و به نظر می رسد با راستگرایان فاصله ای حساب شده ایجاد کرده است. گرچه هنوز معلوم نیست که این تحول تازگی همراه با همفکر قدیمی اش علی لاریجانی است و یا جدا از وی و به معنای فاصله گرفتن از رییس مجلس. آن چه فاصله گرفتن باهنر را جدی می کند گفتگوی تازه وی با یک روزنامه اصلاح طلب و سخن گفتن از پیوستگی هزینه ساز احمدی نژاد برای اصولگراهاست.

باهنر در آخرین موضع‌گیری خود طی گفتگویی با روزنامه شرق اعلام کرد که “جداکردن اصولگرایان از احمدی‌نژاد کار سختی است” او تاکید کرد: “واقعیت این است که وضعیت احمدی‌نژاد در فضای عمومی کشور روبه رشد است و دارد بالا می‌آید.” باهنر گفت: “اگر دولت آقای روحانی نتواند در دو یا سه‌زمینه به‌صورت ملموس موفق شود و ذائقه مردم را شیرین کند، دو رقیب برای دولت روحانی در اذهان متصور است که متشکل هم نیستند؛ یکی احمدی‌نژاد و دیگری ما اصولگراها هستیم -که به قول شما جدا از هم هستیم - اما جداکردن ما از هم کار سختی است. اگر ما بخواهیم مرز بین خود و احمدی‌نژاد را شفاف مشخص کنیم، کار سختی است.”

باهنر چند روز پیش هم در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به ضرورت وحدت راستگرایان از جمله جبهه پایداری اعلام کرده بود: “ما و جبهه پایداری این نیاز را احساس می‌کنیم، البته یکسری اختلاف نظر و اختلاف موازین با هم داریم. شاید برخی از این اختلاف‌نظرها به رقابت‌های دوره قبل انتخابات بر می‌گردد که در اذهان و حافظه‌ها مانده است اما اکنون چون رقیب مشترک داریم و به این حس هم رسیده‌ایم، چاره‌ای نداریم، باید با هم ائتلاف کرده و نزدیک‌تر شویم.”

او هجدهم بهمن ماه نیز به خبرگزاری تسنیم گفته بود: “زمانی ما می‌گفتیم که پایداری‌ها اصولگرای تند هستند و پایداری‌ها به ما می‌گفتند اصولگرایی شما زیر سوال است؛ اما الحمدالله هم اکنون این دوره را گذرانده‌ایم و دوستان پایداری الان به ما محبت دارند و بارها گفته اند ما شما را اصولگرا می‌دانیم و ما نیز آنها را اصولگرا می‌دانیم؛ البته در موضوعاتی اختلاف مواضع داریم که یا باید اختلاف مواضع را کم کنیم یا در زمان انتخابات باید از آن صرف نظر کرده و اختلافات را به حاشیه برانیم و به مسائل اصلی بپردازیم. من در مجموع فضا را مثبت می‌بینیم، کارها در حال انجام است و برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان تلاش می‌شود.”

تلاش بخشی از راستگرایان ایران برای نزدیکی به احمدی‌نژاد از یک سو و جبهه پایداری از سوی دیگر، موجب تشدید اختلاف میان آنها شده است.

چندی پیش روح‌الله حسینیان از اعضای جبهه پایداری طی گفتگویی فاش کرده بود: “اختلاف در مجموعه اصولگرایی طوری است که جلسه مربوط به آیت الله یزدی،آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی، با هدایت غلط فکری یکی از افراد موثر و مسئول لغو شد.” او همچنین در دفاع از احمدی‌نژاد گفته بود: “ رابطه احمدی نژاد با رهبری به قول خودش رابطه پدر و پسری است و اشتباهات وی منجر نمی‌شود که او را ضد ولایت بنامیم. او حقیقتا مرید حضرت آقا و ولایت است. در طول تاریخ هم مصادیقی وجود دارد که برخی از یاران حضرت امیر(ع) در مقابل ایشان بدخلقی می‌کردند، اما هیچگاه از راه ولایت خارج نشدند. معتقدم که احمدی‌نژاد دررابطه با حضرت آقا یک بچه تخس بود و هیچ غرض واقعی وجود نداشت.”

اشاره حسینیان به لغو جلسه وحدت در میان روحانیون بلندپایه راست در ایران به معنی اشاره به علی لاریجانی تلقی شد. روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به این سخنان نوشته بود: “روح‌الله حسینیان با این جملات خود نشان داد که آیت‌الله محمد یزدی به این راحتی‌ها دور یک میز با آیت‌الله مصباح نمی‌نشیند و نه علی لاریجانی به این راحتی‌ها در قبال برخی تلاش‌ها برای بازگرداندن پدر معنوی جبهه پایداری به اردوگاه دیگر اصولگرایان سکوت می‌کند.”

