سرکوب از طریق اعتراف گیری

لیلا طیری
لیلا طیری

» ادامه گزارش روز در مورد شنود و بازجویی فعالان سیاسی

روز گذشته بخش هایی از گزارشی را منتشر کردیم که با همکاری کارشناسان عالی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمیته بررسی شورای عالی امنیت ملی تهیه و به مقامات ارشد نظام ارائه شده است. گزارشی که برپایه تقطیع سخنان فعالین سیاسی و مطبوعاتی که از طریق شنود به دست آمده و همچنین مسائل مطرح شده در بازجویی ها تنظیم شده است. این در حالی است که دستگیرشدگان حوادث یکسال اخیر هیچ گونه فرصت دفاع از خود را نداشته اند واز اختیار داشتن وکیل در همه مراحل باز پرسی  بی بهره بوده و از داشتن وکیل در جلسات دادگاه نیز منع شده بودند.

این گزارش روشنگرساختار ذهنی بازجویان وتیم امنیتی جمهوری اسلامی است که با تحلیل ها وفشارهای غیر قانونی بر زندانیان وگرفتن اعتراف های غیر واقعی، مانند آنچه عبدالله مومنی وحمزه کرمی افشاگر کردند،باعث نقض حقوق ملت وبسط خشونت در کشور شدند.

بخش دوم این گزارش را در ذیل بخوانید.

 

تلاش جهت بهره برداری ابزاری از علما و نخبگان

محتشمی پور: (24/3/88 ) تعدادی از آدم ها در قم در منازل مراجع بنشینند تا صدای آنها به مقامات برسد. این فرهنگ تحصن باید تا ابطال مطرح شود. (واجا)

موسوی تبریزی: ما باید کاری کنیم که مردم در صحنه باشند. پیشنهاد دوستان ما این است که یک روز مشخص شود که علمای قم بیایند و در یک مراسم شرکت کنند و در آن روز مثلا ا… اکبر بگویند یا قرآن بخوانند. دوستان ما با مراجعی مثل آقای صانعی، وحید و حتی مکارم صحبتهایی کردند که حداقل اثر آن این بود که دیگران نتوانستند از آنها تائید بگیرند. (شنود 31/3/88 )

خاتمی: خوب است یک استفتایی از آقای صافی یا وحید بگیریم که آیا کشتن افرادی که راهپیمایی غیر قانونی انجام می دهند جایز است. آنها هم قاطع بگویند جایز نیست. اثر این از هزار بیانیه بیشتر است. (شنود 14/4/88 )

موسوی خوئینی ها: می بایست یک تابلویی نشان داده شود که متعرضان و مخالفان چه کسانی هستند. جبهه مخالفان تمام سرمایه های ملی هستند. دو رئیس جمهور، دو رئیس مجلس، یک نخست وزیر و اولین فرمانده سپاه، این یک اتفاق جدیدی است و باید فکر جدیدی هم کرد. (شنود 4/5/88 )

مهدی هاشمی : (19/3/88 ) به موسوی پیغام می دهد که نظر مراجع در خصوص جایز نبودن تقلب در انتخابات را مطرح کند. (واجا)

محمد مقدم (گزارش دیدار با علمای قم مانند وحید خراسانی، زنجانی و موسوی اردبیلی) مورخ (14/4/88):  ما به آقای وحید گفتیم در حقیقت باید برای دفاع از دین و مرجعیت وارد عرصه شوید و صحبت آقای مهندس موسوی – حکمیت مراجع- را هم مطرح کردیم و گفتیم که آن اعتمادی که باید جامعه نسبت به نهادهای موجود مثل شورای نگهبان و شخصیت های درون نظام داشته باشد دیگر وجود ندارد و طبیعتاً این مراجع هستند که باید بیایند و مسئله حکمیت را مطرح کنند. آقای وحید هم در کل مثبت صحبت کرد و گفت من حتی به تنهایی حاضرم نسبت به آنچه که دوستان به نتیجه برسند اقدام کنم. امروز هم شنیدم که صادق لاریجانی مقداری روی قضیه قوه قضائیه پا پس کشیده است که شاید تحت تاثیر صحبت آقای وحید خراسانی قرار گرفته باشد.

موسوی خوئینی ها (29/4/88): قطعاً ما امروز از مراجع و علما بزرگوار انتظار داریم همواره پیشکسوت، پیشرو و جلودار باشند. (ش)

موسوی خوئینی ها در مورخ (27/11/87): می گویند نظر آقای مکارم و جوادی آملی هم با آقای خاتمی موافق است. نظرم این است که آقای خاتمی دیداری با آنها داشته باشد و وضع کشور را تشریح کند و آنها را متقاعد کند تا نظر مثبت خود را به رهبری اعلام کنند.

محمد مقدم پس از پایان جلسه شورای مرکزی مورخ (11/5/88): پیشنهاد من این است که یک متن ملایم ولی اعتراضی تهیه کنیم و از علما منجمله آقای اردبیلی، صانعی و دیگران امضا بگیریم. موضوع بیانیه و نامه هم می تواند به خود اقای خامنه ای باشد و یا نه. اگر بتوانیم 200 – 300 امضا جمع کنیم خیلی خوب می شود و می شود افراد مان را تقسیم کرده و شروع به جمع آوری امضا کنیم.

در جلسه مورخ 11/12/87 موسوی خوئینی ها، انصاری و سایرین مطرح کردند:

 که وظایف کمیته امور روحانیون به شرح ذیل است:

تشکیل ستاد اعزام روحانیون جمعیت تبلیغ انتخاباتی

مذاکره با علمای سطح اول و دوم حوزه و سایر شهرستانها

ارسال نامه و تماس تلفنی با ائمه جمعه و جماعات در نقاط مختلف کشور

ارسال بولتن ها و جزوات از خدمات دولت خاتمی به حوزه های علمیه و مقایسه آن با دولت نهم

تبری جستن از بسیاری از افراد مانند آغاجری، شبستری، سروش و. .. و رد مطالب آنها

ایراد مطالب اعتقادی در سخنرانی ها

حسن روحانی: (3/4/88 ) آقای ناصر مکارم شیرازی امروز زنگ زده و گفته من می خواهم شما را ببینم، کارهایی در ذهنم است و می خواهم مشورت کنم. (واجا)

رضا خاتمی: ( در گفتگو با کحال زاده پس از آزادی) محتشمی پور آماری را که از کمیته صیانت از ارا در وزارت کشور قبل از اخراج ناظرین به دستش رسیده به قم برده است. در شمارش ارا 19 میلیون موسوی و 8 میلیون احمدی نژاد بوده است. آقای صانعی فتوا داده که کار کردن با این دولت حرام است. (واجا)

 

بهره گیری از الگوها و نمادها

محتشمی پور: (24/3/88 )این انتخابات فاقد مشروعیت است لذا هر روز از ساعت 10 باید الله اکبر بگویند تا ابطال. (واجا)

محتشمی پور: (جلسه 24/3/88 ) در نظر داریم تا به اطلاع مردم برسانیم افرادی که از انتخابات شکایت دارند به شورای نگهبان مراجعه کنند. اگر در یک صف کیلومتری نامه به دستشان باشد خیلی زیباست و یک حرکت نمادین است. (واجا)

رمضان زاده: در جلسه 23/3/88 پیشنهاد کردم که هواداران مهندس موسوی همچنان از نشان سبز استفاده کنند.آقای قابل هم پیشنهاد استفاده از رنگ سیاه را داشتند. (بازجویی)

نبوی: در مورد چسباندن پوستر بر روی خودروها و روبان نوک آنتن خودروها همیشه نظرم مثبت بوده است و این اقدامات تبلیغاتی را مؤثر می دانستم در مورد بکار بردن واژه انقلاب سبز منظورم همان موج تبلیغاتی بوده است. (بازجویی)

در مورخ (27/3/88): برخی از اعضا مجمع روحانیون نظیر موسوی خوئینی ها، موسوی لاری، انصاری و. .. با حضور در بالکن ساختمان به سر دادن شعار الله اکبر پرداختند.

موسوی خوئینی ها مورخ (18/3/88): گفته می شود این طرح استفاده از پارچه سبز برای تبلیغات انتخابات میر حسین موسوی توسط 2- 3 دانشجو مطرح شده است.

ا نصاری مورخ (9/3/88): قرار شد بچه های ستاد از خیابان انقلاب به پایین در میان خانم های چادری و جوان حزب الهی سر بند های سبزی که اسامی ائمه (ع) روی آن نوشته شده پخش کنند.

