وقتی علامت پیروزی نشان دادیم حمله کردند

نویسنده
حسین محمدی

» روایتی از حضور بسیجی ها در دانشگاه

بعد از بازداشت های گسترده در روزهای پس از عاشورا، دور جدیدی از حملات به دانشگاه های کشور آغاز شده است. بعد از یورش به دانشگاه علم و صنعت و درگیری های گسترده در این دانشگاه که چند مجروح و بازداشتی برجاگذاشت، لباس شخصی ها دیروز به چند دانشگاه حمله کردند و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند؛حمله به دانشگاه مشهد از این جمله بود که یک شاهد عینی در مورد آن با روز سخن گفته است.

دانشگاه آزاد مشهد: شایعه مرگ دو دانشجو

دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد قصد داشتند روز چهارشنبه با برگزاری تجمعی، یاد و خاطره جان باختگان روز عاشورا را گرامی بدارند. این تجمع اما با یورش نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد و شایعات حکایت از کشته شدن 2 دانشجو و زخمی شدن 10 تن دارد. گفته می شود حال چند تن از مجروحین وخیم است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه، که مایل به فاش شدن نامش نبود، به “روز” گفت:“ما قرار بود امروز(چهارشنبه) تجمع سکوت در دانشگاه برگزار کنیم. این مساله اعلام عمومی شده بود و طبیعتا همه، از جمله مسوولان دانشگاه و حراست هم از آن باخبر بودند. اما صبح که وارد دانشگاه شدیم، با جو عجیبی مواجه شدیم. رو به روی در دانشگاه پر بود از ماشین پلیس و ماشین های آتش نشانی.کنترل کارت های دانشجویی هم خیلی با دقت انجام می شد، حتی تعداد زیادی از دانشجویان را به دلیل همراه نداشتن کارت دانشجویی به دانشگاه راه ندادند. نکته جالب اما این بود که نیروهای بسیجی خیلی راحت وارد دانشگاه می شدند. تقریبا شاید جز حدود 10 نفر، بقیه دانشجو نبودند. بعضی از بچه ها می گفتند این افراد زیر لباسشان باتوم  پنهان کرده بودند، ولی من خودم چیزی ندیدم. تعداد این افراد در داخل و بیرون دانشگاه حدود 300 نفر بود.”

وی درباره چگونگی شروع درگیری ها می گوید:” بعد از اینکه دانشجویان در مقابل دانشکده معماری جمع شدند، بنا بر قرار قبلی هیچ کس شعاری نمی داد و حرکت خاصی نمی کرد. همه ساکت بودند. بیرون دانشگاه هم کاملا در قرق نیروهای انتظامی و بسیج بود. بسیجی های بیرون دانشگاه شروع به فیلم برداری از دانشجویان کردند. بعد از چند دقیقه، بعضی از دانشجوها رو به دوربین ها علامت وی (V) نشان دادند. این کار جرقه اولیه برخوردها بود. بسیجیانی که در داخل دانشگاه بودند، ناگهان با باتوم، قمه، زنجیر، چوب، کابل و چاقو به دانشجویان حمله کردند. عده ای از این افراد هم گاز فلفل داشتند. بعضی از مردم جلوی در دانشگاه جمع شده بودند که آن ها هم با گاز اشک آور و باتوم متفرق شدند. طبق اطلاعی که ما تا الان داریم، حدود 74 نفر بازداشت شده اند. همچنین 13 نفر به بیمارستان منتقل شده اند. بعضی از دوستان گفته اند که دو تن از دانشجویان بر اثر برخورد چاقو با گردن شان فوت کرده اند که البته هنوزصحت و سقم این مساله برای ما روشن نیست. همچنین طبق اخباری که ما داریم یک دختر دانشجو بر اثر ضربه چوب به سرش، در حالت کما فرو رفته است. تا الان به منزل بعضی از فعالان دانشجویی هم برای بازداشت شان مراجعه شده است. “

بعضی منابع خبری ـ از جمله خبرنامه امرکبیر ـ اعلام کرده اند که نیروهای لباس شخصی دانشجویان را به بیرون دانشگاه هدایت و نیروهای امنیتی آن ها را بازداشت می کردند. گفته می شود بازداشت شدگان به کلانتری قاسم آباد مشهد منتقل شده اند.

