مدارس امروز هم تعطیل است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ساخت و ساز در ۲۴ ساعت آینده ممنوع

آلودگی هوا برای چندمین‌بار در روزهای گذشته پایتخت را به تعطیلی کشاند. کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران اعلام کرده تمامی مدارس شهرستانهای تهران، ری و اسلامشهر در همه مقاطع تحصیلی امروز، سه‌شنبه، یکم دی‌ماه نیز تعطیل خواهند ماند.

با این حال به گفته استاندار تهران “مدارس فیروزکوه، لواسانات، بخش رودبار و قصران، دماوند و شمیرانات” امروز، سه‌شنبه، دایر  هستند.

 این تصمیم در پی شدت گرفتن آلودگی هوای تهران اتخاذ شده است.

شهرداری تهران هرگونه ساخت و ساز در سطح شهر طی ۲۴ ساعت آینده را ممنوع کرده است.  سید حسین هاشمی، استاندار اعلام کرده فعالیت “کارگاههای صنعتی و آلاینده و همچنین معادن شن و ماسه و واحدهای آلاینده صنعتی تا پایان هفته در سطح استان تهران ممنوع است.”

شاخص کیفیت هوا، Air Quality Index) AQI) شاخصی برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است. به گزارش خبرگزاری دولت معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم ( زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

به گزارش ایرنا کیفیت هوای تهران از ابتدای هفته جاری تاکنون در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.

آلودگی شدید هوا در برخی دیگر شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان نیز منجر به تطعیلی مدارس شده است.

بابک صادقیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط‌ زیست اصفهان دیروز به خبرگزاری مهر گفت: “هوای اصفهان با میانگین ۱۰۱ همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.”

روز دوشنبه هفته گذشته علاوه بر تهران و اصفهان، هوای کلان‌شهرهای دیگری مانند کرج، تبریز، اهواز و مشهد نیز “ناسالم” اعلام شده بود.

به گزارش سازمان هوا‌شناسی، آلودگی هوای تهران تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.