دولت در پی تشکیل مجلس همسو

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» پیشروی دولت، نگرانی اصولگرایان

نگرانی اصولگرایان از دخالت مستقیم دولت در انتخابات و نفوذ پررنگ آن در مجلس نهم روز به روز افزایش می‏یابد. این نگرانی که ابتدا با حملات شدید اصولگرایان به نزدیکان دولت تحت نام “جریان انحرافی” نمود پیدا کرد، این روزها خود دولت را نشانه گرفته، بی آنکه تاثیری در رفتار دولتی ها بگذارد. دو روز پیش غلامحسین الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهور صراحتا تشکیل مجلس بر آمده از منتقدان دولت و “جریان رقیب احمدی نژاد” در انتخابات پیش رو را باعث ایجاد “بحران” در کشور دانست. سخنی که داد اصولگرایان مجلس را در آورده تا آنها در واکنش به الهام هشدار دهند: “مجلس شعبه دوم دولت نیست”.

چهارشنبه گذشته بود که غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه “احمدی‌نژاد با جبهه انتخاباتی حامیان دولت مرتبط است” صراحتادولت را متهم به “ تلاش برای دخالت در روند انتخابات مجلس نهم” کرد؛ تلاشی که به زعم وی “ریشه درتحرکات جریان انحرافی” دارد، تا آنجا که “هرچه سخن از این جریان گفته شود، آنها را پشیمان نخواهد کرد و رو به عقب نمی‌برد”.

اما این سخنان هم باعث نشد تا غلامحسین الهام از ضرورت تشکیل مجلسی همسو با دولت سخن نگوید. غلامحسین الهام اظهار نگرانی کرده که “ کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند اگر برآمده از جریان رقیب احمدی‌نژاد باشند و اراده آنها این باشد که دولت را در یک سال آینده به سئوال، استیضاح و این مسائل گرفتار کنند، کشور را دچار بحران خواهند کرد”.

به جز غلامحسین الهام، اواخر هفته قبل لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور که همزمان در قامت سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ظاهر شده بود در گفتگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا- از مردم خواست که “در انتخابات دوازده اسفند حماسه‌ دیگری را به نمایش بگذارند”. حماسه‏ای که به باور این مقام دولتی تنها در گرو شکل گرفتن یک مجلس “اصولگرا و مردمی” با انتخاب نمایندگانی “متعهد، متدین، کارآمد و مردمی” است. او نیز مردم را به انتخاب کاندیداهایی هم سو با دولت توصیه کرده است.

 

 دولت استبداد را تبلیغ می‏کند

اکنون اصولگرایان مجلس اسلامی که به نظر می‏رسد دیگر از بیرون راندن هواداران محمود احمدی نژاد و “جریان انحرافی” از قطار انتخابات مجلس نا امید شده‏اند سعی دارند با اظهارات خود عرصه را بر این رقیب تنگ کنند؛ رقیبی که نشان داده برای ایستادن در برابر خواست رهبر ایران نیز آماده است، چه برسد به طرح سئوال و استیضاح مجلسی ها.

حمیدرضا کاتوزیان، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس که خود با همراهی علی مطهری و علی عباسپور اقدام به تشکیل ائتلاف منتقدان دولت کرده‏اند در واکنش به سخنان الهام گفت: “ تفکری که مستقیما می‌گوید نباید نسبت به این دولت انتقاد شود ترویج استبداد، دیکتاتوری و خودمحوری را تبلیغ می‌کند”.

وی تاکید کرد: “دولتی‌ها اصلا حق اظهارنظر درباره انتخابات را ندارند، این افراد به‌عنوان شخصیت دولتی مطرح هستند و اظهار نظر این افراد به معنی اظهارنظر دولت است”.

در همین حال علی عباسپور نیز با بیان اینکه منافع ملی اجازه نمی‌دهد که جریانی بخواهد تنها صدای دولت و نه صدای ملت در مجلس پیچیده شود، گفت: “در یک ماه اخیر ارزش پول ملی کشوربه نصف رسیده که نتیجه تصمیمات غیرمنطقی دولت است، متاسفانه مصوبه مهم هدفمندی یارانه‌ها نیز نتوانست از سوی دولت درست اجرا شود. دراین شرایط، هماهنگی صرف دولت و مجلس، مجلس را تبدیل به خانه وکیل‌الدوله‌هایی می‌کند که در نهایت به ضرر منافع ملی تمام می شود”.

