اقدام تحریک‌آمیز یا هشدار سپاه؟

نویسنده
آرش معتمد

» "خطرناک و غیرحرفه ای"

در حالی که مقام‌‌‌های آمریکایی شلیک چند راکت از سوی کشتی‌های سپاه پاسداران به سمت یک ناو هواپیمابر را “اقدام تحریک‌آمیز” توصیف کرده‌اند، برخی رسانه‌های اصول‌گرا اقدام را “هشدار سپاه به ناو هواپیمابر آمریکایی” خوانده اند.

در ساعات نخست روز گذشته، رسانه‌ها اخباری درباره شلیک چند راکت از سوی نیروهای سپاه پاسداران به سوی ناو هری‌ترومن منتشر کردند. شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد که این راکت‌ها در فاصله ۱۵۰۰ متری این ناو وارد آب شده‌اند. به گزارش این شبکه دلیل این اتفاق “انجام یک رزمایش توسط سپاه پاسداران با مهمات واقعی” بود.

برخی رسانه‌ها هم نوشتند که این راکت‌ها به شکل مستقیم به سوی این ناو شلیک نشده است. ناو هری ترومن برای حمایت از حمله‌های ائتلاف بین‌المللی علیه داعش وارد خلیج فارس شده است.

یک مقام نظامی آمریکا اما گفت که شلیک این راکت‌ها تنها “۲۳ دقیقه پس از صدور اطلاعیه” رخ داده و چنین اقدامی “بسیار تحریک‌آمیز، خطرناک، و غیرحرفه‌ای است و تعهد ایران به امنیت این گذرگاه مهم آبی در تجارت بین‌المللی را زیر سوال می‌برد”.

به گفته کایل رینز، سخن‌گوی فرماندهی مرکزی آمریکا، پیش از این “تعامل میان نیروهای ایران و نیروی دریایی آمریکا حرفه ای، ایمن و طبق روال عادی است. این حادثه چنین نبود و مغایر تلاش‌ها برای اطمینان از آزادی ناوبری و ایمنی دریایی در آب‌های بین‌المللی است”.

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که در زمان وقوع این حادثه “یک ناوچه فرانسوی، یک ناوشکن آمریکایی و چندین کشتی تجاری نیز در منطقه حضور داشته‌اند”.

مقام‌های رسمی و نظامی جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به این مساله نشان نداده‌اند، اما وب‌سایت تسنیم بدون توضیح بیشتر، این خبر را با تیتر “هشدار نیروی دریایی سپاه به ناو هواپیمابر آمریکایی” منتشر کرد و باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه نوشت: “شلیک موشک‌های ایران به سمت ناو آمریکایی/ ترومن گریخت”.

این مساله از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این سپاه پاسداران در یک مانور، به ماکتی از ناو هواپیمابر نیمیتز حمله کرده بود. این ماکت ۳۳۳ متری با شلیک ۴ موشک و ۴۰۰ راکت از بین رفت.