مجازات برای صادرکنندگان تجهیزات رایانه ای به ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز از تحریم های تازه آمریکا

جری سیپیر

یک دادگاه عالی فدرال در واشنگتن دی سی، علیه سه نفر و دو شرکت به اتهام صادرات غیرقانونی میلیون ها دلار تجهیزات رایانه ای از ایالات متحده به ایران از طریق خاک امارات متحده عربی، اعلام جرم کرد. 

تاد هینن دستیار اجرایی دادستان کل امنیت ملی گفت جنگ شیه، 53 ساله، شهروند آمریکا و ساکن کوینز در نیویورک، مسعود حبیبیان 48 ساله و محسن معتمدیان 43 ساله شهروندان آمریکایی و ساکن کوستا مسا کالیفرنیا، بدون دریافت مجوزهای مربوطه از وزارت خزانه داری، به طور غیرقانونی میلیون ها دلار رایانه های دستی و تجهیزات به ایران صادر کرده اند. 

آقای شیه و شرکت وی در کوینز نیویورک، موسوم به شرکت تکنولوژی و تجارت سان رایز در شعبه کلمبیا در 27 مورد متهم شده از جمله به  تخطی از قانون اضطراری اقتصاد بین المللی (آی- ای- ای- پی- اِی)، تهیه اظهارنامه های تقلبی و اقدامات مجرمانه و تحصیل مال از طریق انجام این امور.

وی در 6 آوریل به دنبال صدور یک دادخواست جنایی در نیویورک بازداشت شد. آقای شیه در صورت مجرم شناخته شدن، با حداکثر 20 سال زندان و جریمه یک میلیون دلاری به ازای هر کدام از موارد اتهامی  و نیز پنج سال زندان برای هر کدام از موارد جعل محکوم خواهد شد.

حیبیبیان و معتمدیان و شرکت آنها به نام آنلاین مایکرو ال ال سی، در 32 مورد، با اتهاماتی از قبیل عدم شفافیت، زیر پا گذاشتن مقررات آی- ای- ای- پی- اِی، صدور اظهارنامه های جعلی و نیز ممانعت از اجرای عدالت روبرو هستند.

آنها در 7 آوریل با صدور دادخواست جنایی دستگیر شده اند. هر دو نفر در صورت مجرم شناخته شدن، با 20 سال زندان و 1 میلیون دلار جریمه به ازای هر یک از موارد زیر پاگذاشته شده از مقررات آی- ای- ای- پی- اِی، پنج سال زندان به ازای هر کدام از اظهارنامه های دروغین و 20 سال زندان به ازای هر کدام از موارد ممانعت از اجرای قانون روبرو خواهند شد.

این اتهامات پس از تحقیقات مشترک اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (آی- سی- ای) و اداره صادرت وزارت بازرگانی مطرح شدند.

بر اساس دادخواست ارائه شده در خصوص شکایت جنایی از شیه، مأموران وزارت بازرگانی در سال 2006 به شرکت آقای شیه در نیویورک مراجعه می کنند و پس از ملاقات با وی، گوشزد می کنند که قوانین آمریکا صادرات کالا از این کشور به سایر کشورها، خصوصاً کشورهای تحریم شده ای نظیر ایران را زیر نظر دارد. مأموران ای- سی- ای در آوریل 2010 صدها رایانه دستی سان رایز به مقصد دوبی و با برگه خریدی از ایران را توقیف می کنند.

مأموران آی- سی- ای یکی از کارکنان شرکت را دستگیر کردند و وی پس از محکوم شناخته شدن در دسامبر 2010، شروع به همکاری با دولت کرد. در دادخواست آمده است این فرد در گفتگو با مأموران گفته است وی و شرکت وی در دوبی، ظرف سال های اخیر میلیون ها رایانه دستی جهت صادرات به ایران از آقای شیه خریده است و متوسط خرید ماهیانه 700هزار دلار بوده است.

در دادخواست آمده است مأموران مدارکی بدست آورده اند که از انتقال بیش از هزار رایانه شرکت آقای شیه به دوبی و سپس به ایران در فاصله آوریل تا مه 2010 حکایت می کنند.

در دادخواست تنظیم شده علیه آقایان حبیبیان و معتمدیان نیز آمده است یک شرکت در دوبی میلیون ها دلار رایانه دستی از شرکت آنلاین مایکرو خریداری کرده است و این دستگاه ها بعداً به ایران منتقل شده اند.

کارمند شرکت به مأموران فدرال گفت حبیبیان و معتمدیان ماهانه 300هزار دلار رایانه به این شرکت در دوبی می فروختند و “کاملاً از اینکه مقصد این رایانه ها ایران بوده است، مطلع بودند.”

شاهد یاد شده در دسامبر 2010 با  این دو ایرانی اصل  دیدار کرده است و این دو نفر در جریان همین دیدار، شاهد را به تهیه یک برگ فروش جعلی تشویق کرده اند که نام ایران به عنوان مقصد نهایی از آن حذف شود و به جای آن خریداری در دوبی درج شود. علاوه بر این، در جریان ملاقات 5 ژانویه، آقای حبیبیان به شاهد که با اف بی آی همکاری می کرده است، توصیه کرد در خصوص معامله با ایران به مأموران فدرال دروغ بگوید.

این تحقیقات تحت نظر آنتونی آسونسیون، دستیار دادستان آمریکا، تی پاتریک مارتین از دفتر دادستانی آمریکا در شعبه کلمیبا و جاناتان سی پولینگ از اداره ضد جاسوسی شعبه امنیت ملی وزارت دادگستری دنبال می شود.

منبع: واشنگتن تایمز- 22 آوریل