خشم رسانه های دولت از موج سبز

لیلا طیری
لیلا طیری

» همزمان با محکومیت جهانی اظهارات احمدی نژاد در روز قدس

وقایع روز قدس که برای اولین بار در تاریخ نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به این نام، با حضور صدها هزار تن از مردم سبز پوش ایرانی همراه بود، واکنش های متفاوتی را در سطح بین المللی و همچنین داخل کشور به دنبال داشته است. از یک سو اظهارات محمود احمدی نژاد که بار دیگر کشتار یهودیان را افسانه و دروغ خواند، کشورهای غربی و حتی روسیه را به واکنش واداشت و از سوی دیگر حضور گسترده مردمی که با نمادهای سبز و برای اعتراض به کشتارها و بازداشت ها و تقلب صورت گرفته در انتخابات و اعلام حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به خیابان ها آمده بودند، با استقبال رسانه های داخلی و بین المللی مواجه شد. رسانه های حامی دولت احمدی نژاد نیز سعی کردند این حضور گسترده مردم را به نفع جمهوری اسلامی، مصادره به مطلوب کنند و با گزارش وارونه وقایع روز قدس و نادیده گرفتن اعتراضات گسترده مردم، وانمود کنند که مردم برای حمایت از احمدی نژاد و در مخالفت با موسوی، خاتمی و کروبی به خیابان ها آمده اند.

 

واکنش های بین المللی

روسیه اظهارات محمود احمدی نژاد در تریبون نماز جمعه را محکوم کرده و ان را کاملا نا پذیرفتنی دانست. احمدی نژاد، که به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در نماز جمعه روز قدس سخن می گفت عنوان کرده بود که هولوکاست افسانه ای آمیخته با دروغ و طرحی تبلیغاتی است که برای زمینه سازی تأسیس کشور اسرائیل مطرح شده است

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: “چنین اظهاراتی، از هر کجا که باشد، با حقیقت در تضاد است و کاملا ناپذیرفتنی است”.

او افزود:تلاش‌ها برای بازنویسی تاریخ، به ویژه مقارن با هفتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم، اهانتی به خاطره همه قربانیان و همه آنهایی است که با فاشیسم نبرد کردند.

کشورهای آلمان، فرانسه، امریکا و بریتانیا نیز با صدور بیانیه هایی اظهارات احمدی نژاد را محکوم کردند. رابرت گیتس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای که منتشر شده به سخنان  باراک اوباما در قاهره اشاره کرد که گفته بود: انکار هولوکاست، بی‌پایه، جاهلانه، و نفرت‌انگیز است.

گیتس افزود:ترویج چنین دروغهای خصمانه ای تنها انزوای بیشتر ایران از جهان را به همراه خواهد داشت.

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز اظهارات احمدی‌نژاد را ناپذیرفتنی و تکان‌دهنده خواند و گفت: ما قاطعانه این سخنان را محکوم می‌کنیم.

همزمان دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا  اعلام کرد که این سخنان “نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی” است

میلیبند  با بیان اینکه این نوع پرخاش در شأن رهبران ایران نیست اضافه کرد: بسیار مهم است که جامعه جهانی در مقابل این سوء رفتار ایستادگی کند.

وزیر خارجه انگلستان با تجلیل از تاریخ و فرهنگ کشور ایران گفت: باور نمی کند اکثریت این مردم به جای پرداختن به آینده خود بخواهند این بخش از تاریخ را دوباره بنویسند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با بیان اینکه چنین یهودستیزی هایی باید با محکومیت همگانی روبرو شود افزود: سخنان محمود احمدی‌نژاد مایه شرم کشورش است و اظهارات یهودستیزانه وی باید به طور جمعی محکوم شود.

حمله به خاتمی، انعکاس زشتی در محافل خبری جهان داشت. >اما در داخل کشورو در حالیکه به خاطر عید فطر، تعطیل اعلام شده است، خبر حمله لباس شخصی ها به رهبری پسرحسین شریعتمداری، مدیر مسول کیهان، موجی از اعتراض را به دنبال داشته است.

قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام مجلس با بیان اینکه انتشار خبر حمله به خاتمی، انعکاس زشتی در محافل خبری جهان داشت  تاکید کرد که  برای اجرا کنندگان نقشه شوم برخورد با رییس جمهور سابق کشورمان هزینه‌بر خواهد بود.

وی به سایت پارلمان نیوز گفت: برخوردی که با رییس جمهور سابق کشورمان صورت گرفته است  به نوعی مخالفت با آرمان‌های نظام تلقی می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، برخورد با خاتمی هیچ آسیبی به شخصیت  این چهره جهانی وارد نمی‌کند و تنها وجهه نظام را در عرصه جهانی مخدوش خواهد کرد.