کروبی: ( به نقل از وی ) از شامگاه سه شنبه{ 19/3/88} تبلیغات آقای موسوی حماسه ای خواهد شد. به همین منظور پرچم های سبز با نوشته ا… اکبر و شعار ا… اکبر از سوی هواداران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. (واجا)

خانجانی: (23/3/88 ) احمدی نژاد با تقلب رای آورده و نامشروع است… فردا قراراست همه ماشین ها با پارچه مشکی بر روی آنتن ها و با روشن کردن ضبط ماشین ها و پخش صدای قرآن در سطح شهر حرکت نمایند. باید جوی ایجاد نمود تا تکلیف همه چیز معلوم شود. ( واجا)

 

طراحی و سناریو سازی تاکتیکها

 

کمیته صیانت از ارا

عطریانفر : اقای بهزاد نبوی بحث ضرورت استفاده از فرصت قانونی نامزدهای انتخاباتی که بر نحوه شمارش آرا حق نظارت دارند تأکید داشت و بدین لحاظ خود مسئول پیگیری آنچه که مطرح می نمود شد نهایتا برای این اقدام خود نامی تحت عنوان کمیته صیانت از آرا تعریف کرد و از طریق سازمان دنبال می نمود. (بازجویی)

نبوی: پیش ازتشکیل ستاد آقای خاتمی من داوطلب شدم سوابق مربوط به این کمیته را بررسی کنم نشست های اولیه درمنزل مابود ولی نشست های کمیته رسمی درستاد آقای خاتمی برگزارمی شد. (بازجویی)

نبوی : بحث صیانت از آرا همیشه و خصوصا پس از آنکه احساس می شد وزارت کشور و شورای نگهبان هم موضع هستند در بین اصلاح طلبان مطرح بود در ستاد اقای موسوی محتشمی پور مسئول کمیته مزبور بود وبنده همکاری مستقیمی در جذب نیرو در تهران با این کمیته داشتم. (بازجویی)

امین زاده: بحث صیانت از آرا در زمان نامزدی آقای خاتمی درجلسه ای به ریاست اقای دکتر عارف مطرح گردید در آن جلسه آقای یونسی به عنوان مسئول پیشنهاد گردید که بعد ایشان عنوان کرد که قاضی است و نمی تواند چنین فعالیتی داشته باشد.امین زاده در مورد نظر اقای خاتمی گفت ایشان با تشکیل کمیته موافق بودند ومعتقد بودند که مسئول آن باید شخصیتی باشد که بتواند مشکلات را با شورای نگهبان حل کند و حساسیت های سیاسی در مورد وی وجود نداشته باشد. (بازجویی)

نبوی: از اعضای ستاد موسوی اطلاع پیدا کردم که کمیته صیانت از آرا یک سیستم طراحی کرده که    براساس آن هریک از نمایندگان نامزد در شعب می توانند با ارسال کدهائی از طریق sms وضعیت شعبه خود را در اختیار ستاد مرکزی قرار دهد تا کمیته از وضعیت نمایندگان خود در سراسر کشور مطلع شود.

تاجزاده: دو نامزد اصلی این انتخابات از طرف اصلاح طلبان قبل و بعد از تأیید صلاحیت بار ها درباره سلامت انتخابات اظهار نگرانی کرده اند وحتی کمیته مشترکی برای صیانت از آرا تشکیل دادند (محتشمی پور و الویری) (بازجویی)

مهدی هاشمی: (گفتگو با غالبی 12/2/88 ) در مورد صیانت از ارا برنامه خوبی تهیه کرده ام که به شما می دهم و می گویم چه کسانی را در استان ها بگذارید و هر استان چه تعداد نیرو می خواهد و چه به آنها بگوئید و چگونه توجیه کنید. یک دستورالعمل کتبی می دهم و همه آدم هایش را معرفی می کنم. (واجا)

ابطحی: برای باخت احتمالی برنامه ریزی کرده بودند که از ماه ها قبل مسأله تقلب را مطرح کنند ستاد صیانت از آرا تشکیل دهند که اگر رأی نیاوردند از آنها استفاده کنند تا حداقل انتخابات را به مرحله دوم بکشانند. (ب)

مهدی هاشمی: (صحبت با زنگنه 20/3/88 ) همه چیز را برای صیانت از ارا آماده کرده و یک اتاق جنگ درست کرده ام. (واجا)

 

عملیات روانی

علی هاشمی: چون نتایج نظر سنجی ها به مهندس موسوی ارائه می شود و در جهت گیری های وی موثر است، ما در یک نظر سنجی در شهر تهران 5 درصد به آرای ایشان اضافه کرده بودیم که روحیه ایشان و ستادش خراب نشود. (واجا)

مهدی هاشمی: (16/3/88 ). .. این مطلب را که حاج آقا (هاشمی رفسنجانی) به همه از جمله مرعشی گفته که رای موسوی 55 درصد است، من به حاج آقا گفته ام. (واجا)

زهرا رهنورد: (19/3/88 اریکه ایرانیان) اگر تقلب صورت پذیرد و قیامتی برپا شود، مسئول آن ستاد انتخابات وزارت کشور است. (واجا)

رمضان زاده: در حزب اقدام خاصی درمورد نظر سنجی صورت  نمی گرفت نظرسنجی های انتخاباتی توسط مؤسسه ای مربوط به دانشگاه آزاد که توسط مهدی هاشمی اداره می شد انجام می گرفت. (ب)

امین زاده: آقای علی هاشمی  معمولا نتایج  نظر سنجی  را مستقیما  به موسوی و  بهزادیان نژاد  منعکس

می نمود وحتی گاه این نتایج بدون اینکه ما مطلع می شدیم به اطلاع آنان می رسید اقای هاشمی از طرف کارگزاران به بهزادیان ن‍‍ژاد تعهد داده بود که بطور مکرر نتایج را به آنان اعلام کند این اقدام با هزینه کارگزاران انجام می شد. (ب)

امین زاده: من از جمله کسانی بودم که معتقد بودم احتمال تقلب منتفی نیست به تصور من آنچه باعث واکنش شدید نسبت به نتیجه انتخابات شد ذهنیت احتمال به تقلب نبود بلکه انتظار ایجاد شده برای پیروزی مهندس موسوی بود انتظاری که عواملی مختلف مثل نظرسنجی ها در مهندس موسوی ایجاد کرده بود. (ب)

امین زاده :علاوه بر نظر سنجی های کارگزاران ستاد موسوی یک قرار داد با مؤسسه ایسپا داشت که چندین نظر سنجی برای ستاد انجام داده بود همچنین گروهی نیز در هفته های آخر نظرسنجی مستقل برای ستاد انجام می داد وی در مورد ارقام نظر سنجی علی هاشمی گفت : حدود 17 تا 18 میلیون برای مهندس موسوی پیش بینی می کرد. (ب)

نبوی :من بدلیل همفکری و حمایت دستگاه اجرا ونظارت از احمدی نژاد نگران بروز تخلفات احتمالی بودم ودر مصاحبه ها بعضا این نگرانی ها را ابراز کرده ام بحث صیانت از آرا را هم راهی دیده ام که نامزدها بتوانند از آراء خود محافظت کنند. (ب)

نبوی : محتشمی پور خاصیت اش مصاحبه کردن است پس چرا در مصاحبه نمی گوید ما را در هیئت های اجرایی راه نمی دهند، باید فضا را شلوغ کرده و با خبرنگاران داخلی و خارجی مصاحبه کنید و بگوئید وزارت کشور قانون را رعایت نمی کند. (م)

امین زاده: ( جلسه شب انتخابات) از اقای علی هاشمی خواستم نتیجه نظر سنجی رابگوید او گفت مشخص شده که آقای موسوی با 17 یا 18 میلیون در دوره اول برنده می شود اگر جز این نتیجه اعلام شود حتما تقلب شده است.سپس شهاب طباطبائی گفت:پیشنهاد می کنم حامیان مهندس موسوی جمعه شب در جائی جمع شوند منظورش این بود که این اجتماع نشان دهنده حساسیت آنان نسبت به اعلام نتیجه درست انتخابات باشد. (ب)

رمضان زاده: در سخنرانی هایم گفته بودم احتمال تقلب وجود دارد و آن هم بدلیل برخی از مجریانی است که سابقه خوبی در انتخابات گذشته سابقه خوبی نداشتند. (ب)

رمضان زاده: همانگونه که قبلا هم نوشتم این بیانیه(حزب مشارکت) احساسی است و فاقد مستندات است، و فقط در فضای ذهنی ناشی از قطعی تصور کردن پیروزی ناشی می شود. مطابق آنچه وزیر کشور گفته است، آقای مهندس موسوی در حدود 90 درصد صندوقها نماینده داشته اند، اعتراض باید مستند به گزارش این مجموعه که حدود 40 هزار نفر  بوده اند باشد تا بتوان آن را در نظر گرفت به نظر من تاکنون مستندی مبنی بر وجود تخلف تأثیرگذار در انتخابات ارائه نشده است و نمی توان با کلیات نتیجه انتخابات را مخدوش کرد. این بیانیه از منطق سیاسی مستندی حکایت نمی کند وقابل قبول نیست.

تاج زاده : آقای علی هاشمی در جلسه ستاد قیطریه مورخه 21/4/88 رأی اول مهندس موسوی را اعلام کرد و اینکه آقای موسوی پیروز این انتخابات خواهد بود. واساسا نگرانی از تقلب و اینکه باید کاری کنیم که نتایج را تغییر ندهند ناشی از همین ارزیابی بود…..آنچه جوانان را آرام می کرد این بود که اگر تقلب شود مردم را به راهپیمائی دعوت خواهیم کرد جمعه شب که نتایج اعلام شد به همه گفته شد کاری انجام ندهید جز آنکه مهندس موسوی بگوید. (ب)

تاج زاده: در انتخاباتی که من رئیس ستاد انتخابات کشور بودم آشکار تقلب کردند وای به حال این انتخابات که همه چیز در اختیار خودشان بود وحتی یک نامحرم را به هیئت های اجرائی و نظارت راه ندادند.