 

دانشگاه علم و صنعت:بیانه دانشجویان سبز

در پی اتفاقاتی که روز سه شنبه در دانشگاه علم و صنعت اتفاق افتاد و حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان، گروهی که خود را «دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت» می نامند، بیانیه ای صادر کردند.

در این بیانیه می خوانیم:“کشتارهای وحشیانه و یزیدوار مردم توسّط رژیم کودتا در روز عاشورا و سپس قرآن بر سر نیزه کردن و هوچی گری های صدا و سیما که به قصد سرپوش گذاری بر جنایات رخداده ی رژیم در روز عاشورا انجام شد کم نبود، که کودتاچیان حتّی به عزاداری مسالمت آمیز دانشجویان برای شهدای عاشورا در داخل دانشگاه نیز رحم نکرده و در جریان تجمّع اعتراضی سبزهای علم وصنعت در روز سه شنبه درهای دانشگاه را به روی ددمنشانِ حیوان صفت باز کردند تا نیروهای لباس شخصی در کنار مزدوران بسیجِ دانشگاه به دانشجویان حمله ور شده و ده ها تن از آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند، 15 تا 20 نفر را بازداشت کرده، تعدادی را به حراست دانشگاه برده، تهدید کنند و سرانجام طبق خبرهای دریافتی - که هنوز تعداد آن تایید نشده است- حدود 50 نفر از دانشجویان را نیز به کمیته انضباطی احضار کنند.در اینکه پروژه نخ نما و بی ثمر برای استفاده ابزاری از دانشگاهمان جهت پیشبرد سناریوی تازه ای از کودتاچیان تحت عنوان «هتک حرمت عاشورا»، از قبل برنامه ریزی شده بود شکّی نیست. چرا که از روز قبل ورود نیروهای غیر دانشجو از مساجد و پایگاه های بسیج اطراف دانشگاه با دعوت خبرگزاری های دولتی و رسانه ی غیر ملّی، کلید خورده بود و حضور گسترده ی جیره خوارانِ بسیج از همان آغاز شکل گیریِ تجمّع در بین دانشجویان که سعی در جلوگیری و به تشنّج کشاندن برگزاری مسالمت آمیز مراسم سبزها داشتند حاکی از این امر است. امّا ورود اراذل و اوباش لباس شخصی همراه با باتوم، قمه و اسپری فلفل به ساحت مقدس دانشگاه و هتک حرمت و به خاک و خون کشیدن دانشجویان را به هیچ وجه بر نتابیده و بی پاسخ نخواهیم گذاشت. مسلّماً باز کردن قلاّده لباس شخصی ها و ورود رسمی آنان به دانشگاه و ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان نه تنها اقتدار حاکمیّت را نشان نمی دهد که نشان از استیصالِ استبداد رژیمِ رو به زوال است. خوشحالیم از اینکه دانشجویان با وجود تمام فشارهای حراست و وزارت اطّلاعات، حرمت خون شهدای عاشورا را حفظ کرده و مراسم باشکوهی برای گرامیداشت آنان برگزار کردند و هم اینکه با وجود هتّاکی ها و بی حرمتی های مزدوران بار دیگر بدون هیچ خشونتی این آخرین تیر ترکش کودتاچیان را نیز خنثی کردند. و انزجار خود را اعلام می داریم از رژیم کودتا و نوچه صفتانِ گوش به فرمانِ دانشگاهی اش به خصوص رییس انتصابی دانشگاه، حراست و انتظامات که این چنین دانشگاه را در اختیار اراذل و اوباش قرار دادند و خود نیز با آنان همکاری کردند، به طوری که هنوز و با گذشت یک روز از حادثه، فضای دانشگاه هنوز در اختیار لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی است. ما دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت بار دیگر ضمن محکومیّتِ شدید فاجعه ی 8 دی علم و صنعت، که لکّه ی ننگ دیگری بر کارنامه ی کودتاچیان است، اعلام می داریم در اعتراض به هتک حرمت ساحت دانشگاه، بازداشت تعدادی از دوستانمان در تظاهرات روز عاشورا و حوادث اخیر دانشگاه، در اعتراض به ادامه ی بازداشت غیرقانونی کامران آسا، برادر شهید کیانوش آسا و در سوگ و عزای شهدای روز عاشورا تا پایان ترم جاری کلاس های درسی را تحریم کرده و اعتراض مسالمت آمیز خود را ادامه خواهیم داد. به خون شهدای جنبش قسم که هرگز اجازه نمی دهیم راهشان فراموش و خونشان پایمال شود.”