نماینده قزوین و بوئین زهرا در مجلس گفت: حمایت از رفتارهای سرکوبگرایانه و زشت با مردم، چهره متحجرانه‌ای از نظام نزد افکار عمومی جهان ترسیم کرده است و تنها آب  را به آسیاب دشمنان ایران ریخته است.

 

 پخش تصاویر آرشیوی از تلویزیون

از سوی دیگر و در حالیکه تمام شبکه های خبری بین المللی  تصاویر و خبرهای حضور گسترده صدها هزار نفر را در راهپیمایی روز قدس منتشر کردند صدا و سیمای جمهوری اسلامی به پخش تصاویر قدیمی و مربوط به سالهای قبل از راهپیمایی روز قدس پرداخت. این اقدام صدا و سیما به دلیل حضور گسترده و میلیونی مردم که با نماد سبز به خیابانها آمده بودند و از یک ظرفیت قانونی برای بیان مطالباتشان استفاده کردند انجام گرفت. بر اساس گزارش سایت تغییر که اخبار مهدی کروبی و حزب اعتماد ملی را پوشش میدهد، پخش چند تصویر کلیشه ای از راه پیمایانی که از قبل محدوده دانشگاه تهران را به تصرف خود در آورده بودند و مانع از حضور مردم در این مکان شدند و تصویر مربوط به درگیری نیروهای امنیتی و بسیج با مردم در میدان ۷ تیر تنها به دلیل منحرف کردن افکار عمومی صورت گرفت

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی تهران نیز، شمار تظاهرات کنندگان مخالف دولت در روز قدس را اندک خواند و  بازداشت تعدادی از آنها را تایید کرد.

مهدی احمدی مدعی شد که شمار “اندکی” از مسیر هفت تیر به سمت میدان ولی عصر، “شعارهای خارج از موضوع راهپیمایی روز قدس”سر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، احمدی گفته است که گروهی درصدد اخلالگری و آسیب رساندن به اموال عمومی برآمدند و در نتیجه پلیس پیش از آنکه موتورسیکلت‌ها را آتش بزنند یا به اموال عمومی آسیب برسانند آنها را بازداشت کرد.

اظهارت رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی در حالی صورت گرفت که صدها ویدئو و عکس منتشر شده خلاف گفته های او را ثابت می کند.

 

آتش زدن پرچم روسیه

از سوی دیگر و در حالیکه روزنامه ها و خبرگزاری ها بر اساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی از پوشش اخبار مربوط به میرحسین موسوی و مهدی کروبی منع شده اند، روزنامه اعتماد بدون اشاره به وقایع و حاشیه های روز قدس صرفا به انتشار خبر راهپیمایی مردمی پرداخت. این روزنامه اما در عکس صفحه اول خود، بدون نیاز به هیچ توضیحی چگونگی حضور مردم را به تصویر کشیده است.

روزنامه سرمایه نیز از به آتش کشیده شدن پرچم کشور روسیه توسط مردم خبر داد و به نقل از حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل موتلفه اسلامی نوشت: عدادی از طرفداران موسوی در خیابان دیگری جدای از مردم راهپیمایی کردند. این افراد با تبلیغات فراوان رسانه ای داخل و خارج از کشور جمع شده بودند که جمعیت شان با سیل عظیم جمعیتی که برای طرفداری انقلاب اسلامی به صحنه آمده بودند، قابل مقایسه نیست. بنده برای میرحسین موسوی بیشتر از گذشته نگران شدم و معتقدم راهی که وی انتخاب کرده است، راه خارج از انقلاب و مردم بوده و امیدواریم موسوی هرچه زودتر متوجه اشتباه خود شده و در راهی که ملت آن را برگزیدند، قدم بردارد.

 

خشم حامیان دولت از حضور گسترده مردم

اما برخلاف روزنامه های اعتماد و سرمایه که به ابلاغیه شورای امنیت ملی گردن نهادند، رسانه های حامی دولت احمدی نژاد این ابلاغیه را نادیده گرفتند. این رسانه ها که به شدت از حضور گسترده مردم عصبانی شده اند، هتاکی و توهین به میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مردم حاضر در راهپیمایی را عده ای روزه خوارو خوارج و نهروانی  معرفی کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا مردم معترض به تقلب و وقایع اخیر را 40 - 50 نفر خوارج خواند و نوشت: روز جهانی قدس و حضور کور نهروانی‌های سبزپوش این پیام را به همه اصلاح‌طلبان خوشبین داد که این حضور، نشان دهنده وزن سیاسی – اجتماعی آنهاست و اگر می‌خواهند از قافله ملت ایران عقب نمانند، شایسته است به دامان ملت بازگردند.