تاجرنیا: وا… کودتا شده، آقای مهندس موسوی نامه تندی زده است و قرار بود از روزنامه اطلاعات راه بیفتد به سمت وزارت کشور که به خاطر خطرهای جانی که برای ایشان داشته برنامه را کنسل کرده است( 23/3/88 جبهه مشارکت بولتن واجا)

تاج زاده: یک احساس همگانی درباره عدم سلامت انتخابات در سال های گذشته ایجاد شده است و عقلای قوم باید بنشینند و برای سلامت انتخابات فکری بکنند. (ب)

ابطحی: برای انتخابات دو سناریو را با هم پیش می بردند یکی پیروزی در انتخابات که عمدتا با نظر سنجی های مختلف که مسئول اصلی آن مهدی هاشمی بود صورت می گرفت تا مرتب به مردم القا کنند که حتما موسوی برنده است برای این سناریو نیروهای ستاد توسط رسانه هایشان خود را آماده جشن بزرگ روز شنبه کرده بودند. (ب)

فائزه هاشمی: الان این اعتراضات باید ادامه پیداکند اگر مردم بفهمند که تقلب به این وحشتناکی صورت گرفته کوتاه بیا نیستند. (گزارش)

موسوی خوئینیها: ما نباید خدشه ای را که بر انتخابات افتاده رها کنیم و نا مشروع بودن این دولت بر آمده از این انتخابات را پیگیری کنیم. این فرصت خوبی است. وظیفه ماست که به گوش مردم برسانیم که انتخابات مخدوش و دولت نا مشروع است. (شنود28/4/88 )

موسوی خوئینی ها: (اطلاعیه 20/3/88 ). .. اکنون که متاسفانه برگزار کنندگان انتخابات و ناظران منسوب به شورای نگهبان آشکارا و یا در نهان از حامیان رئیس جمهور فعلی هستند، به شدت نگرانی از عدم سلامت انتخابات در میان مردم گسترش یافته است… (واجا)

فاطمه هاشمی: وی طی صحبت با افراد مختلف به نظر سنجی مهدی هاشمی اشاره کرده و معتقد است چنانچه موسوی مرحله اول پیروز نشود، در انتخابات تقلب صورت گرفته است. (واجا)

موسوی خوئینی ها: اگر مشاهده شد تقلبی صورت بگیرد یا باید مردم را در جریان گذاشت یا باید یک روش جایگزین را به مردم معرفی نمود که احساس کنند با این روش می توانند به حق خود برسند. (شنود 22/7/87 )

موسوی خوئینی ها : اگر احساس مردم این باشد که احمدی نژاد رای ندارد ولی رای بیاورد، آثار و تبعات سیاسی این مشکل به دوش آقای خامنه ای خواهد بود. (شنود 18/3/88 )

محمد تقی کروبی : آقای ابطحی می گفت بسیج وارد کار شده و آقای کروبی باید نامه مشترکی با آقای موسوی به رهبری بزنند. .. بسیج از 48 ساعت گذشته به صورت جدی در دفاع از احمد نژاد به میدان ورود پیدا کرده و مطمئن باشید اگر اینطور باشد داستان انتخابات طور دیگر رقم خواهد خورد. (88/3/20 بولتن واجا)

موسوی لاری در مورخ (13/4/88): بالاخره آقای خامنه ای هم وارد یک چالش شدهاست که اگر حواسش جمع نباشد ممکن است این شتر درب خانه ایشان هم بخوابد و فقط قرار نیست درب خانه هاشمی بخوابد، حالا احمدی نژاد رئیس جمهور قانونی شده و مشکلی ندارد و هر چهع هست متوجه آقای خامنه ای است.

خاتمی مورخ (11/5/87 ):‌ خاتمی در دیدار با خانواده دستگیر شدگان در حوادث اخیر می گوید: از آنها شکایت کنید و یا اطلاعات خودتان را به کمیته پیگیری دستگیر شدگان منتقل کنید.

هدایت ا… آقایی : جبهه اصلاحات در هر صورت می خواست پیروز انتخابات باشد یا با بدست آوردن رأی اکثریت یا با ابطال انتخابات لذا شعار “ اگر تقلب نشود موسوی پیروز است” را قبل از انتخابات طرح نموده که این خط را بطور مشخص،شخص آقای تاج زاده از طریق روزنامه ها و سایت ها پیگیر بود و ستاد آقای موسوی خط پیروزی حتمی وی را با کمک سایت کلمه،جمهوریت و. … به جامعه القا نمود در حالی که واقعیت امر چنین نبود. (واجا)

همسر هاشمی رفسنجانی: وی در موقع رای دادن در مصاحبه با خبرنگاری اظهار داشته: “چنانچه غیر از آقای موسوی رای بیاورد، در انتخابات تقلب شده است”(واجا)

هدایت ا… آقایی:اگر جواب نگرفتیم برای حفظ افراد و آراء خودمان یگوییم آراء خودمان بگوییم آراء شما را به نام دیگری ثبت کرده اند ولی غافل از تدابیر رقیب و طرف مقابل بودیم و تحلیل ما تحقق نیافت،لذا خط ابطال را دنبال و شعار ابطال انتخابات را داده ایم. (بازجویی واجا)

هدایت ا… آقایی: بحث خط ابطال و عبور از قانون در جلسه یک هفته قبل از انتخابات با حضور آقایان امین زاده، شهاب الدین طباطبایی،تاج زاده، عطریانفر،هادی خانیکی، خانم توحید لو،طاهری،دکتر ابطحی (کارشناس کامپیوتر) و 17 نفر دیگر مبنی بر احتمال تقلب زیاد و اینکه باید پاسخ برای مردم داشته باشیم توسط تاج زاده مطرح گردید.

نیری: (جلسه ستاد موسوی 21/3/88 ) فردا به شدت تقلب خواهد شد. شما و ما باید ممانعت کنیم. هرگونه که هست فردا شب در مقابل وزارت کشور تجمع خواهیم کرد. (واجا)

مهدی هاشمی: (16/3/88 ). .. این مطلب را که حاج آقا (هاشمی رفسنجانی) به همه از جمله مرعشی گفته که رای موسوی 55 درصد است، من به حاج آقا گفته ام. (واجا)

رمضان زاده: در حزب اقدام خاصی درمورد نظر سنجی صورت  نمی گرفت نظرسنجی های انتخاباتی توسط مؤسسه ای مربوط به دانشگاه آزاد که توسط مهدی هاشمی اداره می شد انجام می گرفت. (ب)

فاطمه هاشمی: وی طی صحبت با افراد مختلف به نظر سنجی مهدی هاشمی اشاره کرده و معتقد است چنانچه موسوی مرحله اول پیروز نشود، در انتخابات تقلب صورت گرفته است. (واجا)

موسوی خوئینی ها : اگر احساس مردم این باشد که احمدی نژاد رای ندارد ولی رای بیاورد، آثار و تبعات سیاسی این مشکل به دوش آقای خامنه ای خواهد بود. (شنود 18/3/88 )

رمضان زاده: (گفتگو با سایت نوروز 20/3/88 ) به نظر من آقای احمدی نژاد و هواداران ایشان به دلیل اینکه مطمئن شده اند انتخابات به ضرر آنان شده است و آقای موسوی پیروز میدان خواهد بود، سعی می کنند با دستکاری در آرا نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. (گزارش)

حسین مرعشی : فقط باید مراقب یک نکته بود و آن تقلب بسیجیان است. زیرا سابقه داشته مثلاً اینکه با استفاده بروند چند دفعه رای بدهند. بسیجیان توان تقلب را دارند بخصوص اگر به آنها بگویند وظیفه دارید. (88/3/4 بولتن واجا)

زهرا اشراقی : این یک کودتا است یک انقلاب عظیم مردمی در راه است قطعاً موسوی کوتاه نخواهد آمد بیانیه محکم و خوب داده استو مردم را به ایستادگی دعوت کرده است. ( 23/3/88 جبهه مشارکت بولتن واجا)

اعترافات محمد علی ابطحی: «روز شنبه 23/3/88 دوستان مشاوران آقای (سیدمحمد) خاتمی که معمولاً دوشنبه‌ها جلسه دارند، به جلسه فوق العاده دعوت شدند. افراد جلسه رضا خاتمی، تاج زاده، ماجدی، خانیکی، صادق خرازی، صدر، شریعتی، قاسم‌زاده، خوشرو، موسوی لاری، صفدر حسینی، امین زاده و حسین واله بودند. آقای خاتمی موضوع اینکه جامعه نتیجه آرای انتخاباتی را نپذیرفته را مطرح کرد و اصرار داشت که باید تقاضای ابطال انتخابات و یا لااقل ابطال آن در بعضی شهرستانها را داشت و اصرار می‌کرد که مهندس موسوی را در شرایط فعلی نباید تنها گذاشت و باید از او پشتیبانی کرد.»

بهمن احمدی امویی (مدیر سایت خرداد نو) از طریق فضای مجازی عملیات روانی و اقدامات تحریک آمیز انجام ‌داده و در اغتشاشات پس از انتخابات حضور فعال داشته. متهم ارتباطات گسترده‌ای با خارج از کشور از جمله فرانسه و ژاپن داشته و متن بیانیه جعلی پرسنل وزارت کشور را از خانجانی اخذ و پس از اصلاح در سایت خود منتشر نموده است و از همین طریق بحث تقلّب را طرح کرده است.

