نیروهای ایران زیر سایه نظامیان روس

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» دو عضو دیگر سپاه در سوریه کشته شدند

در حالی که حضور نظامی گسترده روس ها در صحنه درگیری های روسیه، جمهوری اسلامی ایران را که پیش از این بزرگ ترین حامی حکومت بشار اسد به حساب می آمد، تبدیل به بازیگر سایه کرده است اما خبرهای فاش شده نشان از آن دارد که همچنان نیروهای اعزامی ایران در جنگ با داعش کشته می دهند.

انتشار خبر کشته شدن دو عضو دیگر از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و یک فرمانده حزب الله لبنان در جبهه های سوریه در حالی صورت می گیرد که در منابع خبری جهانی همه خبرهای خوب و بد از جبهه های درگیری با داعش و تروریست های تکفیری در حاشیه عملیات روسیه منتشر می شود و دیگر نامی از نیروهای ایرانی نیست. چنان که به نوشته منابع آمریکایی سقوط هواپیمای مسافری روسی در شرم الشیخ هم از نظر افکارعمومی انتقام داعش از حملات نیروهای نظامی روسیه به مناطق تحت کنترل آن گروه به حساب می آید.

کم رنگ شدن حضور نیروهای نظامی ایران در منابع خبری جهانی در زمانی صورت می گیرد که این منابع پیشروی های گاه به گاه ارتش سوریه در بازپس گیری مناطق تحت تسلط داعش را هم نتیجه حضور روس ها به حساب می آورند.

خبرهای منابع داخلی ایران حاکی است با کشته شدن قدیر سرلک و روح‌الله قربانی، دو عضو سپاه پاسداران در سوریه، تعداد تلفات نیروهای سپاه در این کشور از “ابتدای عملیات محرم” به ۳۸ نفر رسیده است. 

خبرگزاری فارس گزارش داد اتومبیل حامل این دو عضو سپاه، روز چهارشنبه ۱۳ آبان در نزدیکی حلب هدف موشک قرار گرفته است. 

این گزارش از سرلک به عنوان یکی از اعضای سپاه محمد رسول‌الله نام برده و آربانی را بسیجی معرفی کرده است. خبرگزاری تسنیم نوشته افزوده سرلک سال‌ها به عنوان فرمانده گردان امام حسین سپاه ناحیه شهید محلاتی فعالیت می‌کرد. 

عملیات محرم عملیاتی است که از ابتدای ماه محرم و با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، توسط ارتش سوریه و واحدهای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان برای بازپس‌گیری شهر حلب در سوریه آغاز شد. 

خبرگزاری اهل بیت نیز از کشته شدن علی حسین بلحص، ملقب به “حاج جواد”، از “فرماندهان میدانی حزب‌الله لبنان” در سوریه خبر داده است. 

بر اساس این گزارش، این فرمانده حزب‌الله نیز در اطراف حلب کشته شده است. 

حلب در شمال سوریه قرار دارد و بخش‌های مختلف آن در ماه‌های اخیر در کنترل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد بود و در هفته های اخیر جنگ سختی در آن ها درگیر است و گزارش‌هایی از حضور گروه حکومت اسلامی یا داعش نیز در اطراف این شهر منتشر شد.

اما بالارفتن تعداد کشته شدگان در زمانی اتفاق افتاد که جز شعارها و نوشته های تبلیغاتی درباره حضور نیروهای نظامی ایران در بیرون مرزها خبر چندانی از عملیات نیروهای ایرانی در سوریه منتشر نمی شود و خبرگزاری رویترز، روز جمعه از تصرف روستای “عطشان” در نزدیکی “حما” در غرب سوریه از سوی گروه احرار الشام و چندگروه دیگر از مخالفان بشار اسد، خبر داد. 

نیروهای دولتی سوریه در مهرماه با حمایت حملات هوایی روسیه و پشتبانی ایران و حزب الله لبنان توانسته بودند این روستا را از مخالفان پس بگیرند. ”عطشان” در نزدیکی شهر استراتژیک “مورِک” قرارداد که روز پنج‌شنبه به دست مخالفان بشار اسد افتاد. کیهان و روزنامه های هوادار جناح تندرو و سپاه پاسداران در ایران این پیروزی ها را با کلمات و تیترهای غلوآمیز منعکس کردند و آن را به عنوان آغاز شکست آمریکا در ساقط کردن بشار اسد به حساب آوردند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تصرف “مورک” ضربه سنگینی به عملیاتی است که با حمایت هوایی روسیه و پشتیبانی ایران، از بیش از یکماه پیش در سوریه آغاز شده و در بازپس‌گیری مناطق اشغالی از شورشیان چندان موفق نبوده است