پول جمهوری اسلامی در خدمت بشاراسد

نویسنده
شیرین کریمی

» حمایت از کشتار "سیستماتیک" مردم سوریه

دبیر کل سازمان ملل دولت سوریه را متهم به جنایت علیه مردم خود کرده، براساس گزارش واشنگتن پست کمک های جمهوری اسلامی به دولت بشار اسد برای کشتار شهروندان سوری افزایش یافته است. از سوی دیگر در حالیکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی کمک به سوریه را کذب محض خوانده، در روزهای گذشته وزیر دفاع، سوریه را “خط مقدم جبهه” توصیف کرده است.

“ایران کمک هایش را به سوریه بیشتر کرده و این کمک ها روز به روز بیشتر در جهت کشتار متمرکز می شود.” این بخشی از مقاله ای است که واشنگتن پست در ساعت 5 صبح روز یکشنبه منتتشر کرد.

جان وریک و لیزی اسلای، نویسندگان مقاله با سه تن از مقامات رسمی ایالات متحده مصاحبه کرده و آن ها گفته اند جمهوری اسلامی پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی گسترده ای از ارتش سوریه کرده است؛ پشتیبانی ای که هفته گذشته باعث خونریزی گسترده ای در حمص سوریه شده و ارتش این کشور به قتل عام بزرگی در این شهر دست زده است.

بر اساس این مقاله که با یک ویدئوـ-عکس از تدفین کشته شدگان همراه است، نیروهای اپوزیسیون سوریه به سازمان اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داده اند که جمهوری اسلامی نقش مهمی در سرکوب شهروندان سوری ایفا کرده است.

 

 چگونه می توانید انسان باشید؟

این نشریه در عیان نشان دادن نقش جمهوری اسلامی در سرکوب های اخیر در حمص، حتی از زخمی شدن یکی از ماموران ایرانی در جریان عملیات مشترکی با نیروهای امنیتی سوریه خبر داده است. حمایت های تهران از دولت بشار اسد در حالی انجام می شود که روز گذشته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، با تاکید بر اینکه مقامات سوریه علیه مردمان خود مرتکب جنایت شده اند، تصویری را که امروز از سوریه دیده می شود با عنوان “قساوت” توصیف کرد و گفت: “کاملا غیر قابل قبول است. چگونه می توانید انسان باشید و این شرایط را تحمل کنید؟”

همزمان به گزارش سایت فارسی بی بی سی، پل کنروی، عکاس زخمی ساندی تایمز که از شهر زیر گلوله و بمباران حمص نجات یافته از “کشتار سیستماتیک مردم” در سوریه سخن گفته و تاکید کرده است: “من در چند جنگ حضور داشتم ما هرگز وقایعی نظیر سوریه را شاهد نبودم.”

 

خیزش “انحرافی” سوریه

 همزمان با آغاز بهار عربی در شمال آفریقا، سوریه نیز یکی از کشورهایی بود که شهروندانش در اعتراض به نبود دموکراسی، علیه دولت بشار اسد دست به تظاهرات خیابانی زدند؛ تظاهراتی که بیش از یک سال است با سرکوب خونبار ارتش وفادار به حکومت روبروست.

آیت الله خامنه ای با وجودی که تمامی قیام هادر کشورهای عربی برای سرنگونی دیکتاتورها را تایید کرده، اعتراضات مردمی در سوریه را که مهم ترین متحد جمهوری اسلامی در خاورمیانه است بر نمی تابد. وی تابستان امسال خیزش شهروندان سوریه را “انحرافی” خواند و آن را در رسته قیام هایی که وی “بیداری اسلامی” می خواند قرار نداد.

 سوریه کشوری با جمعیتی بیش از 22 میلیون نفر است که حدود 90 درصد آن مسلمان اند و در حالی که سنی ها 74 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند، قدرت سیاسی و نظامی به طور مطلق در دست شیعیان علوی این کشور است که با حدود 13 درصد جمعیت، “جمهوری عربی سوریه” را اداره می کنند. جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب روابط استراتژیکی با حافظ اسد و اینک پسر وی بشار اسد داشته است.