حجت شریفی در جلسة 20/7/87 حزب مشارکت: «…الآن احمدی‌نژاد به همان مقدار که روی تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند، روی تقلّب هم حساب باز کرده است.

جلسة 30/7/87 سازمان مجاهدین، تاج زاده: «…هاشمی نظرش این بوده که در انتخابات گذشته تقلّب صورت گرفته پس باید با توجه به سمت ایشان بعنوان رئیس مجلس خبرگان با وی در این خصوص صحبت کنیم.» باقری: «…ما باید مسایل زیادی از جمله بحث تقلّب را مطرح کنیم.»

در جریان نمایشگاه مطبوعات خبرنگاری از تاج زاده پیرامون احتمال تقلب در انتخابات می‌پرسد که در جواب می‌گوید: «اگر در انتخابات فاصلة آراء نامزدها زیاد باشد به نظر خیلی نمی‌شود تقلب کرد؛ یک میلیون عقب، جلو می‌شود که ما این را در حد سهم امام پذیرفته‌ایم اما اگر فاصله زیاد نباشد، مشکل می‌شود.»

در جلسة 15/8/87 سازمان مجاهدین به نقل از سید حسن خمینی اینچنین نقل شده است: «…من به آقای خاتمی گفتم با ثبت‌نام شما، یا شما را رد صلاحیت می‌کنند یا اینکه تقلّب گسترده صورت می‌دهند.»

جلسة 10/9/87، محسن میردامادی : «…آنها نه تنها به دنبال تخلف هستند بلکه به دنبال افزایش آراء هستند. به نظر من این برخوردها مردم را تحریک می‌کند.» محسن آرمین: «…به نظر من حتماً چیزی پشت پرده هست، آنها قصد دارند انتخابات را با یک تقلّب سازمان یافته مدیریت کنند.»

مجید نیری در جلسه خصوصی مورخ 25/10/87: «…همین الآن رأی آقای موسوی را اگر آقای خاتمی کاندیدا نشود، بالاتر می‌دانم البته می‌توانند با تقلّب آن را تغییر بدهند.»

مجید نیّری (قائم مقام جواد امام در ستاد تهران موسوی) مورخ 27/1/88 در جلسة کمیتة دانشجویی ستاد موسوی قول آرمین به موسوی را اینگونه نشر می‌دهد: «آقای آرمین گفته شما سه تا مشکل دارید، اول اینکه با توصیة رهبری آمده‌اید، دوم اینکه می‌گویید خط سوم هستید، مشکل سوم این سه تا پنج میلیون تقلّب در کشور است.. ..به هر حال باید به سمتی بروی که بتوانی راهکاری برای آن تقلّب داشته باشی. موسوی پاسخ می‌دهد الآن شرایط بوی رضاخانی در کشور می‌آید و من به این جهت آمده‌ام و نگرانم.»

مجید نیّری در جلسه ستاد موسوی 21/3/88: «…فردا به شدت تقلّب خواهد شد. شما و ما باید ممانعت کنیم. هرگونه که هست فردا شب در مقابل وزارت کشور تجمع خواهیم کرد.» (بولتن واجا)

اعترافات تاج‌بخش: «…آقای تاج‌زاده در یک مصاحبه در مجلة شهروند امروز به این سؤال که اگر نهایتاً رأی اعلام شده کاندیدای مورد حمایت حزب شما مورد قبول شما نباشد چه می‌‌کنید؟ پاسخ دادند که دو گزینه وجود دارد یک اینکه مردم را به تجمع جلوی وزارت کشور و میدان آزادی دعوت کنیم یا رأی اعلام شده را قبول کنیم.»

اعترافات محمد علی ابطحی: «… بحث تقلب یک بحثی بود تقریباً از حدود یک سال و خورده‌ای پیش که بحث اولیة انتخابات مطرح شده بود بحث تقلب هم همزمان باهاش مطرح شد.»

اعترافات محمد عطریانفر: «…شاید بیش از هشت ماه پیش بود که مصطفی در جلسات ما پیشنهاد کرد که قبل از هر چیز بحث تقلب را در دستور کار قرار دهید.»

اعترافات هدایت‌اله آقایی : «… شایعة تقلب از ماه‌ها قبل توسط شخصیت‌ها و فعالین سیاسی نیز دامن زده شد، سخنان آقای هاشمی مبنی بر حضور بالای مردم به منظور سلامت انتخابات در نمازجمعه تهران، سخنان کروبی در حداقل سه سفر استانی، ایرادات موسوی لاری، تاج زاده و مبلغ به عزل و نصب‌های وزارت کشور با تداعی بحث تقلب.. ..در این دوره تقلّب به گونه‌ای دیگر مطرح شد، در این دوره یقیناً اتاق‌های فکری برای القاء سازمان یافتة طرح تقلّب در میان ستادها و حامیان نامزدها فعال بوده است و اوج روند پیشرفت پروژه، اعلام صریح آقای محتشمی پور در خصوص ابطال انتخابات بود.»

اعترافات هدایت اله آقایی: «…به خاطر دارم در آخرین جلسة ستاد اصلاح طلبان به ریاست امین زاده که در آن شرکت داشتم موضوع اصلی این بود که اگر تقلّب شد روز بعد از انتخابات چکار کنیم؟ یعنی موضوع تقلّب در صورت شکست قطعی شده بود و فقط چه نوع حرکتی و  چه نوع تجمعی موضوع بحث بود.. ..افرادی چون آقایان تاج‌زاده و امین زاده دارای ذهن سیال و استراتژیک بودند… انتقادات تند و احتمال تقلّب را مطرح می کردند.»

اعترافات هدایت اله آقایی: «…آقای تاج زاده در جلسۀ 5 شنبه (21/3/88) ستاد قیطریه با مرور به فعالیت های انجام شده گفت: همة شواهد نشان می دهد ما پیروز انتخابات هستیم اما رقیب ما می خواهد به هر قیمتی این پیروزی را از چنگ ما بیرون بیاورد، و پیشنهاد کرد که اگر نتیجه ای غیر از پیروزی مهندس موسوی از صندوق ها بیرون آمد، حتمأ تقلّب شده و باید همه آماده باشیم تا در یک تجمع مردمی و اعتراض آمیز مقابل وزارت کشور حضور یابیم. وی زمان مناسب را غروب شنبه دانست. نهایتأ در جلسgÿت5؀یم گیری شد مقابل ستاد میرهادی تجمع و از آنجا به وزارت کشور بروند.»

اعترافات هدایت اله آقایی: «…در همان جلسۀ ستاد قیطریه هیچ دلیلی نداشت که در بین مسؤلین مناطق القاء تقلّب شود، طبیعی است که جوانان پرشور هستند و طرح موضوع به این صورت مخرب خواهد بود. در هر حال این هدف سیاسی یا پیروزی در صندوق یا پیروزی در خیابان را زمانی مطمئن شدم که شعار ابطال را از اشخاص مختلف شنیدم که طرح شعارهایی چون رأی من کو؟ نیز یادآور شعارهای انقلاب های مخملی است… شعار ابطال یعنی مقابله با نظام و طرح خواستۀ سیاسی مرحله‌ای.»

اظهارات مصطفی طلوعی: «…بچه‌های 88 در نظر داشتند جمعه 22 خرداد یک تجمع در پارک لاله ساعت 9 شب به بهانه دعای توسل برپا کنند تا  اگر احساس کردیم نتایجی که در حال اعلام است و نشان می‌دهد دست کاری شده و تقلب شد و نتایجی که ما تخمین می‌زدیم نیست، این تجمع بتواند تبدیل شود به یک تجمع گسترده‌تر. در ادامه بلافاصله علی هاشمی گفت، حتماً باید این تجمع باشد و اگر حالا در پارک لاله نباشد چون نزدیک وزارت کشور است، ببرید میدان انقلاب ولی حتماً باید یک چنین تجمعی باشد و باید یک دفاع جانانه کرد.»

اعترافات شهاب طباطبایی: «…آقای علی هاشمی و امین زاده معتقد بودند اگر آقای موسوی نخواهد کاری بکند یا عقب بکشد، نمی توان قضیه را رها کرد و باید ما نقشی داشته باشیم و کاری بکنیم. آقای هاشمی گفت خود آقای موسوی باور دارد که پیروز است و هرچه غیر از این را نمی پذیرد و ما هم باید همین را پیش بگیریم و حتی با تجمع و اعتراض علنی هم شده باید این کار را بکنیم.»

اظهارات مصطفی طلوعی: «…علی هاشمی نظرش این بود که اگر نتایج، چیز دیگری باشد حتماً دست کاری شده است، وقتی این موضوع را گفت آقای سینکی اعتراض کرد و گفت که این طور هم بیان نکنیم که حالا نتایج اگر نتایج دلخواه ما نشد حالا حتماً تقلب شده است که بعد خود علی هاشمی برگشت به علی سینکی گفت که می‌ترسی صدایت را بشنوند بعد علی هاشمی گفت این نتایج، نتایجی است که به نظر من خیلی نزدیک به واقعیت است. با توجه به اینکه در سال 84 انجام داده ایم، پس اگر این طور نباشد قطعاً یعنی دست کاری شده است و باید یک سری کارهایی انجام دهیم.»