 

انتقاد شدید سایت رضایی از خبرگزاری دولت

این خبرگزاری در توهین به موسوی، خاتمی، کروبی و مردم معترض تا بدانجا پیش رفت که سایت تابناک با انتشار مطلبی به شدت به این رویه ایرنا اعتراض کرد. سایت تابناک که توسط نزدیکان محسن رضایی اداره می شود با اشاره به بخش هایی از گزارش های ایرنا مبنی بر “برخورد همراه با خشونت مردم با سید محمد خاتمی،  حمله راهپیمایان به کروبی و سردادن شعار «مرگ بر منافق» در رویارویی با مهدی کروبی و اعتراض گسترده، پرتاب اشیا به خودرو موسوی و سر دادن شعار علیه موسوی در مواجهه شرکت‏کنندگان با وی در راهپیمایی روز قدس” ضمن انتقاد نوشته است: درج خبر روزه‏خواری و استعمال دخانیات افرادی که اغلب با لباس و نمادهای سبز حاضر شده‌اند، در حین راهپیمایی و اغتشاشگر خواندن گروهی که مقابل دفتر این خبرگزاری بر علیه نحوه اطلاع‏رسانی این رسانه دولتی خبر می‌دادند، پرده‏‏ای دیگر از موج وحدت‏طلبی(!) ایرنا در روز قدس بود که این تولیدات بلافاصله از سوی رسانه‏ های همسو نیز مورد بهره‏برداری قرار گرفت.

سایت تابناک با غیرقابل قبول خواندن مشی خبرگزاری دولت پرسیده است: که انجام چنین رفتارهای رسانه‏ای در آستانه و همزمان با روز قدس، حتی اگر با هدف ایجاد تشنج و دامن زدن به اختلافات نباشد، محصولی جز این خواهد داشت و آیا شایسته است در روز وحدت ملت ایران و دفاع از ملت مظلوم فلسطین به گونه‏ای عمل کرد که شاهد دامن زدن به برخی اختلافات داخلی و شکاف افتادن میان سیل پرخروش مردم بود؟آیا  باید از سر ناآگاهی یا کج فهمی، دست به رفتارهایی زد که چهره زشت خشونت در خیابان‏های تهران بار دیگر دیده شود و یا باید حتی برخی دیده‏ها را در چنین صحنه‏هایی نادیده گرفت و چنین القا کرد که اختلاف شدیدی میان گروه‏های مردمی وجود ندارد؟

سایت تابناک در ادامه افزوده است: رفتاری اینچنین که تنها و تنها صفوف ملت را از هم می‌شکافد و جامعه را درگیر احساسات و تعصبات خواهد کرد، به گونه‌ای که همه چیز سیاه و سفید دیده شده و عقل و منطق به فراموشی سپرده شود، آرزوی دیرینه دشمنانی است که امروز به کمک این حماقت‌ها، آن را برآورده شده می‌بینند.

سایت رجانیوز، حامی افراطی احمدی نژاد نیز آنهایی که دستشان تا مرفق در خون‌ریزی فلسطینی ها فرو رفته بود را مبلغ تجمع طرفداران میرحسین موسوی معرفی کرد و نوشت: این روزها سبزپوش های حامی موسوی که دیگر به راحتی می توان گفتبسیاری از آنها اعتقادی به خط امام ندارند و شاید در سالهای گذشته حتی یک بار هم در مراسم روز قدس شرکت نکرده بودندهمانطور که در نماز جمعه شرکت نکرده بودند و شاید به تمسخر و سناریو سازی بر علیه شرکت کنندگان آن نیز پرداخته باشند وارد میدان تبلیغ برای حضور در روز قدس در تهران و شهرستان های دیگر شدند

روزنامه کیهان نیز “ سبز ها و حامیان موسوی کروبی و خاتمی را به خوش خدمتی و خوش رقصی برای صهیونیست ها” متهم کرد.

روزنامه شریعتمداری، حامیان موسوی را تفرقه افکنان نامید و مدعی شد: این عده که اغلب با صورت های نقاب زده در حاشیه راهپیمایی دیروز مردم تهران حضور پیدا کرده بودند در برخی نقاط تابلو نوشته های مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را از دست کودکان می ربودند و با خط زدن کلمات اسرائیل و آمریکا اسامی روسیه و چین را جایگزین آنها می کردند و همچنین برخی از عوامل جریان تفرقه افکن برخلاف سیل خروشان ملت شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر می دادند.