سومین کارت زرد به وزیر آموزش

نویسنده
شیرین کریمی

» چنگ و دندان دلواپسان در آستانه انتخابات

نمایندگان مجلس نهم به علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش برای سومین بار کارت زرد دادند تا او سومین وزیری در کابینه یازدهم باشد که از سوی نمایندگان مجلس در آستانه استیضاح قرار می گیرد.

فانی که چند ماه پیش از سوی نمایندگان مجلس استیضاح و موفق به کسب رای اعتماد مجدد شده بود، برای پاسخ به سوال مهدی موسوی‌نژاد پیرامون “علت به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش، عدم توجه به منابع مالی و مدیریت نیروی انسانی آموزش و پرورش، تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها” به مجلس رفته بود، با این حال او موفق نشد که نمایندگان را قانع کند و پس از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سومین وزیری باشد که سه کارت زرد از مجلس می‌گیرد.

تیرماه سال جاری بود که فانی به دلایلی چون “ناتوانی در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش‌ و پرورش”، “عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان” و  “ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش‌ و پرورش» استیضاح شده بود. طرح استیضاح او با ۴۹ امضا به هیات‌رئیسه مجلس رفته بود، اما در روز استیضاح او موفق به کسب رای ۱۶۷ نماینده از ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن علنی برای ادامه کار خود شده بود. ۷۶ نفر نیز با ادامه کار او مخالفت کرده بودند.

فانی کارت زردهای نخست و دوم خود را فروردین و بهمن ماه سال گذشته دریافت کرده بود. 

علاوه بر فانی، طیب‌نیا و نعمت‌زاده چند وزیر دیکر دولت روحانی نیز یک یا دو کارت زرد از نمایندگان مجلس گرفته‌اند. علی ربیعی و علی جنتی وزیران دو کارته و محمود گودرزی، محمود واعظی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران ارتباطات و کشور نیز  تاکنون یک کارت زرد از نمایندگان مجلس گرفته‌اند.

تذکر، سوال و کارت زردهای متوالی نمایندگان مجلس در زمان تصدی دولت روحانی باعث اعتراض حامیان دولت شده است. آن‌ها با اشاره به آمارهایی که توسط معاونت نظارت مجلس منتشر می‌شود، قصد نمایندگان از احضار مکرر وزرا به مجلس را “سیاسی” توصیف کرده‌اند.

نمایندگان مجلس نهم در سال ۹۳ در مجموع ۴۸۵۰ بار به هیات دولت تذکر داده‌ و ۹۷۰ بار نیز از اعضای کابینه سئوال پرسیدند. نمایندگان مجلس نهم از هفتم خرداد ۹۱ تا آخر سال ۹۲ - که بخش عمده آن در دولت احمدی‌نژاد بود - ۹هزار و ۲۲۵ مورد و در سال ۹۳، سه هزارو ۶۱۹ مورد تذکر داده‌اند.

زمستان گذشته ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی که مواضع رسمی دولت  را بیان می‌کند، درباره‌ آمار بالای تذکر و سوال از وزرا نوشته بود: “هر چند که تذکر و سوال و حتی استیضاح حق مجلس است، اما باید توجه کرد کهدر شرایط حساس کنونی کشور اولویت های مهم تری وجود دارد که قطعا هر مسوول دلسوزی که قلبش برای نظام و انقلاب میتپد به خوبی به این مسایل واقف است. در حال حاضر که موضوع اقتصاد و معیشت مردم یکی از دستور کارهای مهم دولت تدبیر و امید است، انتظار آن بود که برخی از نمایندگان مجلس بیش از آنکه با طرح سوال و تذکر نادرست وقت وزرا را بگیرندبه فکر تعامل و همکاری با دولت باشند و با وضع قوانین راهگشا مسیر دولت را هموارتر کنند”.

حسن روحانی نیز زمانی در واکنش به سوالات نمایندگان از اعضای هیات دولت گفته بود: “چنین حجمی از سوال از وزرا باحجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند… بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس، بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوزو خواهان شرایط بهتر برای کشورند”.

انتشار آمارهایی از این دست، با واکنش حامیان دولت روحانی مواجه شده بود. آن‌ها از مجلس نهم انتقاد می‌کردند که چراپس از چند سال سکوت در برابر دولت محمود احمدی‌نژاد و اقدام‌های وی، اکنون تلاش می‌کنند چوب لای چرخ دولت بگذارند.

حامیان روحانی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری، به عنوان مخالفان اصلی دولت در مجلس نام می‌برند؛ مساله‌ای که با تاییدبرخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس، گفته بود: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.

پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی، از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.