اعترافات سعید شریعتی: «…شریف‌زادگان در جلسة قیطریه 21/3/88 می‌گفت آنچه مهم است اتفاقاتی است که پس از انتخابات باید ما مورد ارزیابی قرار دهیم از جمله ممکن است نتایج اعلام شود و مردم به هر طریق این نتایج را نپذیرند و معترضانه به خیابانها بیایند و با آنها برخورد خشن شود.»

 

جلسة ستاد جویبار موسوی در شب انتخابات (21/3/88):

عصر روز پنج‌شنبه عوامل ستاد انتخاباتی تهران جلسه‌ای در ساختمان جویبار (نزدیک وزارت کشور) برگزار نمودند. در این جلسه همة اعضاء در صحبت‌های خود نسبت به پیروزی آقای میرحسین موسوی اظهار اطمینان نمودند و در خاتمه این جلسه، مجید نیری بر روی کاغذ می‌نویسد که: «جلسة ما تحت شنود است؛ فردا به شدت تقلب خواهد شد و ما باید ممانعت کنیم، هر طور که هست فردا شب در مقابل وزارت کشور تجمع خواهیم داشت.»

در این جلسه مسئولین ستادهای موسوی در مناطق تهران موظف شدند حداقل 30 نفر را جمعه شب در مقابل ستاد جویبار اعزام کنند.

همچنین روز جمعه ساعت 15 نیز جلسة آخرین هماهنگی‌ها در ستاد جویبار برگزار می‌گردد.

 

ایجاد سازمان رای

میردامادی: سرگروه ها تعدادی از افراد شورای مرکزی بودند که تمایل به اینکار داشتند(اسامی را ذکر کرده)کاری که به نام سازمان رأی شناخته شد تنها جذب افرادی بوده است که هرکدام در روز انتخابات می توانند چند رأی را با خود همراه کنند.ایده اولیه کار را خود من مطرح کردم. .. بحث های اولیه آن از شکست در انتخابات شورای دوم بود. .. آن زمان انتخابات شورای سوم در سال 1385 که بحث مجدد و جدی تر مطرح شد.سازمان رأی از حزب بوده ولی همکاری با آن مشروط به عضویت در حزب نبود چون قصد داشت بر روی اصلاح طلبان بطور عام کار کند.در مورد لایه ها،لایه اول آن جمعی بودند که درا نتخابات شوراها فعال بودند ولی به تدریج ریزش پیدا کرد و پس از انتخابات مجلس هم بازکاهش انگیزه وجود داشت و ریزش داشت… تحت عناوینی مثل طرح سنبله که هرکس باید هفت نفر را جذب کند یا طرح بصیرت که هرکس باید دو نفر را جذب کند…

 

حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان

موسوی خوئینی ها 26/3/88 در دیدار با حاضری (منبع خبر ش) : در قدم اول باید انتخابات ابطال سپس شورای نگهبان به علت تخلفات عوض شود

موسوی خوئینی ها 88/11/4 ( ش ): شورای نگهبان از حدود وظایف خود خارج شده . … مشکل این است که این آقایان که در این مسندها و نهادها نشسته اند از مسیر منحرف شده اند، امیدوارم که بر گردند اگر بر نگشتند باید کنار بروند.

تاج زاده : شورای نگهبان، شورای قتلهای زنجیره ای است نه شورای نگهبان قانون اساسی. شورای نگهبان کوچتر از آن است که صلاحیت خاتمی را برای  انتخابات ریاست جمهوری دهم رد کند. (م )

 

صدور بیانیه های تحریک آمیز

رمضان زاده : بیانیه مشارکت نتیجه همان جلسه 23/3/88 می باشد من هم در آن جلسه خواهان صدور بیانیه اعتراضی بوده ام عدم پیروزی آقای موسوی برای من غیر قابل قبول بود. (ب)

مجید انصاری : ما باید در نیمه شعبان یک بیانیه بدهیم و در آن دولت را نا مشروع اعلام نمائیم. مباحث نماز جمعه را نیز ذکر کنیم تا بتوانیم مردم را تحریک کنیم. (شنود 28/4/88 )

مورخ (11/5/88):‌ بیانیه به گونه ای باشد که دفاع از افراد باشد، باید همه این کارها و بازداشت ها و دادگاهها اعتباری ندارد و عقاید افراد همان است که در خارج از زندان گفته اند. بیانیه باید بنحوی مطرح شود که اعتبار ساقط شود.

مجید انصاری مورخ (11/5/88): پیشنهاد من این است که با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان، مجمع یک بیانیه جامعی تهیه کند و مواضع خودش را در آن بیانیه بیاورد.

خاتمی مورخ (23/3/88) : ما باید امشب یک بیانیه بدهیم مبنی بر این باشد که ما این نتیجه را نمی پذیریم و پیشنهاد ابطال انتخابات را مطرح کنیم. ما دیگر نمی توانیم به هیچ دلیلی مردم را در صحنه بیاوریم. چرا دیگر از مردم بخواهیم که رای دهند و باید حرفهایمان را به مردم بزنیم.

محتشمی پور مورخ (8/4/88): می بایست بیانیه جدیدی داد و در آن درخواست کرد که عاملان کشتارها چه از نیروهای مسلح و یا لباس شخصی ها محاکمه شوند. و یک تیم تحقیق زیر نظر مراجع قم کار کارشناسی کند.

موسوی لاری مورخ (28/4/88) : موسوی لاری پیشنهاد می دهد در انتهای بیانیه اینگونه بیان شود: ای ملت شریف ایران به انتخابات مخدوش و به دولت برآمده از آن صحه نگذاریم و در این راه گام نخست باید پیشنهادهای آیت الله هاشمی تلقی شود.

موسوی خوئینی ها مورخ (16/3/88 ): به نظر من باید متنی ملایم (خطاب به رهبری) بنویسیم و در ابتدای آن یک زیارت جامعه (کنایه) بخوانیم و از علاقمندی به ایشان بنویسیم و اشاره کنیم که کاری که رئیس جمهور (بحث هاشمی در مناظره) انجام داد در شان ریاست جمهوری کشور نیست.

مجید انصاری در مورخ (21/4/88 ): متنی با این محتوا قابل توجه دوستانی که به راهپیمایی و تجمع نیازمندند، حماسه ای دیگر در راه است، نماز جمعه 26 تیر ماه به امامت آقای هاشمی در تهران موج سبز به پا خاست.

 

سید محمد خاتمی به همراه مجید انصاری متن تند و تحریک آمیز بیانیة شماره سه مجمع روحانیون مبارز را تهیه و تنظیم کردند این بیانیه به علت عبارات تند و اصطلاحات توهین‌آمیز فضای رسانه‌ای را ملتهب‌تر و بستری برای اقدامات آشوبگرانه شد.

اقدام مجید انصاری : ارسال بیانیه تند شماره سه مجمع روحانیون به شبکه بی‌بی‌سی فارسی به منظور انتشار به شکل زیر نویس با ادعای اینکه با توجه به اینکه شبکه‌های داخلی و سایت‌ها فیلتر هستند باید از شبکه‌های خارجی بهره جست. (اعترافات محمد علی ابطحی)

 

NGO  های خارجی

کیان تاج بخش: زمانی که آقای خاتمی در نیویورک بود موفق شدم جلسه خصوصی شام با حضور آقای سروس تدارک ببینم. آقایان ظریف، ریختر و نایر هم بودند. ایشان چیزی در مورد صحبت های انجام شده نگفت. (بازجویی ص 25 )

 

سفارتخانه ها و رسانه های بیگانه

م ز : این متهم که در اغتشاشات حضور داشته، متهم به اخذ ماهیانه 600 تا 4000 دلار از سرویس آمریکا در قبال ارسال گزارش جامع هفتگی از اهداف و عملکرد ایران تحت پوشش دفتر سازمان ملل تهران می باشد. وی با شروع مباحث مربوط به انتخابات با ستاد موسوی شروع به همکاری کرده و ضمن ارائه مشاوره تبلیغاتی و برگزاری نشست های سیاسی، اقدام به ارسال محموله های تبلیغاتی به شهرستان ها می نموده است. (واجا)

ت ا : این متهم با سرویس انگلستان و امارات همکاری داشته و ماهیانه مبلغ 2000 تا 4000 دلار دریافت داشته است. وی از تاریخ 3/3/88 با فردی به نام احسان عبده تبریزی که دانشجوی دکترای تاریخ در انگلستان است مکالمه داشته و احسان از وی درخواست راه اندازی هسته ای به نام مقاومت را داشته تا از آن طریق بتوانند نسبت به ابطال انتخابات اقدام نمایند. (واجا)

واجا: سفارت انگلیس از تمام کارکنان محلی دعوت کرد تا به صورت فعال در صحنه نا آرامی ها و اغتشاشات خیابانی تهران حاضر شده و نسبت به جمع آوری خبر و نیز تهیه عکس و فیلم اقدام نمایند.

خانواده های کارمندان سفارت انگلیس از 10 روز گذشته (در مقطع نا آرامی ها) جمهوری اسلامی ایران را بدلیل نا امنی ترک کرده اند.

سفارت انگلیس از سایر نمایندگی های خارجی غربی در خواست کرده تا در هنگام فرار تظاهرکنندگان، با بازگذاشتن درب سفارت به آنها پناه بدهند.

