وضع رشید اسماعیلی خطرناک است

نویسنده
شیرین کریمی

» عسل اخوان در مصاحبه با روز:

با خانم عسل اخوان،از نزدیکان رشید اسماعیلی،فعال دانشجویی که درپی حوادث روز عاشورا دستگیر شد،مصاحبه کرده ایم.او می گوید: “رشید تحت مراقبت روزانه پزشک بوده و یک دوره درمانی را می گذراند و مسلما زندان برای سلامتی اش بسیار مضر و خطرناک است.”

 

خانم اخوان، آقای اسماعیلی روز 5شنبه بازداشت شده اند. درباره نحوه بازداشت ایشان توضیح می دهید؟

 روز 5 شنبه رشید را به اطلاعات اصفهان احضار کرده بودند؛ پس از آنکه رشید به آنجا می رود، تا دیروقت نگهش می دارند و پس از آن در حوالی 10 شب به بازداشتگاه اطلاعات منتقلش می کنند.

 

بعد از گذشت این چند روز، آیا اتهام ایشان مشخص شده یا خیر؟

متأسفانه  بازداشت ایشان با تعطیلات تاسوعا و عاشورا همزمان بود؛ تا روز دوشنبه  دادگاه ها هم تعطیل  بودند، در نتیجه اتهام یا اتهامات ایشان  هنوز هم  گفته  نشده است.قبل از بازداشت ایشان هم اتهامی به وضوح اعلام نشده بود. 2شنبه هم خانواده شان به دادگاه اصفهان مراجعه کردند که درجوابشان گفتند هنوز خبری از ایشان نیست.

 

آیا هنوز در زندان اصفهان هستند یا به بازداشت گاه اطلاعات منتقل شده اند؟

 از دیروز به بخش ناجا منتقل شدند.

 

برخی معتقدند علت بازداشت ایشان، اطلاع رسانی درباره بر هم خوردن مراسم ختم ایت الله منتظری بوده است. شما اطلاعی در این زمینه دارید؟

 چون اتهامات ایشان هنوز گفته نشده، نمی شود قطعی گفت دلیل بازداشت ایشان چه بوده، ممکن است مجموعه ای از علت ها بوده باشد و ممکن است برای اطلاع رسانی در مورد مراسم آیت الله منتظری باشد. اما موضوعی که واضح است اینست که اگر هم به خاطر اطلاع رسانی در مورد به هم خوردن مراسم آیت الله منتظری او را بازداشت کرده باشند، بازداشتشان غیرقانونی ست چون رشید در آن مورد واقعیت  راگفته بود و اگر او را روزنامه نگار مستقل بدانیم، فقط به وظیفه کاری اش عمل کرده است.

 

با وجود بیماری آقای اسماعیلی، شرایط زندان تا چه حد برایشان خطرناک است؟

رشید تحت مراقبت روزانه پزشک بوده و یک دوره درمانی را می گذرانده و مسلما زندان برای سلامتی اش بسیار مضر و خطرناک است، هم به خاطر شرایط سخت خود زندان و هم به دلیل اینکه ایشان تحت درمان بودند و باید به درمانشان ادامه دهند. امیدوارم که آنها درک کنند که وضعیت ایشان وضعیتی خاص است و اگر برای ایشان در زندان مشکلی پیش بیاید، مسئولیتش بر عهده آنهاست.

 

فکر می کنید بازداشت آقای اسماعیلی با فعالیتشان در شورای سیاست گذاری سازمان ادوار هم مرتبط بوده؟

 ببینید هنوز هیچ چیز قطعی نیست، مسلما به فعالیت هایش در ادوار هم می تواند مربوط باشد. رشید فعال دانشجویی بوده است؛او در رشته حقوق بشر در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل بود،اما از تحصیل محروم شد و پس از مدتی هم اخراج.رشید عضو دانشجویان لیبرال و عضو شورای سیاست گذاری ادوار هم بوده است. علاوه بر همه اینها روزنامه نگار هم بوده. این واضح است که هیچ کدام از این موارد نمی تواند جرم کسی باشد اما در این شرایط که هیچ جرم تعریف شده ای وجود ندارد، و همچنین بسیاری از دوستانش در ادوار هم زندانی هستند، دلیل بازداشتش  عضو ادوار بودن هم می تواند باشد.

 

آیا بعد از دستگیری تماسی با منزل داشته اند؟

 بله، ایشان روز دوشنبه زنگ کوتاهی به منزلشان زده و فقط گفته که حالش خوب است.