کاهش واردات نفت ایران از ژاپن و اسپانیا

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال

سارا کنت

 

ژاپن و اسپانیا، در این هفته اعلام کردند که واردات نفت از ایران را کاهش می دهند و نفت شان را از عربستان سعودی می خرند که این از نشانه هایی است که مشخص می کند برخی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران وابستگی شان را به ایران، قبل از آغاز تحریم ها در تابستان سال جاری، کاهش می دهند.

انگلستان و فرانسه خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند اگرچه میزان خرید نفت آنها از ایران در حد ژاپن و اسپانیا در ماه اخیر، نبود.

یکی از مقامات ارشد وزارت نفت عربستان در این هفته گفت: “صادرات نفتی عربستان اخیرا به نه میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است زیرا برخی از مشتری ها خود را برای آنچه در تابستان اتفاق می افتد، آماده می کنند.”

یکی از کارکنان وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که بازار نفت به دلیل مشکلات با ایران، سومین بزرگترین صادرکننده نفت جهان، با مشکلاتی روبرو است.

فروش نفت ایران به ژاپن که سومین خریدار نفت ایران است،در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته، 12 درصد کاهش داشته است. عربستان جایگزین ایران شده است که صادرات نفتی اش به ژاپن 19.6 درصد شده است.

 واردت نفت اسپانیا از ایران- یکی از بزرگترین مشتریان اروپایی ایران، در ماه دسامبر 37 درصد کاهش داشته است که طبق گزارش های کورس، ذخیره استراتژیک کربوهیدرات در مادرید، عربستان بیشتر این کمبود را جبران کرده است.

ژاپن و اسپانیا نگفته اند که واردات نفت از ایران را به دلیل تحریم کاهش داده اند، اما این اقدام زمانی صورت گرفته است که جهان عرصه را بر ایران به دلیل برنامه های اتمی اش تنگ کرده است. آمریکا، معامله با بانک مرکزی ایران را از ماه ژوئن ممنوع کرده است. اتحادیه اروپا قرار است واردات نفت از ایران را از اول ژوئیه به اجرا بگذارد.

آمریکا ژاپن و کره جنوبی را تهدید کرده است که درصورت قطع نکردن واردات نفت از ایران، معاملاتشان در بازار بورس آمریکا متوقف می شود.

هنوز این تحریم ها اجرا نشده، معاملات نفت ایران از ماه ژانویه به دلیل تحریم بانکی، حمل و نقل نفت و بیمه ها، ضربه خورده است. هند و چین تلاش می کنند تا روشی برای عبور از تحریم بانکی ایران پیدا کنند و این درحالی است که برخی از نفتکش های آسیایی به دلیل اینکه از بیمه های اروپایی استفاده می کنند، از انتقال نفت خام ایران خودداری می کنند.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد:« شواهدی وجود دارد که حمل و نقل نفت خام ایران به دلیل عدم تمایل شرکت های بیمه آمریکایی و اروپایی برای ارائه خدمات، کاهش پیدا کرده است.»

درحالیکه ایران برای فروش نفت اش تلاش می کند، مشتری هایش به کشور های رقیب پیشنهاد داده اند که در ماه های آتی از آنان نفت بخرند.

به گفته وزیر نفت هند، جایپال ردی، هندوستان، دومین خریدار نفت ایران،در روزهای گذشته برای یافتن صادر کنندگان جدید نفت در سال مالی جدید که از آوریل شروع می شود، با عربستان و عراق تماس گرفته است.

همچنین آقای ردی اعلام کرده است که هند قرار است در ماه های آینده در سطح عادی، به واردات نفت از ایران ادامه بدهد.

در حال حاضر ایران گفته است که صادرات نفت خام اش همان 2.2 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

 یک شرکت حمل و نقل روز جمعه اعلام کرد که ایران بطور موقت با استفاده از چهار نفتکش بزرگ که هر کدام قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت هستند، دست به ذخیره نفت در خارج از آبهای خود زده است. اما این راه حل ها پایدار نیستند. این خطر وجود دارد که ذخیره موقت نفت دائمی شود و ایران را برای فروش نفت با مشکل روبرو کند.

فقدان خریداران نفت اروپایی این تردید را در مورد اظهارات ایران مبنی بر اینکه قادر است با وجود تحریم ها برای نفت خود خریدار پیدا کند، افزایش می دهد.

تروور هاوزر، شریک شرکت رادیوم گروپ در نیویورک می گوید: “من تخمین می زنم که 650 تا 775 هزار بشکه نفت ایران در روز، نیاز به خریدار جدید داشته باشند.”

وال استریت ژونال، 3 مارس