تحرک احمدی نژاد
برای بازگشت به قدرت

لیلا طیری
لیلا طیری

» مقصود از سفر ترکیه چه بود

محمود احمدی نژاد در نخستین سفر خارجی اش بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری به ترکیه رفت، در فرودگاه شهر بورسا از سوی پسر نجم الدین اربکان، نخست وزیر سابق ترکیه و برخی وزرای دولت او مورد استقبال قرار رگفت، با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد ، در مراسم بزرگداشت اربکان سخنرانی و با برخی رسانه های ترکیه مصاحبه کرد. همه اینها در حالی است که براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفر احمدی نژاد شخصی بوده و هماهنگی با وزارت امور خارجه صورت نگرفته است. روزنامه خراسان هم به نقل از یک عضو ارشد سفارت ایران در ترکیه با سفارت ایران هم هماهنگی صورت نگرفته بوده.

نجم الدین اربکان اولین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه بود که تنها یکسال بر مسند نخست وزیری نشست. دولت بهار، پایگاه اطلاع رسانی طرفداران محمود احمدی نژاد اعلام کرده که برای حضور در مراسم چهارمین سالگرد بزرگداشت درگذشت اربکان و با دعوت فرزند او، سفر ترکیه صورت گرفته است. سفری که با همراهی مجتبی ثمره هاشمی، غلامحسین الهام، محمدرضا میرتاج‌الدینی، جواد شمقدری و مرتضی تمدن، نزدیکان احمدی نژاد صورت گرفته است.

بی بی سی گزارش داده است که از برنامه‌های دیگر احمدی‌نژاد در بورسا حضور در نماز جمعه و دیدار از اقامتگاه دوران تبعید آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بود. او در مسجد جامع بورسا از سوی ده‌ها نفر از نمازگزاران مورد استقبال قرار گرفت و بعضی از آنها شعارهای ضداسرائیلی سر دادند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست این سفر با چه اهدافی انجام شده اما روزنامه قانون نوشته است: بر خلاف ادعای اطرافیانش، عزم احمدی‌نژاد برای بازگشت به دنیای سیاست جدی است؛ دنیایی که شاید خیلی منتظر حضور مجدد او نیست، با این حال با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم، حضور احمدی نژاد در عرصه سیاست و رسانه‌ها پر رنگ‌تر می‌شود.

تحرکات محمود احمدی نژاد و اطرافیانش اما پیش از اینها آغاز شده است. خبرگزاری ایلنا در آبان ماه امسال در گزارشی اعلام کرد: شروع سفرهای استانی احمدی‌نژاد در کنار جلسات ولنجک، دیدارهای سیاسی، ایجاد فضای رسانه‌ای و جلسات هما، نشانه‌های تلاش برای بازگشت محمود احمدی‌نژاد به قدرت هستند که هرکدام به تنهایی تحلیل معادلات سیاسی را تغییر می‌دهند چه رسد به آنکه تمام آن‌ها در دنیای سیاست در کنار هم اتفاق بیفتند.

دراین گزارش با اشاره به شروع سفرهای استانی محمود احمدی نژاد آمده بود: فعالیت گسترده حامیان رئیس جمهور سابق در سفرهای استانی پس از ریاست جمهوری، مخصوصا سفر وی به شمال کشور می تواند آغاز علنی شدن فعالیت سیاسی معطوف به قدرت احمدی نژاد باشد. شائبه سیاسی بودن سفرهای اخیر احمدی نژاد با سفر خوزستان، طالقان و دریاکنار شدت گرفت و در کنار آن سفر عید فطر به طالقان که با هماهنگی نیروی قدس سپاه انجام شد، برگ تازه ای از ادامه روابط سیاسی احمدی نژاد با سپاه را رو کرد.

مثلث آنلاین هم در گزارشی با اشاره به تحرکات جدید محمود احمدی نژاد در اردیبهشت امسال خبر داده بود: محمود احمدی‌نژاد با چهره‌های اصولگرا و تاثیر‌گذار تماس‌های تازه‌ای گرفته است. احمدی‌نژاد و یکی از افراد نزدیک به او در تماس با این افراد خواستار تنظیم قرارهای ملاقات شده‌اند؛ برای تجدید دیدار و لابد حرف‌هایی برای آینده. آنگونه که راوی روایت کرده برخی از این افراد دیدار را به زمانی در آینده موکول کرده و برخی دیگر هم سربسته از دیدار عذرخواهی کرده‌اند. برخی هم البته همنشین او شده‌اند.

محمود احمدی نژاد حالا سفرهای خارجی خود را با سفر به ترکیه آغاز کرده است. او در این دیدار با رئیس جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری این کشور در حالی یک ساعت دیدار کرده که هیچ سمت و عنوانی از سوی جمهوری اسلامی ایران ندارد.