خانواده بن لادن را آزاد کنید

نویسنده

» درخواست پسر بن لادن از مقامات ایران

یکی از پسران اسامه بن لادن از رهبر ایران خواسته است اعضای خانواده اش را که گفته می شود از زمان فرار از افغانستان در سال 2001 تحت بازداشت خانگی هستند آزاد کند. این خبر روز دوشنبه در اینترنت منتشر شد.

خالد بن لادن طی بیانیه ای مقامات دولت ایران را متهم به بدرفتاری با حدود 30 خواهر و برادر وی کرده است وگفته است که آنها «مورد ضرب و شتم و سرکوب قرار گرفته اند.»

به نظرمی رسد این نامه، که تاریخ اوایل ژانویه 2010 را دارد، کمی پس ازانتشار خبر مربوط به فرار یکی از خواهران او از اسارت زندانبانان ایرانی و پناه گرفتن در سفارت عربستان در تهران نوشته شده است.

مدت ها اعتقاد بر این بود که تعدادی از فرزندان بن لادن، که از افغانستان در سال 2001 پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در ایالات متحده، فرار کرده اند، در اسارت مقامات ایران هستند؛ به خصوص سعد و حمزه که گفته می شد درسازمان القاعده هم نقش داشتند.

اما ایران هرگز آن را تایید نکرد و ادعا کرد که از اینکه ایمان 17 ساله در سفارت عربستان پناه گرفته است  شگفت زده شده است.

در مورد خالد بن لادن اطلاعات کمی در دست است؛ گفته می شود وی 20 سال دارد و تا سال 2001 با پدر خود در افغانستان حضور داشته است. در این نامه از او به عنوان «شیخ خالد» یاد شده است که نشانه مقام مذهبی مورد احترام است.

مقام های ایران گفتند می دانستند که دختر بن لادن  در سفارت عربستان حضور دارد ولی از اینکه چگونه و در چه زمان به ایران آمده است خبر ندارند.  تهران همچنین هیچگاه تایید نکرده است که اعضای خانواده بن لادن را در بازداشت دارد.

نامه ای که روز دوشنبه منتشر شد رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای را خطاب قرار می دهد. خالد بن لادن تاکید دارد که بستگان او در تهران هستند و از انکار مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمنیه حضور آن ها ابراز تعجب کرده است.

او گفت اعضای خانواده اش، که عمدتا زنان و کودکان هستند، مجبور به فراراز افغانستان و ورود «غیررسمی» به ایران شدند که به مدت یک سال توسط مقامات محلی در بازداشت بودند.

وی گفت: «ما از این موضوع از طریق دولت ایران با خبر شدیم. ما از پژوهشگران وسایرشخصیت های برجسته خواسته ایم تا وساطت کنند تا آنها آزاد شوند؛ آنها تعهد می کنند که به ایران باز نگردند.»

یکی دیگر ازپسران بن لادن به روزنامه سعودی الشرق الاوسط در ماه دسامبر گفت در مورد سرنوشت خواهر و برادران خود که فرار کردند و به ایران رفتند خبری در درست ندارد.

ایمان گفت،  سعد، یک سال پیش از بازداشت خانگی فرار کرده بود. نامه خالد نیز این مطلب را تائید می کند.

مقامات عربستان سعودی گفته اند درزمینه آزادی دختربن لادن در حال میانجیگری هستند ولی در این زمینه توضیحات بیشتری ندادند.

در نامه خالد  تایید شده است که سعد از وضعیت ایران خبر داده بود و گفته بود که برادران و خواهران وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

در کتابی که در سال 2009 توسط عمر بن لادن و مادرش نوشته شده گفته شده خالد پسرسهام، یکی از پنج همسر یکی از رهبران القاعده بوده است. در این کتاب گفته شده اگر خالد از حملات سال 2001 جان سالم به دربرده باشد باید اکنون در جایی با والدین خود در پاکستان باشد.

وی در سال 1989 در شهر های جده، درعربستان سعودی متولد شد.

 

منبع: یو اس تودی- 15 مارس 2010