ارشاد مجوز کنسرت می‌دهد؛ دادستانی لغو می‌کند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» اعتراض علیرضا قربانی به بی‌عملی دولت

کنسرت علیرضا قربانی در استان خراسان رضوی با وجود صدور همه مجوزهای لازم تنها ساعاتی پیش از اجرا توسط دادستانی چناران لغو شد. این دستور با اعتراض شدید قربانی، خواننده موسیقی اصیل ایرانی مواجه شده و عنوان کرده که برخلاف انتظار هنرمندان از دولت تدبیر و امید، اتفاق خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است. یک مقام مسوول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با “روزآنلاین” تاکید می‌کند که هرچه قربانی و گروهش بگویند حق دارند اما از اداره ارشاد در مقابل حکم قضایی کاری ساخته نیست. این مقام دولتی خواستار ورود شخص رییس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحران پیش‌آمده برای کنسرت‌هاست و می‌گوید: “آقای روحانی باید با شجاعت و صراحتی که از ایشان سراغ داریم و بسیاری از مردم در انتخابات رای خود را به این روحیه و منش دادند، ورود کنند و اجازه ندهند هنرمندان این خاک بیشتر از این دلسرد و ناامید شوند. این یک دام برای دولت است.”

 

قربانی: از دولت تدبیر و امید انتظار بیشتری داشتیم

سریال ایجاد مشکل در راه برگزاری کنسرت‌ها این بار به خراسان رضوی رسید و باعث لغو دو شب اجرای علیرضا قربانی شد. آن هم در شرایطی که ۸۸ میلیون تومان بلیط فروخته شده بود و بسیاری از دوستداران موسیقی اصیل ایرانی در راه محل برگزاری کنسرت بودند. این کنسرت تمامی مجوزهای لازم را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اماکن نیروی انتظامی، فرمانداری و شورای تامین استان دریافت کرده بود. محل اجرا هم به دلیل ممنوعیت برگزاری کنسرت در شهر مشهد، گلبهار، شهری در نزدیکی این شهر انتخاب شده بود. اما تنها ساعتی پیش از اجرا، دادستان چناران با صدور نامه‌ای فوری دستور به لغو برگزاری کنسرت داده است. مجید اشراق، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران با استناد به “اعتراض امت حزب‌الله و دغدغه‌ها و مخالفت‌های امام جمعه محترم شهر گلبهار” عنوان کرده که مخالف شدید برگزاری هرگونه اجرای کنسرت موسیقی چه پاپ و چه سنتی است. به اعتقاد او اجرای کنسرت موسیقی “با فرهنگ عمومی و اصیل این خطه از میهن اسلامی مغایرت دارد و منافع معنوی برای این شهرستان و شهرهای تابعه ندارد”.

علیرضا قربانی، خواننده شناخته شده موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی پس از آن که با لغو کنسرت مجبور به ترک خراسان و بازگشت به تهران شد به شدت به این تصمیم اعتراض کرده است. او در گفت‌وگو با ایسنا دلایل لغو کنسرت را “بی‌پایه” خواند و گفت: “چگونه می‎توانند مرزبندی کنند که انسان‌هایی متدین هستند یا مخالف؟ و چگونه تشخیص می‌دهند که این کنسرت مغایر با فرهنگ عمومی است؟”

قربانی همچنین به وبسایت “موسیقی ما” گفت: “به‌طور طبیعی باید تفاهمی میان سه قوه و به‌خصوص قوه قضاییه و مجریه وجود داشته باشد. مسئول برگزاری کنسرت و مسایل فرهنگی قوه مجریه است و حالا رخ دادن اتفاقاتی از این دست، نشان می‌دهد که این قوا هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند.”

او انتقاد کرد که “قوه قضاییه و دادستانی به جای اینکه به فکر اختلاس‌های میلیاردی‌ای باشند که هموار در کشور رخ می‌دهد، مانع از اجرای‌ِ کنسرت‌هایی می‌شوند که می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور منجر شود.”

