قراردادهای زیر صد میلیارد ارزشی ندارد

نویسنده
اردلان صیامی

» از شکست ها و تاخیرهای سپاه گزارش نمی دهند

سپاه پاسداران دیگر به پروژه های کوچک وارد نمی شود.کوچک از نظر فرمانده این نهاد نظامی زیر 100 میلیارد تومان است.عزیز جعفری میگوید چنین اجازه ای نداریم. این گفته ها در حالی است که طی در پنج سال گذشته این نیروی نظامی چندین پروژه بزرگ چند میلیارد دلاری را از آن خود ساخته  ودولت و حکومت به خاطر این سیاست بسیار مورد انتقاد قرار گرفتند.

در مقابل این انتقادها فرماندهان سپاه ورود خود به عرصه اقتصادی را، با اشاره به تحریم اقتصادی ایران،  وظیفه ای مقدس می شمارند. ولی در مقابل مدیران بخش خصوصی معتقدند کاری نیست که از دست آنان ساخته نباشد و سپاه بتواند انجام دهد به ویژه این که سپاه بعد از گرفتن پروژه های بزرگ خود نقش واسطه را به عهده می گیرد و با گرفتن درصدی پروژه ها را به شرکت های خصوصی می دهد.

خبرگزاری فارس خبر داده که فرمانده سپاه پاسداران در تازه ترین گفتارش، با اشاره به اینکه ورود سپاه به حوزه اقتصاد، همزمان با پایان جنگ و به درخواست مقامات وقت بود اظهار داشت که سپاه دو سال است دیگر به پروژه‌های کوچک اقتصادی ورود پیدا نمی‌کند و قبول پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان برای سپاه ممنوع است. این تاریخ اگر دقیق باشد همزمان است با انتقادات وسیع اقتصاددان و مدیران بخش خصوصی که هشدار دادند که موسسات بسیاری ورشکسته می شوند و کارگران بسیاری بیکار خواهند شد.

سرلشکر محمدعلی جعفری با اشاره به اینکه سپاه ابتدا کار خود را با قبول پروژه‌های ریز شروع کرد گفت پروژه‌هایی از قبل مانده که هنوز تمام نشده، ولی دو سال است که دیگر به پروژه‌های کوچک ورود نداشته‌ایم.

به گفته وی پس از جنگ و شروع دوران سازندگی، لازم بود تا سپاه به صحنه بیاید؛ از این‌رو کار اقتصادی این نیروی نظامی از همان زمان آغاز شد، اگرچه سپاه باید زودتر از اینها وارد حوزه اقتصادی و عرصه سازندگی می‌شد ولی متاسفانه دیر از سپاه خواستند تا به حوزه اقتصادی وارد شود.

این مقام نظامی با اشاره به اینکه امسال “دستاورد معجزه‌گونه” سپاه در حوزه اقتصادی رونمایی می‌شود اضافه کرد که ماهیت کار اقتصادی این است که سودآور باشد، ولی سودآوری هدف ما در سپاه نیست بلکه ما می‌خواهیم به دولت در خصوص سازندگی کشور کمک کنیم و در پی سازندگی هستیم.

در مصاحبه سردار جعفری به هیچ یک از پروژه های شکست خورده و مانده سپاه پاسداران مانند اسکله سازی ها و یا طرح نیشکر و یا منطقه پراهمیت گاز و نفت پارس جنوبی نشده بلکه ادعا شده که در هر کاری سپاه موفق بوده و پروژه های بزرگی را به انجام رسانده است. در حالی که  در سالهای اخیر این نهاد نظامی، چندین پروژه بزرگ را بدون رعایت تشریفات قانونی مناقصه و مزایده به دست آورد و در چند مورد تبانی و صحنه سازی ها به صفحات روزنامه ها کشیده شد و در مجلس مطرح شد. در یک مورد شورای رقابت مناقصه ای را باطل خواند و در دو مورد کمیسیون اصل نود مجلس وارد شد.