همچنین اخبار رسیده حاکی است که روز چهارشنبه عده ای از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تجمع در محوطه دانشگاه و سر دادن شعارهایی، حملات روز گذشته به دانشجویان را محکوم کردند. تجمع این دانشجویان بدون درگیری خاصی بعد از چند ساعت به اتمام رسید.

 

دانشگاه علامه: تجمع دانشجویان و اساتید

دانشجویان دانشگاه علامه روز چهارشنبه با برگزاری تجمعی، بازداشت دانشجویان و اساتید این دانشگاه را محکوم کردند. در این تجمع که در دانشکده اقتصاد این دانشگاه و با حضور برخی اساتید دانشگاه انجام شده بود، معترضان خواستار آزادی بازداشتی ها شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دانشجویان با سر دادن شعار «دانشجوی زندانی آزاد بایدگردد» خواستار آزادی هم کلاسی ها و همچنین استادان دربندشان شدند.

 لازم به ذکر است دکتر علی عرب مازار یزدی از اساتید دانشکده اقتصاد و مشاور اقتصادی میرحسین موسوی روز دوشنبه بازداشت شده و تاکنون خبری از وی در دست نیست. همچنین برخی خبر های تایید نشده حاکی از بازداشت دکتر فرشاد مومنی یکی دیگر از اساتید این دانشکده است. وی نیز از مشاورین اقتصادی میرحسین موسوی در زمان انتخابات بود.

 در دو ماه گذشته بیش از ۷ نفر از دانشجویان دانشکده اقتصاد بازداشت شدند که در حال حاضر سه نفر از آنان همچنان در زندان به سر می برند. در تجمعی که در حمایت از این دانشجویان برگزار شد،حاضران تاکید کردند در صورتی که اساتید و دانشجویان زندانی تا زمان امتحانات آزاد نشوند، آنها از شرکت در امتحانات خودداری خواهند کرد.

 

دانشگاه علوم و فنون بابل: تجمع و اعتصاب غذا

منابع دانشجویی گزارش داده اند، عده ای از دانشجویان دانشگاه علوم و فنون بابل در اعتراض به برخوردهای انجام شده در روز عاشورا و بازداشت سه تن از دانشجویان این دانشگاه، تجمعی بر پا کردند. معترضان با در دست داشتن عکسهای دانشجویان زندانی این دانشگاه (مصطفی حسین زاده، امیر رمضانی و موسی جلالی خواه و همچنین مرتضی حاجی رئیس هیأت امنای دانشگاه علوم و فنون بابل) که در روز عاشورا دستگیر شدند خواستار آزادی آنها شدند.

 دانشجویان با سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «دانشجو میمیرد ذلّت نمی پذیرد» به مدت چند ساعت در محوطه دانشگاه تجمع کردند.آنها همچنین با سردادن  شعار«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز» همدردی خود را با خانواده های قربانیان حوادث عاشورا و میر حسین موسوی اعلام داشتند.  در پایان یکی از اعضای انجمن اسلامی به نمایندگی از دانشجویان متحصن بیانیه ای را قرائت کرد. دانشجویان در این بیانیه خواهان آزادی مرتضی حاجی رئیس هیأت امنای این دانشگاه و وزیر دوره ریاست جمهوری خاتمی شدند.