اعتماد اضافه کرده بود: “اخبار موجود از اردوگاه اصولگرایان نشان می‌دهد که نه فقهای این جریان سیاسی از هم دل خوشی دارند و نه نیروهای اثر‌گذار و دارای موقعیت این جریان همچون لاریجانی از فعل و انفعالات فعلی این جریان رضایت دارند.” نویسنده این روزنامه تاکید داشت: “به نظر می‌رسد نظر مساعد آیت‌الله یزدی و اعضای جامعه مدرسین روی علی لاریجانی و حضور او در راس قوه مقننه باعث شده است تا وحدت اصولگرایی دوران تازه‌ای را شاهد باشد، دورانی که شاید سیدرضا تقوی به آن فکر نمی‌کرده است. آنچه مشخص است گروه‌های اصولگرا در حال یارکشی سیاسی برای رسیدن به وحدت هستند و علی لاریجانی «مرد ساکت وحدت» نیز آرام‌آرام خود را وارد میدان رقابت کرده است که حاصل آن را می‌توان لغو جلسه سه آیت‌الله دانست.”

روزنامه ایران هم در گزارشی با عنوان “وحدت؛ با یا بدون پایداری”، ضمن اشاره به اختلاف‌های مجود در میان راستگرایان، به آخرین نشست وحدت که با مدیریت اعضای جبهه پایداری برگزار شد، اشاره کرده و یادآوری کرده بود: “غیبت چهره‌های ارشد جریان اصولگرا از نگاه‌ها پنهان نماند، بویژه آنکه بعداً خبر رسید معدود چهره‌های غیر جبهه پایداری به صورت «شخصی» و نه تشکیلاتی به همایش دعوت شده‌اند.” نویسنده روزنامه ایران معتقد بود: “به نظر می‌رسد طیف‌های مختلف اصولگرایی در گام اول وحدت، باید تکلیف خود را با جبهه پایداری روشن کنند.”

از سوی دیگر در هفته‌های گذشته حجت‌الاسلام رضا آشتیانی،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی گفتگویی فاش کرد که علی لاریجانی برای مشارکت در فرایند وحدت، شروطی تعیین کرده است. او تاکید کرده بود: “ظاهرا آقایان با آقای لاریجانی نیز جلساتی داشته‌اند ولی ظاهرا به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، گویا جلسه دیگری هم با وی دارند. انگار آقای لاریجانی شرایطی داشتند که باید با آقایان بنشینند و راجع به آنها بحث کنند.”

مهمترین مانع برای نزدیک شدن علی لاریجانی به متحدان پیشین‌اش، اختلافاتی است که در زمان محمود احمدی‌نژاد بوجود آمد. این اختلاف‌ها از همان ابتدا و با برکناری علی لاریجانی از دبیری شورای امنیت ملی تشدید شد و نهایتا در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به پخش فیلم در صحن علنی مجلس درباره برادران لاریجانی انجامید. بعد از‌ آن هم سخنرانی علی لاریجانی در قم توسط اعضای جبهه پایداری و نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی بر هم خورد و به جدالی چند ماهه میان او و رقیبانش منجر شد.

ظاهرا علی لاریجانی حاضر به نادیده گرفتن این اختلاف‌ها و دشمنی‌ها نیست.

چند روز پیش، سایت رسمی مجلس طی گزارشی با عنوان “پرونده فتنه ‌قم دو ساله شد” به یادآوری این ماجرا پرداخته و نوشته بود: “علیرغم این تاکید رهبر انقلاب و با وجود انتظار مردم برای شناسایی و مجازات عاملان این حادثه، اما دو سال گذشت و برخوردی با عاملان آن صورت نگرفت. کمیته تحقیق مجلس، گزارش حادثه قم را در صحن علنی قرائت و مراتب را برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال کرد. گزارش مکتوب ۸۰۰ صفحه‌ای که شامل مصاحبه و عکس و سند بود ولی گویا دستگاههای ذی ربط به جای رسیدگی، آن را آرشیو و بایگانی کرده اند.” سایت مجلس با چند تن از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی در مجلس نیز گفتگو کرده بود.

گفته می‌شود، انتشار این گزارش و یادآوری حوادث سال‌های اخیر پیامی از جانب علی لاریجانی به رقیبان راستگرای خود بود تا مشخص شود که مسیر وحدت آنها، چندان نیز هموار نخواهد بود.