دو هفته پیش در حاشیه یک همایش پارلمان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی مدیران بخش صنعت نشان دادند که سپاه در هیچ یک از پروژه های نفت و گاز که از وزارت نفت گرفته موفق نبوده و  این پروژه ها عموما  یا تاخیرات بسیار زیاد دیده میشود مانند فاز اول خط لوله عسلویه -ایرانشهر که در سال 85 آغاز شد و قرار بود 30 ماهه به پایان برسد ولی دقیقا 62 ماهه تمام شد.یعنی دو برابر زمان تعیین شده و وجالب تر آنکه فاز دوم همان پروژه هم به این نهاد واگذار شد و در مراسم افتتاح این پروژه عنوان شد که تحریم ها خارجی با قدرت وحضور سپاه در عرصه نفت وگاز بی اثر شده است.

هم اکنون عملیات اجرایی بیش از 30 پروژه بزرگ بخشهای مختلف بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت ایران توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است. ساخت تاسیسات آبگیر پتروشیمی کاویان، مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، (که هفته پیش در آن آتش سوزی شد وچند نفر کشته شدند) تلمبه خانه نفت شهید چمران، تاسیسات آبگیر طرح توسعه میدان گازی کیش، طراحی و تامین واحد نمک زدایی و مبدلهای طرح توسعه میدان گازی کیش، انبارهای مکانیزه و تسهیلات گوگرد اسکله خدماتی پارس جنوبی توسط این مجموعه انجام می گیرد.

در پروژه ای دیگر _فاز 15 و16 پارس جنوبی که بدون تشریفات مناقصه به سپاه واگذار شد بعدقرارگاه خاتم موظف بود که تامین مالی پروزه را انجام دهد و رهبری کنسرسیوم را عهده دار بود ولی پش از چند سال به علت تحریم های خارجی از این پروژه بدون هیچ گونه جریمه وبازخواستی کناره گیری کرد.این در حالی بود که  چند روز پیش از کناره گیری خاتم الانبیاء از این پروژه، وزارت نفت قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار برای اجرای شش فاز پارس جنوبی با شرکت های داخلی امضا کرد که بخش عمده آن به باز شرکت های وابسته به سپاه و خاتم الانبیاء رسید.

نهادهای نظامی در سالهای اخیر، صندوق های قرض الحسنه خود را تبدیل به موسسات مالی و اعتباری کرده و فعالیت های خود را در بخش های پولی گسترش داده اند و اکنون سعی دارند تا این موسسات را به بانک تبدیل کنند یا کرده اند. مانند بانک انصار.

با رسمی شدن فعالیت های بانکی از سوی این موسسات، برخی از آنها تغییراتی در اسامی خود دادند تا وجهه نظامی آنها به چشم نیاید.صندوق قرض الحسنه بسیجیان از این دسته بود که نامش را به موسسه مالی و اعتباری مهر تغییر داد. این موسسه اکنون با ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری به نام مهر اقتصاد ایرانیان حضور پررنگی در بازار بورس دارد و سهام برخی شرکت های بزرگ دولتی که در قالب اصل ۴۴ عرضه شده را خریداری کرده است.

صندوق قرض الحسنه قوامین وابسته به نیروی انتظامی نیز وضعیتی مشابه دارد. همه این نهادهای مالی روزی صندوق قرض الحسنه بودند اما بعد از مشکلاتی که صندوق های قرض الحسنه در اوایل دهه هشتاد خورشیدی با آن مواجه شدند، تغییر ماهیت دادند.
سرمایه تاسیس بانک خصوصی 200میلیارد تومان است که باید 35درصد از این مقدار در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. بسیاری از آگاهان اقتصادی چنین روندی در تاسیس بانک خصوصی توسط نظامیان را بی ارتباط به مسایلی چون پول شویی وفرار از تحریم های بین الملی نمی دانند به ویژه اینکه هفته پیش، خبری در رسانه های عربی منتشر شد که وزیر کشور بحرین به خاطر کمک به پول شویی سپاه پاسداران درمنطقه از مقام خود عزل شد و یک هفته به زندان افتاد. مقامات مسئول این ماجرا را تکذیب کردند اما تحقیقات در این خصوص هنوز ادامه دارد.