 

اعزام مشاوران و امنیتی ها با پول و سلاح

اپوزیسیون سوریه به همراه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده گزارش هایی متعددی منتشر کرده اند که سپاه قدس – واحد عملیات های برون مرزی سپاه پاسداران - به ارتش سوریه برای چگونگی سرکوب معترضان و نبردهای خیابانی یاری رسانده است. این اقدامات باعث شد که آذر ماه امسال هفت ایرانی در این کشور ربوده شدند. ربایندگان که گفته می شود به نیروهای مخالف اسد تعلق دارند بازداشت شدگان را وابسته به سپاه قدس و در خدمت نیروهای امنیتی دولت سوریه معرفی کردند.

واشنگتن پست نیز در مقاله اخیر خود از اعزام صدها مشاور، مقام امنیتی و مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای کمک به دولت سوریه در سرکوب شهروندان خبر داده است. آن ها البته دست خالی به سوریه نرفته و با حجم بزرگی از پول، تسلیحات و تجهیزات الکترونیک جاسوسی از تهران رهسپار دمشق شده اند.

مقامات غربی جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از حکومت سوریه مورد انتقاد قرارداده اند. از همین رو اتحادیه اروپا پس از آنکه در تیرماه گذشته، محمدعلی جعفری - فرمانده کل سپاه، حسین طا‌ئب - فرمانده اطلاعات سپاه و قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس را به دلیل دست داشتن در سرکوب مردم سوریه مورد تحریم قرار داد، اعضای سپاه قدس راهم از حق سفر و دسترسی به دارایی‌های خود در اروپا محروم کرد.

 

سفر حاج محمد فرد

اوایل زمستان امسال گزارش های تایید نشده حاکی از سفر یکی از نزدیکان قاسم سلیمانی به نام “حاج محمد فرد” و از فرماندهان ارشد سپاه قدس به سوریه بود.
براساس این گزارش ها حاج محمدفرد با هماهنگی آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و ماهر الاسد برادر وی برای بررسی چگونگی مقابله با مخالفان و جلوگیری از سرنگونی رژیم به سوریه اعزام شده بود.

گفته می شود حاج محمد فرد در دهه هشتاد فعالیت های نظامی گسترده ای در جنگ داخلی لبنان داشته است. همزمان در آخرین روزهای ماه گذشته مقامات نظامی ارتش جمهوری اسلامی ادعا کردند ناوی را به مدیترانه اعزام کرده اند؛ امری که از سوی ناظران به عنوان پیام تهران برای حمایت نظامی از سوریه در صورت حمله نظامی غرب به این دمشق تعبیر شد.

 

تناقضات وزارت دفاع و وزارت خارجه

اگر چه جمهوری اسلامی و سوریه پیمان دفاعی مشترک امضا کرده اند اما سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی مداخله نظامی تهران در سوریه را “ مردود” دانسته و اعلام کرده که “اخبار منتشر شده درباره ارسال سلاح و کمک نظامی به دولت سوریه را کذب محض می‌داند.”

از سوی دیگر اما دولتی ها همراه با دیگر مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، حمایت از بشار اسد را بی پایان می دانند. سه شنبه هفته گذشته، احمد وحیدی، وزیر دفاع، سوریه را به عنوان “خط مقدم جبهه” توصیف کرد و گفت جمهوری اسلامی تسلیم “استکبار جهانی” نمی شود و با ایجاد یک “لبنان دوم” مبارزه می کند.

بهمن ماه سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، که ناظران وی را مسئول “صدور انقلاب اسلامی” می دانند از دمشق دیدار کرد تا بر حمایت از اسد تاکید کند.در آن زمان منابع لبنانی گفتند نیروی قدس دو واحد از حزب الله لبنان را تجهیز کرده است تا در سوریه دخالت و اسد را در سرکوب مخالفان یاری کنند.

