تهدید انتخاباتی: فساد قبلی ها را افشا می کنم

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره وعده تازه احمدی نژاد

ناصر کریمی

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه تهدید کرد اسناد داخلی روابط دولت‌های مربوط اوائل دهه 1980 را در ضدحمله‌ای مستقیم علیه چالش‌گرانی که ادعا می‌کنند سیاست‌های او ایران را وارد سقوط اقتصادی کرده و موضع کشور را در جهان مخدوش کرده است، منتشر می‌کند.

احمدی‌نژاد هشداری جامع داده است و تهدید کرده که اسناد مربوط به مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دیپلماتیک را باز خواهد کرد اما به نظر می‌رسد این اقدامات به منظور خنثی کردن اتهامات سوءمدیریت اقتصادی این دولت تندرو از جانب سه رقیب او باشد.

این تهدید سطح اتهامات متقابل و تلخی فضا بین احمدی‌نژاد و رقبای او، که چکش انتقاد را بخاطر مسائل اقتصادی که موجب افزایش تورم و بیکاری کشور شده است بر دولت کنونی می‌کوبند، بیشتر می‌کند. همچنین آنها عنوان کرده‌اند که ادبیات آتشین و دیگر مواضع او از جمله انکار ابعاد هولوکاست ایران را در انزوای دیپلماتیک قرار داده است.

این رویداد در میانه خشونت و عدم امنیتی صورت می گیرد که بیم آن هست که انتخابات ایران با ناآرامی که در رقابت‌های اخیر وجود نداشته، همراه باشد.

درگیری‌ها روز یکشنبه در شهر زاهدان در جنوب‌شرقی ایران آغاز شد. هفته گذشته یک گروه ستیزه جوی سنی مسئولیت بمبگذاری در یک مسجد را که طی آن 25 نفر کشته و 80 نفر مجروح شدند بر عهده گرفت. آژانس‌های خبری ایران گفته‌اند درگیری با شایعاتی مبنی بر اینکه روحانی سنی محلی مورد حمله قرار گرفته شروع شد.

اواخر روز شنبه یک بمب، کمی پس از پرواز یک هواپیما کشف شد و آن را مجبور به بازگشت به شهر اهواز کرد. محمد حسن کاظمی رئیس محافظان هوایی آنرا تلاشی خرابکارانه برای بی‌ثبات نشان دادن کشور پیش از انتخابات توصیف کرد.

بمبگذاری روز پنجشنبه در زاهدان توسط گروه جنگ‌طلب سنی جندالله که بنا بر گزارشات مرتبط با پاکستان هستند صورت گرفت. این گروه سالها است با رهبری شیعه ایران مبارزه می‌کند.

پس از این حادثه سفیر پاکستان در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. مناطق اطراف زاهدان محل قاچاق مواد مخدر است.

سه مرد که متهم به دست داشتن در بمبگذاری شده بودند روز شنبه اعدام شدند.

روز جمعه شلیک گلوله به سمت ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در زاهدان سه نفر را زخمی کرد.

سردار محسن خانچرلی معاون رئیس پلیس تهران گزارش یک بمبگذاری در تئاتر شهر تهران را داد اما هیچ بمبی پیدا نشد.

روز یکشنبه رئیس‌جمهور ایران تهدید کرد سوء مدیریت دولت‌های گذشته را بر ملا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی او به جمعی از معلمان در تهران گفت: “من توهین‌های نسبت به خودم را بخشیده‌ام اما به خاطر منافع ملی و حق ملت، پرونده‌های سه دولت گذشته را به ملت و تاریخ ارائه می‌کنم.”

وی افزود: “من این کاررا طی مناظرات تلویزیونی انجام خواهم داد.” نامزدها قرار است هفته آینده دو به دو با هم مناظره کنند.

سه دولت گذشته شامل دولت نخست‌وزیر سابق میرحسین موسوی که اصلی‌ترین رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات آینده است می‌شود.

پیشتر احمدی‌نژاد بیانیه‌ای را در وبلاگ شخصی خود قرار داد و اشاره کرد که رقیبان او توسط “ظالمان حریص و فرصت‌طلبان مالی” حمایت می‌شوند.

اقتصاد ضعیف شده ایران آسیب‌پذیرترین نکته جناح احمدی‌نژاد است که چهار سال پیش سوگند خورد که وضعیت مالی ایران را بهبود بخشد و درآمد حاصل از نفت را در مناطق محروم تقسیم کند.

منبع: آسوشیتد پرس، 31 مه