سپاه و تهدید آمریکا

نویسنده

» مقاله دیلی نیوز درباره پیامدهای انفجار زاهدان

رامین مصطفوی- هاشم کلانتری

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی ایران، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گفت ایالات متحده شاهد «عواقب» حمله انفجاری در جنوب ایران خواهد بود. 

مسعود جزایری مشخص نکرد منظور وی دقیقاً چیست. ایران واشنگتن را به عنوان دشمن قدیمی خود، به پشتیبانی از جندالله متهم کرده است. جندالله گروهی است که مسؤولیت انفجارهای روز پنجشنبه را برعهده گرفته است. این انفجارها منجر به کشته شدن 28 نفر و زخمی شدن 306 نفر از جمله تعدادی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب شد.

جزایری، معاون فرماندهی ایدئولوژیک ترین بخش نیروهای مسلح ایران گفت: “جندالله در گذشته برای دست زدن به اقدامات تروریستی خود تحت حمایت آمریکا بوده است… آمریکا باید منتظر عواقب چنین اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه ای باشد.”

گروه سنی مذهب و شورشی جندالله می گوید بمبگذاری در یک مسجد برجسته شیعیان در زاهدان در انتقام از اعدام عبدالمالک ریگی رهبر جندالله به دست جمهوری اسلامی در ماه ژوئن صورت گرفته است.

ایران می گوید جندالله با اسلامگراهای سنی القاعده ارتباط دارد و در گذشته پاکستان، انگلستان و ایالات متحده را به پشتیبانی از این گروه جهت بی ثبات کردن جنوب کشور متهم کرده است.

هر سه کشور این اتهام را رد کرده اند و جندالله نیز داشتن هرگونه ارتباط با القاعده را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد حسن رحیمیان نماینده رهبر ایران نیزدر مراسم تشیع جنازه کشته شدگان، واشنگتن را مسؤول این واقعه معرفی کرد.

در همین حال، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه این انفجارها را محکوم کرد و گفت عاملان این رویداد باید به میز محاکمه سپرده شوند.

اوباما در اطلاعیه خود گفت: “کشتار شهروندان بیگناه در محل عبادتشان یک جرم غیرقابل تحمل است و کسانی که دست به چنین اقدامی زده اند، باید جوابگو باشند.”

تهران و واشنگتن مدت کوتاهی پس از انقلاب سال 1979 در ایران، روابط خود را قطع کردند.

جندالله که مدعی است جنگجویانش برای دفاع از حقوق اقلیت سنی ایران می جنگند، اعلام کرد بستگان ریگی این بمبگذاری ها را در محل تجمع افراد سپاه پاسداران به اجرا درآورده اند.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، اجساد کشته شدگان در روز شنبه و در مراسمی با حضور ده ها هزار نفر از مردم در زاهدان به خاک سپرده شد.

تصاویر زنده تلویزیونی، تابوت های پیچده شده در پرچم ایران را نشان می داد که بر روی کامیون هایی حمل می شدند و مردم فریاد “مرگ بر آمریکا” سر می دادند و خواستار مجازات مرتکبین این حملات می شدند.

ایران ریگی را در ماه فوریه و چهار ماه پس از برعهده گرفتن مسؤولیت انفجار منجر به مرگ ده ها نفر از مردم، شامل 15 عضو سپاه، دستگیر کرد. این مرگبارترین حمله در ایران از سال های دهه 1980 محسوب می شد.

زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و هم مرز با کشور سنی مذهب پاکستان است. این استان از معضلات امنیتی شدید و برخوردهای گاه و بیگاه میان پلیس ایران و قاچاقچیان و سارقان رنج می برد.

احمد رضا رادان مقام برجسته نیروی انتظامی ایران هشدار داد ایران حق دارد “شورشیان را در داخل خاک پاکستان تعقیب کند… صبر ایران حدی دارد. بی ثباتی در سیستان و بلوچستان ریشه در خارج دارد، جائی که اراده ای برای مقابله با آنها وجود ندارد.”

وی گفت “از زمان انفجارهای زاهدان 40 نفر در این شهر که «قصد ایجاد بی ثباتی داشتند” دستگیر شده اند.

ایران درگیر تنش های قومی و قبیله ای دراین استان جنوب شرقی است و مسؤولان پاسخ حملات شورشیان سنی ها را با چوبه دار داده اند. گروه های حقوق بشر و غرب این اعدام ها را محکوم کرده اند.

ایران اتهامات گروه های حقوق بشر درباره تبعیض قائل شدن در خصوص اقلیت های قومی و مذهبی را رد می کند.

 

منبع: دیلی نیوز- 17 ژوئیه