رئیس پرس‌ تی‌وی تحت تعقیب اف‌بی‌آی

نویسنده

» گزارش تایمز در باره کارمند تلویزیون انگلیسی ایران

ریچارد کرباج

یک فراری آمریکایی، که به اتهام قتل یکی از دستیاران شاه ایران در آمریکا تحت تعقیب است، سردبیرشبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران در تهران شده است.

حسن عبدالرحمن که به دلیل تیراندازی منجر به مرگ به علی‌اکبر طباطبایی در مریلند تحت تعقیب اف‌بی‌آی است، برای پرس تی‌وی که در سراسر جهان از جمله لندن دفاتری دارد کار کرده است.

یک روزنامه‌نگار که در اعتراض به پوشش انتخابات آشکارا تقلبی ایران در ماه ژوئن از سمت خود استعفا داده است روز گذشته به تایمز گفت که آقای عبدالرحمن سردبیر دفتر اصلی این شبکه بوده است.

این روزنامه‌نگار که به دلایل امنیتی خواست ناشناس باقی بماند گفت، آقای عبدالرحمن وقتی از طرف همکاران بخاطر قتل آقای طباطبایی مورد پرسش و آزمون قرار گرفت هیچ پشیمانی نشان نداد.

این روزنامه‌نگار گفت: «دانستن اینکه یک شخص تحت تعقیب اف‌بی‌آی بخاطر قتل، بر خط اصلی شبکه و انتخاب گزارش‌هایی که مردم سراسر جهان شاهد آن خواهند بود اثرگذار است، به نظرم درست نیامد.»

آقای عبدالرحمن 58 ساله به کشتن آقای طباطبایی اعتراف کرده است اما وقتی روز گذشته با او تماس گرفته شد سعی کرد خود را از پرس تی‌وی جدا کند. وی به همکاری سه ساله با پرس تی‌وی به عنوان سردبیروب سایت این شبکه اقرار کرد اما گفت دو ماه قبل پس از انتخابات استعفا داده است.

وی از ذکر زمان استعفا و دلایل آن خودداری کرد و گفت: «من در حال حاضر در شرایطی زندگی می‌کنم که کمی دشوار است.»

آقای عبدالرحمن به همان اندازه که در مورد نظراتش در مورد کیفیت ژورنالیسم در پرس تی‌وی صادق بود، در مورد کشتن آقای طباطبایی، وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در واشنگتن نیز واضح صحبت کرد. وی گفت: «نه، من فکر نمی‌کنم پرس تی‌وی یک ژورنالیسم واقعی است. روزنامه‌نگاری دولتی در طبیعت خود اصلا روزنامه‌نگاری نیست. برنامه‌هایی وجود دارد که ممکن است کیفیت خوبی داشته باشند ولی در کل اینطور نیست.»

پرس تی‌وی - که از طرف سازمان آفکام ( Ofcom ) بخاطر شکایات بر اثر نقض شفافیت و بی‌طرفی مورد تحقیق قرار گرفته است – سعی کرده است با در اختیار گرفتن شخصیت‌های انگلیسی نظیر نمایندگان مجلس مانند جرج گالووی و درک کانوی و روزنامه‌نگارانی چون اندرو گیلیگن و ایوون ریدلی جذابیت خود را بالا ببرد. لارن بوث خواهرزن تونی بلر نیز توسط این سازمان ایرانی استخدام شده است. نیک فراری، مجری رادیویی انگلیس نیز پس از پوشش غیرمنصفانه انتخابات ایران از سمت خود در پرس تی وی استعفا داد.

کارمندان سابق و فعلی پرس تی‌وی به تایمز گفتند  سیاست اصلی این شبکه بیشتر توسط دفتر مرکزی در تهران دیکته می‌شود. دفتر لندن مکررا تحت تاثیر تهران بودن را تکذیب کرده است و می‌گوید سیاست جداگانه ای دارد.

آقای عبدالرحمن گفت زمانیکه به استخدام پرس تی‌وی درآمد هیچ اطلاعاتی را در مورد گذشته‌اش داوطلبانه ارائه نکرده و کسانی که او را استخدام کرده‌اند نیز در مورد  بزهکاری گذشته او سئوالی نکرده‌اند.

او از خانه‌اش از کرج از طریق تلفن گفت: «من از آنها نپرسیدم، آنها هم از من نپرسیدند.»

وقتی از او در مورد سیاست پرس تی‌وی در جستجو درباره پیشینه کارمندان آینده پرسیده شد خندید و گفت: «آدمهای زیادی در ایران نیستند که پیشینه بزهکاری داشته باشند.»

تقریبا پس از گذشت سه دهه از شلیک کردن سه گلوله به شکم به آقای طباطبایی در خانه‌اش در مریلند در 22 ژوئیه 1980 (31 تیر 1359)، آقای عبدالرحمن گفت هیچ پشیمانی ندارد و گفت:«من پیشمان نیستم، نه.»

شب گذشته اف‌بی‌آی گفت هنوز آقای عبدالرحمن را بخاطر قتل تحت تعقیب دارد. سخنگوی اف‌بی‌آی گفت: «او هنوز تحت تعقیب ماست و هنوزدر مورد او تحقیق می‌کنیم. او بخاطر قتل تحت تعقیب است. اف‌بی‌آی او را بخاطر پرواز غیرقانونی برای اجتناب از تعقیب دنبال می‌کند. قتل به خودی خود یک جرم دولتی است که در بالتیمور، جایی که قتل در آن رخ داده است به آن رسیدگی می‌شود.»

آقای عبدالرحمن – که پیش از گرویدن به اسلام در سال 1969 که با نام تئودور بلفیلد از والدینی آفریقایی آمریکایی به دنیا آمده بود ونامش را به داوود صلاح‌الدین تغییر داد  – زمانی که به او گفته شد رژیم ایران او را بخاطر این قتل مورد ستایش قرار داده است خشمگین شد و گفت: «کشتن یک مرد چه چیز خوبی دارد؟ در عصر مدرن این کار خیلی راحت است. فکر می‌کنید خوب است که آمریکایی‌ها یک میلیون نفر را در عراق کشتند؟ یا اینکه هر روز کشته می‌شوند و صدها نفر از مردم افغان را می‌کشند؛ آخر خودشان و انگلیسی‌ها بیچاره خواهند شد. این چه خوبی دارد؟»

آقای عبدالرحمن ابراز داشت که 5 هزار دلاری که رژیم برای این قتل به او داده بود به سختی هزینه خودش را درآورده بود که شامل رانندگی مستقیما تا کانادا پس از تیراندازی و بعد پرواز از مونترال تا پاریس با توقفی در ژنو بود. «این دستمزد نبود، درست است؟ باید روشن کنم. برای هزینه‌ها بود. برای سفر از روی اقیانوس‌ پول لازم است.»

آقای عبدالرحمن علی‌رغم در دست داشتن گذرنامه ای به نام دیوید تئودور بلفیلد، نامی که توسط اف‌بی‌آی در رابطه با قتل شناسایی شده بود، توانست از گمرک ژنو عبور کند.

آمریکا با ایران پیمان استرداد مجرمین ندارد.

منبع: تایمز آنلاین، 4 سپتامبر 2009