سفارت انگلیس از مراکز نمایندگی های خارجی درخواست دارو و برای مجروحین کرده بود.

سایر کشورهای خارجی نیز عوامل خود را در اغتشاشات اخیر کشور به منظور جمع آوری اخبار و هدایت اغتشاشات فعال نموده بودند.

 

گروهک ها و ضد انقلاب به ویژه منافقین و نهضت آزادی

منافقین

واجا: تعداد 18 نفر از عناصر وابسته به منافقین در گروه سنی 22 ساله تا 34 ساله با سطح تحصیلات دیپلم تا دکتر دستگیر شده و تعدادی دیگر نیز در شرف دستگیری می باشند.

گروهک منافقین برنامه ریزی منسجم و حساب شده ای را برای دامن زدن به اغتشاشات فراهم کرده بود.

منافقین تحت عناوین;خبرنگار رادیو زمانه،بی بی سی، صدای آمریکا،مسئول سایت بالاترین و نیز به نمایندگی از خانواده هایی که نگران هستند،با خانواده های ایرانی تماس گرفته و در ابتدا جویای خبر و عکس و فیلم شده و در ضمن تماس،موضوعات و مسائلی را که برای مخاطب جاذبه داشته (مثلا اینکه الان بهترین فرصت اعلام پناهندگی در کشورهای اروپایی است و یا پیشنهاد خرید اخبار و فراهم کردن زمینه انجام کار بصورت حرفه ای و دریافت کارت خبرنگاری بین المللی، پرداخت هزینه سفر برای انجام ملاقات ها،در اختیار قراردادن امکانات لازم و…) را مطرح می کردند. در مراحل بعد با طرح مطالب خشونت آفرین نظیر;تهیه سلاح برای مبارزه با نظام و. .. مخاطب را چک کرده و ترتیب انجام تماس هایی با کد و رمز مخفی با آنها داده می شد.

اعضای این گروهک علاوه بر انجام تماس های تلفنی،تحت پوشش خبرنگار به درب منازل مراجعه کرده و جویای دریافت عکس و فیلم از اعتراضات می شدند.

اطلاعات حاصل از دستگیری و تخلیه اطلاعاتی از اعضا و مرتبطین گروهک منافقین (واجا)

سابقه تردد به قرارگاه اشرف و دیدن دوره های آموزشی و عملیاتی از خرداد 86 تا مهر 86

سازماندهی دوستان و دانشجویان در تجمعات و اغتشاشات در زمان های مختلف و هدایت آنها برای تخریب و آسیب رساندن به اماکن عمومی و مردم

ارتباط با سر پل های خود در خارج از کشور با استفاده از امکان اینترنت و نیز تلفن همراه برای ارسال اخبار و..

تشکیل گروه کوهنوردی تحت پوشش امور فرهنگی با نام TIRGAN قبل از خرداد ماه برای برنامه ریزی و هدایت عوامل نفاق و جذب عناصر جدید و اقدام به تحریک در تجمعات

نفوذ در ستاد انتخاباتی آقای کروبی از طریق سرپل انگلستان

اعتراف متهمین دارای سابقه همکاری با نشریه دانشجویی پنجره به ارتباط گیری با خانم نبوی (از عناصر نفاق) در حین تحصیل و اشتغال به کار در خبرگزاری مهر و تهران امروز(این افراد با 2 نفر از عناصر نفاق در تجمع روز 5/3/88 خیابان آزادی شرکت داشته اند.

ازجمله متهمین خانم سیده عاطفه نبوی چاشمی می باشد که برای پیگری مقاصدمنافقین از سمنان به تهران آمده است وی دارای سابقه 4 ماه حبس تعلیقی به علت همکاری با منافقین داشته و دو نفراز اقوام وی نیز در حال گذراندن محکومیتشان در اوین هستند. وی در جذب دوستان و دانشجویان  دانشگاه تهران و شاهرود به گروهک فعال بوده است ودر این رابطه به همراه 2 نفر به نام های سید مصطفی نبوی چامشی و محسن آزموده اقدام به تشکیل گروه کوهنوردی نموده است. تعداد 2 نفر از اقوام وی نیز در زندان اوین دوران محکومیت خود را گذرانده اند.وی به اتفاق عامل مرتبط خود در منزل یکی ازاعضای گروهک درحال برنامه ریزی برای حضور فعال در اغتشاشات روزهای بعد دستگیر شده است.

ازجمله متهمین صدیقه میرزا صمدیان: نامرده در منزل یکی از عناصر وابسته به گروهک منافقین دستگیر شده است. وی تحصیلات دانشگاهی داشته و به عضویت در گروه کوهنوردی که 2 نفر از سرشبکه های اصلی منافقین در آن عضویت داشتند عضو بوده است

 

نهضت آزادی

این گروهک پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آراء نیز با استفاده از فضای التهاب و هیجانی بوجود آمده در سطح جامعه،اقدام به خط دهی عوامل خود برای حضور و فعالیت در تجمعات غیر قانونی به منظور افزودن به دامنه التهابات و توزیع عکس و پوستر گروهک ( به منظور تبلیغ از عملکرد هسته مرکزی نهضت آزادی) نموده است.

بدنبال از شناسایی های بعمل آمده،تعداد 7 نفر از عوامل گروهک نهضت آزادی (24 تا 61 ساله) که در جریان آشوب ها و نا آرامی های تهران فعالیت داشتند دستگیر شده اند.

 

اطلاعات حاصل از دستگیری و تخلیه اطلاعاتی متهمین

شرکت در تجمعات غیر قانونی، انجام مصاحبه با شبکه BBC، صدای آمریکا و  همچنین تکثیر CD های غیر قانونی

تهیه عکس و فیلم از تجمعات تحت پوشش شغل روزنامه نگاری و ارسال از طریق اینترنت به خارج از کشور.

ارتباط با گردانندگان اصلی رسانه های خارجی از جمله شبکه تلویزیونی کانال یک، BBC فارسی و صدای آمریکا به منظور ارسال گزارش در گیری ها و اغتشاشات اخیر تهران.

انجام فعالیت در ستاد آقای میرحسین موسوی و حضور در زنجیره انسانی خیابان ولی عصر(عج)

حضور رئیس شاخه جوانان نهضت به منظور خط دهی به افراد در تجمعات غیر قانونی خیابان آزادی.

سازماندهی عناصر دانشگاهی و مراکز فرهنگی جهت حضور فعال در تجمعات غیر قانونی.

حضور رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی برای انجام تبلیغات به نفع نهضت آزادی (وی از مؤسسین گروه های کمیته خود خوانده بازداشت های خودسر ملی صلح می باشد).

 

جبهه ملی

گروهک جبهه ملی که دراوایل سال جاری با صدور بیانیه ای اعلام کرد که انتخابات را تحت شرایط کنونی آزادانه نمی داند و در نتیجه در آن شرکت نخواهند کرد.

اما پس از برگزاری انخابات و اعلام نتایج شمارش آراء، دولت برآمده از کودتا را به رسمیت نمی شناسد.

براساس اعترافات یکی از اعضای دستگیر شده شورای مرکزی گروهک جبهه ملی :

انجام چندین مصاحبه تحریک آمیز با رسانه های بیگانه از جمله:رادیو فرانسه،رادیو زمانه، رادیو فردا و صدا آمریکا در طی ایام انتخابات و نیز روزهای برگزاری ناآرامی ها و اغتشاشات خیابانی ( در مواقع اعلام مواضع رسمی جبهه ملی و اعلام عدم شرکت در انتخابات).

انجام مصاحبه با تلویزیون تیشک و رادیو کانادا ( اعلام شرایط کشور، وضعیت نیروی هوایی و دریایی،امکانات نیروهای آمریکایی در منطقه،وضع داخلی و ذکر اینکه زمان مناسبی برای کشورهای همسایه است).

 

پایگاه خبری سحر به نقل از وطن امروز (1/2/88) (واجا)

میرحسین موسوی شنبه شب (30 فروردین) در دفتر روزنامه دولتی اطلاعات با 2 تن از اعضای نهضت آزادی جلسه برگزار کرد. هرچند پیش از این و در تاریخ 23 فروردین میر حسین موسوی با 3 نفر از اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی (یکی از افراد عبدالعلی بازرگان بود) جلسه ای محرمانه برپا کرده  وبه تبادل نظر با این افراد پرداخت، اما جلسه محرمانه شنبه شب با غلامعباس توسلی و عزت ا… سحابی که از سوی محمود دعایی و برخی سران سازمان مجاهدین و حزب مشارکت مشایعت می شدند،محتوایی دیگر داشت. میرحسین موسوی دراین جلسه به تعریف و تمجید از فعالیت های نهضت آزادی د رقبل و بعد از انقلاب پرداخت وی دراین محفل فعالیت های نهضت آزادی را در راستای آرمان های انقلاب دانست و به همین خاطر از آنان قدردانی کرد. در این جلسه اعضای سازمان و مشارکت هم تعابیری از میر حسین موسوی و ضرورت حمایت از وی را مطرح کردند و به نوعی دیدگاه های نهضت آزادی و خود را همپوشان با باورهای میرحسین موسوی و ضرورت حمایت از وی را مطرح کردند. .. میرحسین در ادامه خواستار حمایت نهضت آزادی از خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری شد.     

