لیبی الگویی برای سوریه و ایران نیست

نویسنده

» نظر وزیر دفاع کانادا در باره دخالت نظامی

پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا، روز شنبه به دنبال انتشار خبر دستگیری پسر معمر قذافی، از موفقیت ماموریت نیروهای بین المللی در لیبی تمجید کرد.

با این وجود او هشدار داد که تاکتیک های ناتو در شمال افریقا نمی تواند نسخه ای برای دخالت عملی  ناتو در سایر کشورها، نظیر سوریه و ایران باشد.

مک کی که در کنفرانس بین المللی امنیت در هالیفکس سخن می گفت اشاره کرد که دخالت در لیبی ناشی از یک “تعهد اخلاقی” بود. او هشدار داد که انجام ماموریت مشابهی در سایر کشورها به آسانی لیبی نخواهد بود و خطرات بسیاری در بر دارد.

مک کی در یکی از پانل های کنفرانس امنیت گفت: “این خطر وجود دارد که این تفکر ایجاد شود که نوعی “پلیس بین المللی” وجود دارد که  دولت ها را، چه مشروع و چه غیر مشروع، کنترل می کند و در کشور های دخالت می کند. من به شدت مخالف هستم که یک الگو انتخاب شود و به صورت یکنواخت در همه موارد بکار برده شود”.

ژنرال چارلز بوچارد، افسر کانادایی که عملیات ناتو را در لیبی رهبری می کرد در این کنفرانس گفت درس هایی که از نمونه لیبی آموختیم می تواند در موارد دیگر بکار رود، ولی هیچ دو نمونه ای مشابه هم نیست.

مک کی و بوچارد هر دو اظهار کردند که ماموریت لیبی موفقیت آمیز بوده است.

بوچارد همچنین از دستگیری پسر معمر قذافی، سیف الاسلام اظهار خوشنودی کرد و گفت این لحظه ای تاریخی برای لیبی به شمار می آید.

بوچارد گفت محاکمه ای عادلانه می تواند تکلیف آنچه او “پسر شماره یک” قذافی نامید را مشخص کند.

نیروی دریایی کانادا زمانی به لیبی اعزام شد که سازمان ملل از جامعه بین المللی خواست از غیر نظامیان لیبی که علیه قذافی قیام کرده اند محافظت کند. قذافی قبلا دستگیر شد و به دست گروه های شورشی کشته شد.

نیروی هوایی کانادا همچنین در 1500 ماموریت هوایی برای اعمال محدوده پرواز ممنوع بر فراز لیبی شرکت داشتند.

مک کی ضمن قدردانی از فداکاری های سربازان کانادایی در این عملیات نسبت به تسری دادن الگوی لیبی به سایر کشورها هشدار داد. وی گفت دخالت نظامی همواره آخرین راه حل است.

مک کی در پاسخ به سئوال مربوط به احتمال دخالت نظامی در ایران گفت: هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. من فکر می کنم کارهایی دیگری هست که باید انجام دهیم.

مک کی همچنین گفت کانادا وقایع سوریه را از نزدیک دنبال می کند. سازمان ملل برآورد کرده است که 3500 سوری از ماه مارس تا کنون در تظاهرات کشته شده اند.

مک کی گفت هرگونه ماموریت بین المللی در سوریه مستلزم تصویب قطعنامه شورای امنیتی سازمان ملل است؛ مشابه آنچه در مورد لیبی صادر شد. بوچارد گفت موضوعات متعددی باید بررسی شود.

او گفت: “سوریه با لیبی فرق دارد. این کشور در خاورمیانه واقع شده و همسایگان متفاوتی دارد. من فکر می کنم تمام دنیا اکنون سوریه را زیر نظر دارد و امیدوار هستیم واقعیت های این کشور به نحو صحیح بازتاب پبدا کند.”

منبع: سی تی وی -  19 نوامبر