تلاش رهبر ایران برای ممنوعیت مراسم چهارشنبه سوری

نویسنده

» نگاه تایمز آنلاین به تکاپوی رژیم برای مهار مخالفان

مارتین فلچر

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران به دنبال ممنوع کردن شب آتش بازی ایرانیان در شب چهارشنبه سوری است تا مخالفان نتوانند از این شب به عنوان وسیله ای برای اعتراض علیه رژیم استفاده کنند.

وی در آنچه مخالفان فتوا نامیدند، اعلام کرد: «چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و باعث صدمه و فساد است و باید از آن اجتناب شود.»

میلیونها ایرانی هر ساله در این جشن، که مقدمه شروع سال جدید ایرانی است شرکت می کنند و با روشن کردن آتش و انجام آتش بازی درخیابان ها این شب را به شبی از هرج و مرج بدل می کنند، که رژیم آن را تا  به حال تحمل کرده اما هیچ گاه تشویق نکرده است. قدمت این مراسم به دوران زرتشت می رسد؛ اما به گفته تحلیلگران، صدور فتوای آیت الله خامنه ای کمتر به مخالفت این مراسم با ریشه های اسلامی مربوط می شود و بیشتر ناشی از ترس از مخالفان است که فرصتی برای اعتراض پیدا می کنند.

ماه گذشته رژیم از تلاش های جنبش سبز برای در اختیار گرفتن روزسالگرد انقلاب اسلامی ممانعت کرد. دولت در این روزهزاران نفر از هواداران خود را با اتوبوس به محل آورد تا به کمک نیروهای امنیتی خیابان ها را پر کنند و پس از آن نیز به سانسور شدید جریان اطلاعات دست زد.

عکس های ماهواره ای بعد از آن نشان داد که رژیم حتی در پر کردن میدان آزادی در تهران هم شکست خورده است، ولی این باعث نشد که مخالفان روحیه خود را بازیابند.

به گفته تحلیلگران، جنبش سبز باید امشب نشان دهد که هنوزهم قوی است. آنها می گویند مخالفان باید از این فرصت که نیروهای امنیتی نمی توانند بر تمام شهر مسلط شوند، استفاده کنند. آنها می گویند فتوای آیت الله خامنه ای  به نفع مخالفان است زیرا حتی آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی  هم نتوانست مراسم این جشن را سرکوب کند.

رژیم هشدار داده است که هر کس دراین روز دستگیر شود در طول جشن سال نو در زندان نگاه داشته خواهد شد.

 

جشنواره شانس بد

 

منبع: تایمز- 16 مارس 2010