محمد توسلی :(نهضت آزادی). .. در زمینه انتخابات گفت و گوهایی هم با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و هم جبهه مشارکت داشته ایم ولی این گفت و گوها محدود بوده است.. .. وجه اشتراک ما با بقیه اصلاح طلبان در این است که همه در شرایط کنونی بر یک نامزد واحد تأکید می کنیم واین را یک ضرورت برای پیروزی اصلاح طلبان می دانیم. (واجا)

 

گروه های سلطنت طلب 

در سالهای اخیر اپوزیسیون خارج از کشور بخصوص سلطنت طلب ها بدنبال جریان سازی از طریق جنبش «ماهستیم» و تشکیل گروه های تروریستی در داخل کشور بوده اند و در جریان اغتشاشات اخیر حضور نسبتا فعالی داشته و تعدادی از افراد دستگیر شده عضو جنبش «ماهستیم» بوده اند.

واجا:

تعداد 18 نفر از عناصر وابسته به منافقین در گروه سنی 22 ساله تا 34 ساله با سطح تحصیلات دیپلم تا دکتر دستگیر شده و تعدادی دیگر نیز در شرف دستگیری می باشند.

گروهک منافقین برنامه ریزی منسجم و حساب شده ای را برای دامن زدن به اغتشاشات فراهم کرده بود.

منافقین تحت عناوین;خبرنگار رادیو زمانه،بی بی سی، صدای آمریکا،مسئول سایت بالاترین و نیز به نمایندگی از خانواده هایی که نگران هستند،با خانواده های ایرانی تماس گرفته و در ابتدا جویای خبر و عکس و فیلم شده و در ضمن تماس،موضوعات و مسائلی را که برای مخاطب جاذبه داشته (مثلا اینکه الان بهترین فرصت اعلام پناهندگی در کشورهای اروپایی است و یا پیشنهاد خرید اخبار و فراهم کردن زمینه انجام کار بصورت حرفه ای و دریافت کارت خبرنگاری بین المللی، پرداخت هزینه سفر برای انجام ملاقات ها،در اختیار قراردادن امکانات لازم و…) را مطرح می کردند. در مراحل بعد با طرح مطالب خشونت آفرین نظیر;تهیه سلاح برای مبارزه با نظام و. .. مخاطب را چک کرده و ترتیب انجام تماس هایی با کد و رمز مخفی با آنها داده می شد.

اعضای این گروهک علاوه بر انجام تماس های تلفنی،تحت پوشش خبرنگار به درب منازل مراجعه کرده و جویای دریافت عکس و فیلم از اعتراضات می شدند.

 

عدم مشروعیت دولت احمدی نژادو زمینه سازی اغتشاش واجرای آن توسط منسوبین درجه یک و ابطال انتخابات

خاتمی (23/3/88): حسن آقا هم در جلسه با هاشمی اصرار داشت که نتیجه انتخابات پذیرفته نشود. و نیز حسن آقا گفت تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که در مراسم تنفیذ شرکت نکنید. (ش)

موسوی خوئینی ها (26/3/88): ما باید بدانیم این آمدن مردم به خیابانها که اینگونه در مقابل چشم مردم دنیا باشد را چند دفعه می توان تکرار کرد. آیا این موضوع می تواند به دنبال خود اعتصاب و تحصن را به دنبال داشته باشد. این مردم چقد مقابله دارند؟ (ش)

محتشمی پور (16/3/88): اگر ما بتوانیم از این تشکیلات 50 هزار نفری، پس از انتخابات استفاده کنیم بسیار موثر خواهد بود چون این افراد آموزش دیده، جوان و بانشاط  و فعال هستند. (ش)

موسوی خوئینی ها (27/3/88) : خواسته مردم کاملاً روشن است و آن ابطال انتخابات است و ما نباید چیزی کمتر از آن بخواهیم و از آنطرف هم باید سعی کنیم که از این هم جلوتر نرویم، مردم در این جریان خودشان را طرف حاکمیت می دانند و نه با عنوان اینکه حق مهندس موسوی، کروبی یا محسن رضایی را خورده اند. (ش)

موسوی خوئینی ها (27/3/88): در اینطرف (اصلاح طلبان) چیزی کمتر از ابطال انتخابات زیان دارد لذا خواسته شما باید همین خواسته باشد. (ش)

موسوی خوئینی ها (27/3/88): اگر شما می خواهید بحث تحصن یا اعتراض را مطرح کنید به هیچ وجه به نفی آن چیزی که مردم دارند انجام می دهند (در خیابانها) بپردازید و به این کار نداشته باشید که بگوئید روش ما چون فرعی تر است بهتر است مردم کار خودشان را می کنند. در کل به نظر من الان راهپیمایی ها حرف اساسی را می زنند و بعد از این پروژه می توان سراغ تحصن و اعتصاب رفت. (ش)

موسوی خوئینی ها  (27/3/88): جماران جای مناسبی برای اضافه شدن به جمعیت متحصنین نیست و ضمناً جایی نیست که بتواند در زندگی مردم تهران اخلال ایجاد کند. (ش)

موسوی خوئینی ها (27/3/88): اینها(حاکمیت) از همه کسانیکه در مقابل دنیایشان بایستند عبور می کنند مگر اینکه از همین جمعیت های داخل خیابان بترسند آنها خودشان را در خطر می بینند. (ش)

موسوی خوئینی ها (28/4/88): ما نباید خدشه ای که بر انتخابات افتاده است را رها کنیم و نا مشروع بودن این دولت بر  آمده از این انتخابات را پیگیری کنیم. (ش)

موسوی خوئینی ها در دیدار با علی محمد حاضری (26/3/88): مهندس فقط به دنبال ابطال برود، اگر این اتفاق نیفتد ف مهندس و دوستانش می توانند تا 4 سال دولت را نا مشروع بدانند. (ش)

موسوی لاری (11/4/88): ما باید از سپاه و بسیج و شورای نگهبان که بر خلاف قانون عمل کرده اند شکایت کنیم و این همان زنده نگه داشتن فضای فعلی است. (ش)

موسوی خوئینی ها (27/3/88): به نظر من الان که همه دارند به صحنه های خیابان نگاه می کنند و همه دارند فکر می کنند که این جریان چطور از تهران به جاهای دیگر برود همه جا را در بربگیرد. (ش)

تلاش جهت تضعیف جایگاه ولایت فقیه وعدم فصل الخطاب بودن مقام معظم رهبری

خاتمی (8/4/88): بالاخره نظر مهندس موسوی ابطال انتخابات بود که تحقق نیافت حال بیاید و بگوید این مرحله پایان یافت. ما هم بگوییم ما که گفتیم برای گرفتن حق تان بیائید، منبعد باید حق خودتان را از نظام یعنی آقای خامنه ای بگیرید. (ش)

موسوی خوئینی ها (18/8/87): من از فرمایشات (بحث ورود زود هنگام به تبلیغات) ایشان اینگونه استنباط کردم که گویا ما در یک روستا زندگی می کنیم و ایشان هم کدخدای این روستا هستند. (ش)

موسوی خوئینی ها (23/4/88): آقای مصباح یزدی، آقای خامنه ای را نائب امام زمان (ع) و لازم الاتباع می داند، دست رهبری را می بوسد و. .. اما در زمان امام (ره) ما هیچ جا نشنیده ایم که در دیدارهای امام (ره) چنین کاری کرده باشد. (ش)

موسوی خوئینی ها در صحبت با کلانتری (30/4/88): در زندانهای شاه کتک می زدند اما فحاشی و تحقیر و این موارد نبود و این نشان دهنده این است که ما دراین زمینه سقوط عجیبی کرده ایم، یعنی اگر کسی شک داشته باشد که این جبهه ای که یک طرف آن آقای خامنه ای و یک طرف هم مهندس موسوی، خاتمی و در کل مردم قرار گرفته اند، کدامیک حق هستند. این رفتارهای اینها (حاکمیت) دلیل این است که آنها باطل هستند. (ش)

موسوی لاری (14/4/88):. .. آقای خامنه ای این کارها (منظور زدن مردم توسط نیروهای امنیتی) را توجیه کرد (اشاره به خطبه های نماز جمعه) و گفت از نام رهبری سوء استفاده کردند. خوب مگر این است که اینها ابزاریهای رهبری هستند و این همان چاقویی است که رهبری برای کشتن نیروها تیز کرده است و معلوم است که مقصد این کودتا زیر نظر رهبری است. اصلاً فرض بگیریم که آن جمعیت بر علیه ولی فقیه برخاسته باشند آیا در اینصورت مجاز به کشتن مردم هستند؟ می کشند، بعد می آیند و می گویند عاملان قتل ها باید مشخص شوند. خدا می داند من حوادث اخیر را مانند 50 سال صدر اسلام می دانم. آقای جنتی چه فرقی با شریح قاضی دارد، بلکه شریح صد شرف به او دارد، چون سر شریح کلاه رفت اما اینها عمداً این کارها را می کنند و آقای جنتی خودش می داند در بحث تقلب در انتخابات سهم اول را دارد. (ش)

