در حالی که در روزهای گذشته و بخصوص پس از صدور بیانیه میرحسین موسوی به دنبال اعتراضات مردمی در مصر و تونس، مسوولان جمهوریاسلامی از این جنبشها با عنوان “پسلرزههای انقلاب اسلامی” یاد میکردند، یک کارشناس مسایل سیاسی صدا وسیما اذعان کرد که مردم تونس و مصر به دنبال انقلاب اسلامی نیستند.
محمدصادق کوشکی، کارشناس مسایل سیاسی در صدا وسیما، در یادداشتی با عنوان “آیا انقلاب اسلامی در مصر و کشورهای عربی تکرار میشود؟” – که در بسیاری از سایتهای اصولگرایان انعکاس داشته – نوشته است: “هرچند نگرش احساسی به حوادث مصر، تونس، اردن و یمن برای ما حالت خوشایندی فراهم آورده تا آنجا که خیال میکنیم میوه انقلاب اسلامی در این کشورها رسیده و ما بایستی صبر کنیم تا میوههای رسیده به دامان ما بیافتند، اما واقعیت حکایت از امور دیگری دارد… بعید نیست مردم مصر با حذف مبارک و تشکیل یک حکومت دموکراتیک ساکت شوند (چون گزینهای دیگر در دسترس خود نمیبینند) و همینگونه مردم تونس! شاه اردن هم بلافاصله پس از اولین راهپیمایی تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مردم بکار بسته است و حتی دولت علی عبدالله صالح در یمن با صدور مجوز راهپیمایی و عدم سرکوب نظامی مردم معترض تلاش میکند بر غضب مردم فائق آید.”
تونس، مصر و انقلاب اسلامی
سخنان این کارشناس صدا و سیما در حالی در سایت های اصولگرایان منعکس میشود که پیش از این بسیاری از مسوولان جمهوریاسلامی و اصولگرایان جنبشهای اجتماعی در تونس و مصررا ناشی از “پسلرزههای انقلاب اسلامی” و حتی احمدینژاد را به عنوان معمار خاورمیانه جدید معرفی کرده بودند.
این سخنان بخصوص پس از انتشار بیانیه میرحسین موسوی شدت بیشتری یافت و اصولگرایان با حمله به موسوی، نوشتند: “در ایران، گروههای هدایت کننده آشوب ها همه در یک اصل مشترک بودند و آن سکولاریسم بود. از جبهه ملی و نهضت آزادی و سلطنت طلب و اصلاح طلب امریکایی تا بهایی و منافقین (مجاهدین خلق)، با شعار جمهوری ایرانی، وحدت نظر خود را در اصل سکولاریسم نشان دادند. این در حالی است که اصلی ترین گروه مخالف مبارک در مصر اخوان المسلمین است که مبنای حرکت آن، نگاه دینی و اسلامی است.”
بسیاری از روحانیون و ائمه جمعه هم در سخنان خود، اعتراضات در تونس و مصر را ستوده بودند. سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، گفته بود: “پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیدهها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند.”
آیتالله نوریهمدانی، از مراجع تقلید هم اعتراضات در مصر و تونس را چنین تحلیل کرده بود: “موجهایی از نور انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون تونس، مصر، اردن و یمن رسیده و مردم بیدار شدهاند. به برکت انقلاب اسلامی در تونس بعد از 50 سال صدای اذان شنیده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد.”
وی همچنین در سخنان دیگری، این حرکتها را از “نشانههای ظهور” دانسته بود.
آیتالله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز نیز در سخنانی چنین اظهارنظر کرد: “مشاهده ایرانی توسعه یافته در ابعاد مختلف علمی، دفاعی، عدالت اجتماعی و اسلامیت، ملتهای منطقه را به جوش و خروش واداشته است. این حرکت هشداری برای فتنهگران داخلی و خارجی است… فتنهگران داخلی باید از حوادث کشورهای تونس و مصر عبرت بگیرند.”
سایت رجانیوز نیز با بازنشر سخنان قدیمی رهبر جمهوریاسلامی، از “پیشبینی رهبر حکیم انقلاب درباره تحولات خاورمیانه و مصر” سخن گفت.
سایت رسمی آیتالله خامنهای هم با انتشار ویژهنامهای، به نقل از آیتالله خامنهای نوشت: “شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانهی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانهی اسلام خواهد بود.”
ویژهنامه این سایت شامل مجموعهای از سخنان رهبر جمهوریاسلامی درباره وقایع خاورمیانه و پیشبینیهای وی در مورد “اسلامی شدن” حکومتهای منطقه بود.
با این وجود اما، پس از گذشت چند روز از تحولات مصر، سایت ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوریاسلامی، با انتشار یادداشتی با عنوان تفاوتهای عمیق میان انقلاب اسلامی ایران و تحولات تونس چنین نوشت: “تحمیل 35 درصد افزایش در قیمت نان و 40 درصد در قیمت گوشت بر مردم فقیر این کشور که بخش مهمی از آنها تحصیلکرده و بیکار بودند نیز مزید بر علت شد تا آنان علیه حکومت مرکزی بشورند. با اوج گیری تظاهرات، شعار مردم تونس که فاقد رهبری مشخص بودند، به یک باره از «نان میخواهیم» به «آزادی میخواهیم» و «بنعلی، استعفا» تغییر یافت اما سرعت شکلگیری حرکت مردمی تونس و فرار بنعلی همه را غافلگیر کرد به طوری که اکنون شاهد رواج ناامنی و بیثباتی در این کشور شمال آفریقا هستیم.”
موسوی؛ مقصر
اما در واکنشی عجیب به این اعتراضات، مجتبی زارعی دبیر شورای سیاستگذاری و نظارت بر نشر آثار محمود احمدینژاد، با انتشار یادداشتی در سایت رجانیوز، نوشت: “سران فتنهی ایرانی، حداقل مسوولیت تاخیر «یک فصل» یا «یک نیم سال» از انقلاب اسلامی مصر و تونس را بر ذمهی خویش دارند.”
وی با اشاره به اینکه “ملتهای مسلمان در شوک وضعیت نوپدید تهران در موقعیتهای خویش، تحفظ پیشه کردند تا وضع جدید انقلاب اسلامی را تحلیل کنند” اضافه کرد: “تردید در دل ملتهای مسلمان و مومن به انقلاب اسلامی، جرمی است علاوه بر آشوبهای خیابانی و پروژهی براندازی که با هیچ چیز قابل جبران نخواهد بود. چه بسا ملتهای مصر و تونس و اردن ماهها قبل در تدارک برخورد با دیکتاتور بوده اند و «ساعت صفر» نهضتشان، سالی قبل تر از اکنون بود اما آنها باید برای آغاز قیام، حداقل چهره ای روشن از تهران و پایتخت انقلاب اسلامی می یافتند تا وقتی همه جنایتکاران علیه آنها بسیج می شدند، صدای همبستگی جمهوری اسلامی را می شنیدند، اما غبارهای فتنه و دودهای آتش و آشوب آنها را از آغاز اجرایی نهضت دور کرد.”
وی با همین تحلیل، اضافه کرده بود: “آیا در کیفر خواست دادستان بسیجیمان جناب آقای محسنی علیه سران فتنه به این جنایت هم اشاره شده است یا نه؟”