علیرضا قربانی شخص حسن روحانی را مورد خطاب قرار داد: “مردم با عشق و امید به شما رأی دادند و در این میان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال، بروز اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تأسف است. انتظار ما از دولتِ «تدبیر و امید» این است که شعار‌هایش را محقق کند و به انتظارات پاسخ دهد. ما در ابتدای دولت یازدهم، امیدواری بسیاری برای بهبود اوضاع داشتیم؛ اما در این قریب دو سال اتفاقِ خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است.”

او همچنین مسسولانی را که نمی‌توانند امکان دفاع از مجوزهای صادر شده و رفع مشکلاتی از این دست را عهده‌دار شوند به استعفا فراخواند و اضافه کرد: “من امروز با صدای بلند و با حالتی برافروخته مراتب اعتراضِ خودم را بیان می‌کنم و انتظار دارم نه‌تنها مسئولان فرهنگی، که حتی علما و نظریه‌پردازان و حقوق‌دانان به این مسأله ورود پیدا کنند.”

 

توضیحات یک مقام محلی

یک مقام مسوول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان هم به شرط محفوظ ماندن نامش در گفت‌وگویی با روزآنلاین به شرح ماجرای پیش آمده پرداخت. او با تاکید بر این که دلخوری و گلایه علیرضا قربانی و گروهش برحق است به اتفاقات مشابه در اصفهان و شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: “نامه آقای دادستان در واقع راه را برای رایزنی و رفع مشکل، بست. آقای اشراق به مخالفت امام جمعه محترم گلبهار اشاره می‌کنند. چرا مخالفت امام جمعه محترم به اداره ارشاد منتقل نشده؟ دادستانی بیشتر با فرهنگ عمومی و وضعیت معنوی مشهد مقدس و خراسان رضوی آشنا است یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی رسمی است؟”

او توضیح می‌دهد: “حدس می‌زنم که به دادستان محترم هم فشار زیادی وارد شده که چنین نامه شدیدالحنی نوشته‌اند. وگرنه بسیاری از مسوولان هم قصد شرکت در این کنسرت را داشته‌اند. برای این کنسرت ۹۰ میلیون تومان بلیط فروخته شده است. خب این مردم از کجا آمده‌اند؟ مگر همین مردم شریف مشهدالرضا و دیگر شهرها نیستند؟”

این مقام مسوول در پاسخ به این که چرا اداره ارشاد در پی دفاع از حقوق هنرمندان و دفاع از مجوزهای صادر شده خود نیست می‌گوید: “ببینید این فشارها سازمان‌یافته است. این طور نیست که یک اداره کل بتواند با آن مقابله کند. این یک دام برای دولت و آقای روحانی است. شما ببینید در اصفهان هم رییس ارشاد نامه می‌دهد و با او چه برخوردی می‌شود. این را باید شخص وزیر و شخص آقای رییس‌جمهور ورود کنند. آقای روحانی باید با شجاعت و صراحتی که از ایشان سراغ داریم و بسیاری از مردم در انتخابات رای خود را به این روحیه و منش دادند، ورود کنند و اجازه ندهند هنرمندان این خاک بیشتر از این دلسرد و ناامید شوند. همان طور که سخنگوی محترم وزارتخانه هم گفتند معیار باید قانون باشد.”

به گفته او نباید کار به آنجا برسد که هنرمندان بگویند صد رحمت به دوره احمدی‌نژاد که لااقل حرف دولت با بقیه نهادها یکی بود و تکلیف معلوم بود.

لغو کنسرت علیرضا قربانی با حمایت احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مواجه شده که بدون اشاره به کنسرت و یا موسیقیدان خاصی، برگزاری کنسرت را “مطرب‌بازی” نامید. او حتی تاکید کرد که ممنوعیت برگزاری کنسرت فقط به نزدیکی “گنبد و مساجد حرم امام رضا” محدود نخواهد بود چرا که “تمام شهر مشهد از آن امام رضا (ع) است و برگزاری کنسرت در حرم امام رضا (ع) مطرب‌بازی است.”

او توضیح داده است: “اگر در مشهد کنسرت اجرا نمی‌شود، این امر به معنای اعمال قدرت، حکومت و دستور و مسئله طلبگی نیست، ما با موسیقی مسئله نداریم، بلکه مسئله موسیقی مطرب‌بازی است.”