 مصطفی رضاحسینی دیگر نماینده اصولگرای عضو ائتلاف منتقدان دولت نیز اظهارات الهام را نشانه‏ای از وجود افرادی در بدنه دولت دانسته که “ به دنبال آن هستند تا هر حرکتی در کشور به دور از نقد صورت گرفته و جامعه، جامعه‌ای خشک و دستورات از بالا به پایین باشد”. این نماینده مجلس هشتم طرح چنین اظهاراتی در آستانه انتخابات مجلس نهم را با هدف پیشی‌گرفتن از رقبا دانسته و گفته است: “با توجه به اینکه دولت در صدد است با لیست‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون نیروهای خود را به صورت خزنده وارد مجلس کند، آقای الهام هم که کمک موثری برای دولت در این زمینه‌ها است با طرح چنین موضوعاتی درصدد کمک‌رساندن به دولت است”.

در کنار اینها، نمایندگان دیگری از جناح اصولگرا چون حسین نجابت، محمد تقی رهبر، جعفر قادری، حسین فدایی و عباسعلی نورا نیز انتقاداتی را نسبت به سخنان غلامحسین الهام مطرح کرده‏اند. با این حال نه هیچ نهاد نظارتی دولتی ها را از این دست رفتارهای خود بر حذر داشته و نه هیچ مقام قضایی نسبت به تکرار آن هشدار داده است. آن هم در شرایطی که از زمان اعلام رسمی نگرانی‏های اصولگرایان از احتمال دخالت دولت در انتخابات مجلس نزدیک به پانزده ماه می‏گذرد.

 

برای نگرانی‏ها دیر شده است

اولین بار هنگامی که تنها جناح باقی مانده در حکومت هنوز امید داشت که بتواند در ائتلافی واحد با نیروهای طرفدار دولت و بقیه اصولگرایان وارد انتخابات شود، این نگرانی عنوان شد. چه آنکه در همان زمان وظیفه تیم سه نفره حداد عادل، ولایتی و عسگراولادی در کمیته‏ای که قرار بود برای اتحاد اصولگرایان تشکیل شود، “وحدت و پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس” عنوان شده بود.

 اما بعد از تولد جبهه پایداری از یک سو و بالا گرفتن اختلافات میان دولت و اصولگرایان از سوی دیگر، زنجیر این اتحاد پیش از آنکه شکلی به خود بگیرد از هم گسست تا منتقدان دولت چاره را در تشکیل کمیته صیانت از آرا ببینند تا بلکه بتوانند راه را بر دخالتی که دولتی‏ها اصرار بر انکار آن دارند و منتقدان دولت سعی در اثبات آن، ببندند. امانه تنها این تلاش بلکه راه اندازی “کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی” و “معاونت نظارت مجلس” برای “صیانت از آرای مردم” در آذر و دی سال جاری توسط قوه قضائیه و مجلس هم با واکنش بسیار تند دولت رو برو و این کمیته ها به بوته فراموشی سپرده شد.

در یکی از موضع‏گیری‏های رسمی دولت در آذرماه وزارت کشور در مواضعی صریح حق تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی توسط قوه قضائیه را مخدوش دانست و بعد از آن نیز صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات مجلس نهم ضمن آنکه تشکیل کمیته صیانت از آرا “رفتاری خلاف قانون” ارزیابی کرد، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را کافی دانست.

اکنون دیگر فعالیت انتخاباتی دولت چنان وجه آشکاری به خود گرفته که غلامرضا مصباحی مقدم درباره ائتلاف حامیان آن به صراحت گفته: “آنها خیلی زرنگ هستند و اسم مجموعه را حامیان دولت نام‌گذاری کرده‌اند اما چه کسی است که نداند این مجموعه بدون حمایت‌های معنوی دولت کار خود را انجام نمی‌دهد، اما در هر حال این مسئله خلاف قانون است”.

 او توضیح داده: “احمدی‌نژاد به این جریان ربط دارد چرا که اگر غیر از این بود، آن را در نطفه خفه می‌کرد”.

اما هر چه اصولگرایان بیشتر بر طبل انتقاد از دولت می‏کوبند، محمود احمدی نژاد و یارانش در راهی که از ماه‏ها قبل در پیش گرفته‏اند با سرعت بیشتری به حرکت ادامه می‏دهند.

اینک کمتر از دو هفته به انتخابات مجلس نهم مانده؛ تشکیل گروه‌های نوظهوری مانند”جبهه حامیان دولت” و برگزاری همایش‏های پر خرج و نه چندان کم تعداد این جبهه سیاسی با حضور اعضای دولت که اخبارش نیز کم و بیش توسط رسانه‏های تحت اختیار دولت منتشر می‏شود،همچنان ادامه دارد؛ اصولگریان منتقد دولت نیز هر روز بیشتر ابراز نگرانی می کنند.