داستان عجیب و عجیب تر می شود

نویسنده

» شهرام امیری از دید کریستین ساینس مونیتور

برد نیکربوکر

شهرام امیری به کشورش و نزد و خانواده اش بازگشته است و به نظر می رسد که به چند سووال دوستانه در مورد داستان عجیب پناهنده شدنش به آمریکا پاسخ داده است. البته اگر بشود نام آن را پناهنده شدن گذاشت زیرا این داستان روز به روز عجیب تر می شود.

گزارش های روز یکشنبه این داستان را عجیب تر کرده اند: سیا می گوید که او امیری یک جاسوس دوجانبه است؛ گفته می شود آمریکا قصد داشت او را به سه کوهنورد آمریکایی معاوضه کند. به این سه کوهنورد هم اتهام جاسوسی زده اند؛ اینکه امیری قبل از ترک ایران سال ها جاسوس آمریکا بوده است؛  اینکه  او یکی از دو جاسوس آمریکایی است که از ترس لو رفتن از ایران خارج شده است.

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز گزارش می دهد که سیا به اینکه امیری جاسوس دوجانبه باشد مشکوک شده است و معتقد است که او را به آمریکا فرستاده اند تا بفهمند که آمریکا تا چه اندازه از برنامه های اتمی ایران آگاه است.

پس چرا به او اجازه دادند تا به برای دادن اطلاعات به عربستان برود و خانواده اش را در ایران بگذارد؟ و چرا مقامات آمریکایی این همه اطلاعات درباره او فاش کردند؛ مثلا اینکه به او 5 میلیون دلار پیشنهاد شد تا به آمریکا پناهنده بشود؟

یک مقام سیا به دیلی  تلگراف گفت: “به نظر می رسد که سیا برای گرفتن انتقام از امیری این اطلاعات را صادر کردند و با گفتن اینکه او جاسوس آنها بوده است، حکم مرگش را امضا کردند و مطمئن شدند که مقامات ایرانی او را می کشند.”

به گفته گلناز اسفندیاری، از رادیو فردا برخی بلاگر های ایرانی هم چنین شکی را به او دارند. نویسنده وبلاگ “سبز 8 ” می نویسد این نشان دهنده شستشوی مغزی در ایران است. نویسنده این وبلاگ این موضوع را از منظر جنبش سبز در ایران بررسی کرده است و می گوید باید پذیرفت که حکومت ایران در یک جنگ رو در رو با آمریکا قرار گرفته است زیرا گمان می کند که آمریکا از این جنبش حمایت می کند.

“فرمسک” می نویسد که ایرانیان نباید داستان امیری را باورکنند. او می گوید که سیا او را ربوده است و سپس آزاد شده است و چند ویدئو ساخته است.  آقای امیری باید بداند که ما به داستان قلابی اش مشکوک هستیم.

واشنگتن پست هم در این باره گزارش می گوید امیری عضو کوچکی از شبکه جاسوسی ایران بود که طی سال ها در مورد برنامه های اتمی ایران گزارش می داد.

امیری و بقیه جاسوسان بعد از اینکه یکی از آنها در دادن گزارش گاف داد و مقامات امنیتی ایران را به خودش مشکوک کرد، مجبور شد از ایران خارج شود. اما انتظار می رفت که سیا هر منبع اطلاعاتی و روشی که باعث بازگشت امیری شده است را مورد بررسی قرار بدهد.

امیری به محض بازگشت به ایران اعلام کرد که مقامات آمریکایی می خواستند که او را با سه کوهنورد آمریکایی معاوضه کنند. امیری می گوید که ماموران آمریکا به او گفته بودند که این سه کوهنورد جاسوس بوده اند.

در حال حاضر امیری در ایران یک قهرمان محسوب می شود. اما ممکن است او دچار سرنوشت دامادهای صدام بشود که با همسر و فرزندانشان به اردن پناهنده شده بودند.

صدام به آنها گفته بود: “همه چیز را بخشیده ام.” اما چند روز بعد هر دو آنها را کشت.

 

کریستین ساینس مونیتور، 18 ژوئیه