 

بشار اسد حامی “حضرت علی” است

همزمان روحانیون طرفدار حکومت نیز از تریبون نماز جمعه بهره می گیرند تا استدلال های مذهبی برای حمایت از قتل حدود هشت هزار نفر از شهروندان سوری ارائه کنند. برای نمونه آیت الله احمد خاتمی در آخرین نماز جمعه ای که در تهران اقامه کرد، گفت اسد در سوریه به دلیل هواداری از حضرت علی، امام اول شیعیان، زیر آتش حملات قرار گرفته است. کارشناسان فقهی البته می گویند فرقه علوی هیچ ارتباطی با حضرت علی ندارد و این فرقه نام “علوی” (پیرو علی) را در سال 1930 و در زمان اشغال سوریه توسط فرانسه به عنوان پوشش برای خود برگزید.

 

دیدگاه حماس و حزب الله

بر اساس گزارش ها جمهوری اسلامی به غیر از کمک های مستقیم به سوریه، همچنین از طریق جنبش شبه نظامی “حزب الله” لبنان نیز در خونریزی های سوریه نقش آفرینی می کند. حزب الله که مهمترین حزب سیاسی شیعه در لبنان محسوب می شود در دهه هشتاد و در زمان جنگ داخلی لبنان توسط سپاه جمهوری اسلامی بنا نهاده شد. این حزب یک شاخه شبه نظامی هم دارد که ناظران آن را قدرتمند تر از ارتش لبنان می دانند.

روز جمعه ‘فارس سعید’ مسئول امور هماهنگی دبیرخانه مرکزی جریان ۱۴ مارس لبنان – مخالفان حزب الله- از سفر سردار سلیمانی به بیروت برای بحث و گفتگو پیرامون شرایط جمهوری اسلامی و سوریه خبر داده بود. با این حال سایت سفارت جمهوری اسلامی در لبنان، شایعه سفر سرلشکر ‘قاسم سلیمانی’ فرمانده سپاه قدس به این کشور را تکذیب کرده است.

این در حالی است که حماس،یار سوم جمهوری اسلامی در منطقه این بار سیاست های تهران را تحمل نکرده است. دفتر این گروه فلسطینی در سوریه اخیرا با انتقاد شدید از کشتار شهروندان توسط دولت سوریه اعلام کرد از این کشور خارج خواهد شد؛ امری که خشم مقامات جمهوری اسلامی را به همراه داشت.

فوزی برهوم سخنگوی حماس هفته گذشته با دفاع از مواضع رهبران گروه خود متذکر شد: “همه دنیا باید برای آزادی، دموکراسی و اصلاح تلاش کند. این چیزی است که ما برای سوریه و دیگر کشورها خواستاریم. قلب ما از ادامه خون ریزی‌ها در سوریه به درد می‌آید.”

ناظران سیاسی معتقدند سقوط حکومت اسد می تواند به انزوای فزاینده جمهوری اسلامی در سطح بین المللی و کاهش نفوذ آن بر حزب الله لبنان و حماس فلسطین منجر شود. به همین دلیل با توجه به شرایط جغرافیایی، بقای حکومت دمشق برای جموری اسلامی یک عامل کلیدی است تا بتواند رابطه خود را با این سازمان ها که در ایالات متحده به عنوان سازمان های تروریستی شناخته می شوند، حفظ کند. جمهوری اسلامی کمک های اقتصادی و تسلیحاتی خود را به این گروه ها تنها از طریق خاک سوریه منتقل می کند.

 

شهروندان جنبش سبز حامی انقلاب سوریه

علی رغم حمایت های جمهوری اسلامی از حمام خون در شهرهای مختلف سوریه، شهروندان مخالف دولت احمدی نژاد ـ جنبش سبز ـ در تمامی یکسال گذاشته همذات پنداری بسیاری با شهروندان سوریه داشته اند. در شبکه های اجتماعی اینترنتی، شهروندان جنبش سبز گروه های بسیاری برای حمایت و اعلام همبستگی با خیزش مردم سوریه تشکیل داده اند. یکی از مهمترین آن ها تشکل جنبش سبز ایران از انقلاب سوریه پشتیبانی می کند است که بیش از 3000 عضو دارد.