موسوی خوئینی ها (12/5/88): ما یکه شناس هستیم، یعنی یک نفر را می شناسیم، هر چه او بگوید دیگر همه باید اطاعت کنند. باید بحث های حوزوی از این فضا بیرون برود. مثلاً ایشان (رهبری) می آیند و صحبتی می کنند، همه جمع می شوند و می گویند خوب است؛ دیگر با این صحبت ها همه با هم می سازند و مشکلات حل می شود. این مورد اصلاً مشکل تئوریک دارد که آیا حکومت دینی این است که اگر حاکم دینی، چیزی گفت دیگر هیچ کس حرف نزند و نقدش نکند، پس چطور باید نقدش کرد و چه جوری باید جلوی اشتباهات را گرفت. (ش)

موسوی خوئینی ها (4/10/87): اصلاً اقای خامنه ای در سازمان سیاسی کشور جای شاه نشسته است {چون شاه هم نفر اول کشور بوده است.} (ش)

موسوی خوئینی ها  (11/12/87): اگر قرار شد آقای خاتمی را شورای نگهبان رد صلاحیت کند او بهتر است که به رهبری بگوید که شما دخالت نکن و بگو که من تابع قانون هستم. (ش)

موسوی خوئینی ها (6/9/87): به نظر من اگر آقای خاتمی را مثل معین رد صلاحیت کنند بعداً ایشان حکم حکومتی را نپذیرد و از صحنه کنار برود. (ش)

 

استفاده ابزاری از روابط دختروپسر

خسروی (13/3/88): بهتر است مهندس موسوی در مناظره به طرح مسایلی مربوط به حجاب و. .. بپردازد چون با توجه به اتفاقاتی که در  مراسمات ایشان و بخصوص سالن 12 هزار نفری آزادی مانند رقص دختران و. .. افتاد در موضع ضعف می افتد.

موسوی خوئینی ها در واکنش به انتقاد از موسوی در مورد حضور دختران بی حجاب در ستاد وی مورخ (13/3/88) : مگر قرار است ایشان به  طرفدارانش بگوید همه شما باید نماز شب بخوانید یا چادری بشوید، بعد از من حمایت کنید. مگر قرار است میر حسین کار روحانیت را انجام دهد. مگر در این چند سال روحانیت توانسته این دختران را با حجاب کند که میر حسین بتواند. در انقلاب هم اگر دقت کنیم، امام (ره) که نیامد بگوید شما که فلان هستی و بی حجاب هستی نباید از انقلاب دفاع کنی.

 

صدا وسیما

مجید انصاری (20/2/88) : اگر همه روزنامه های اصلاح طلب روی این مطلب عملکرد یکجانبه گرایانه صدا وسیما در استارت مباحث مربوط به انتخابات و شور و هیجان انتخابات متمرکز شوند، بسیار خوب است. (ش)

 

محدود کردن شورای نگهبان

خاتمی مورخ (8/4/88) : ما باید به این مسئله که عده ای کشته و عده ای زندانی هستند، اعتراض کنیم و ثانیاً بگوییم اعتماد مردم لطمه خورده است و خود شورای نگهبان مورد اعتماد نیست.

محدود کردن نیروهای مسلح

موسوی لاری (21/4/88) : هدف اصلی نیروهای مسلح و بخصوص سپاه از دستگیری ها، عادی سازی این موضوع می باشد که می خواهند این مطلب را در اذهان عمومی به عنوان حق مطرح کنند همان طور که در سال 70 بحث رد صلاحیت ها شروع شد و در سال 74 این حرکت به عنوان یک حق مسلم شورای نگهبان در نظر گرفته شد. (ش)

موسوی خوئینی ها (26/3/88) : بنابر برداشتهای صحبت های رهبری (در حمایت از احمدی نژاد) نهادهای زیر نظر ایشان مثل شورای نگهبان، صدا و سیما، و بسیج و سپاه همه به کمک احمدی نژاد شتافته اند. (ش)

موسوی خوئینی ها (7/4/88) : این سپاهی هایی که اینقدر در سیاست دخالتشان دادند نکند یک روز از خواب بیدار شویم، ببینیم آقای خامنه ای را داخل یک اتاق کرده اند، نصف شب هم بروند آقای هاشمی را در همان بین راه کارش را تمام کنند. (ش)

 

ارتباط خارجی

خاتمی (3/3/88): گزارش خاتمی از سفر به عربستان و دیدارهای خصوصی وی با ملک عبد الله و تعریف ملک عبد الله از وی و هاشمی . در آن جلسه ملک عبد الله به شدت از اوضاع سیاسی ایران انتقاد می نماید. متصور است که در دیدار خاتمی با سران سایر کشورها، مطالبی به وی انتقال داده شده باشد.

سراج الدین موسوی (14/4/88): در بروکسل ایرانیان مقیم خارج از کشور با در دست داشتن پوسترهای آقای موسوی مقابل سفارت روسیه در آلمان شعار داده اند که شما (روسیه) کودتا را در ایران (اشاره به انتخابات) انجام داده اید و شما پشت سر قضیه انتخابات بوده اید. (ش)

 

چرا خاتمی رفت

موسوی خوئینی ها (20/12/87): ما باید بگوییم خاک عزا بر سر ماست، موسوی کاندیدای ماست. من فکر نکنم آقای خاتمی را دیگر بتوان نگه داشت. (ش)

موسوی خوئینی ها (18/1/88): خاتمی دیگر به درد همین می خورد که دست به عبایش بکشی، صلوات بفرستی به دورش بچرخی و زیارت کنی. دیگر دوران او به عنوان شخصیت سیاسی تمام شده است و دیگر بعنوان شخصیت سیاسی قابل اتکاء و قابل سرمایه گذاری نیست. (ش)

موسوی خوئینی ها (18/1/88): با ماجرای کنار رفتن آقای خاتمی و حضور موسوی ما به علت اینکه چرا خداوند اصحاب کهف را پس از زنده گردانیدن شان دوباره از دنیا برد پی بردیم، چون خداوند می دانست گه اگر آنها درون جامعه بیایند افتضاحی عجیب را بوجود می آورند. حال با حضور پس از 20 سال مهندس موسوی در عرصه سیاسی معلوم نیست چه اتفاقاتی بیفتد. (ش)

موسوی خوئینی ها (6/2/88): خوب آقای مهندس موسوی آمد و بدون اینکه کوچکترین مشورتی با کوچکترین آدم ها بکند مثل بهمنی بر سر ما فرود ریخت و بعد هم ما مجبور شدیم که در زیر آن بهمن با هم کنار بیاییم ایشان یک پیروزی حتمی را از ما گرفت و الان ما به یک چیز خیالی و احتمالی دل بسته ایم. (ش)

امیر مهدی (پسر موسوی خوئینی ها) (16/1/88) : پس از اعلام حضور میر حسین بابا به آقای خاتمی گفته بود که اگر شما قصد کناره گیری داری، الان بهترین فرصت است و بهانه خوبی دارید. چون شما نیازمند کسی هستی که مدام شما را تقویت روانی کند و حال آنکه ممکن است این تقویت روانی برای شما قطع شود. (ش)

موسوی خوئینی ها از قول خاتمی (8/11/87): بالاخره آقای خامنه ای ته دلش مخالف آمدن من است و اگر هم پیروز شوم از فردای پس از انتخابات موج فعالیت های نهادهایی مانند سپاه و. .. علیه من شروع می شود. (ش)

موسوی خوئینی ها به نقل از خاتمی (20/12/87): در پی جدی شدن حضور میر حسین، آقای خاتمی می گفت من هم دیگر نمی توانم به مهندس موسوی بگویم که نیا و کسان دیگر هم نمی توانند او را قانع کنند و نفس اینکه من اعلام کاندیداتوری کرده بودم باید ایشان قانع می شد. (ش)

موسوی خوئینی ها (20/12/87): آقای خاتمی که خبر جدی شدن حضور موسوی را شنید خیلی جدی گفت که اگر ما سه نفر با هم در صحنه بمانیم، تفسیر آن در میان جامعه و دوستداران ما چیزی جز جنگ قدرت نخواهد بود و از طرف دیگر حضور سه نفری ما با هم راه تقلب را باز می کند. (ش)

موسوی خوئینی ها: (27/8/87 ) آقای خاتمی آمادگی برای نیامدن دارد و اگر قرار باشد موسوی بیاید بهانه خوبی پیدا می کند و می گوید میر حسین که حاضر است و همه از او حمایت می کنیم و خودش را خلاص می کند. (شنود)

 

طرح حکمیت

خاتمی مورخ (8/4/88): ما به هیچ وجه نمی توانیم این انتخابات را بپذیریم، مگر اینکه هیات تحقیق بی طرف باشد چون اگر می خواستیم بپذیریم می بایست بعد از صحبت های رهبری آنرا قبول می کردیم، حالا که این ریسک را کرده ایم و تا اینجا آمده ایم، خودکشی است اگر آن را بپذیریم و نباید بعد از اعلام شورای نگهبان نتیجه را قبول کنیم.

 

بازگشت به قدرت با عبور از مبانی دینی

موسوی خوئینی ها به نقل از تاجزاده در مورخ (6/2/88): عده ای از افراد و مرحوم نائینی در حضور آخوند خراسانی از وی می خواهند با توجه به پیروان زیادش اقدام به تشکیل حکومت دینی کند اما آخوند با 6 دلیل مخالفت می کند که این کار به صلاح نیست. برخی ازآن دلایل عبارتند از:

اگر ما این کار را بکنیم دیگران هم به فکر تشکیل حکومت دینی می افتند. آنوقت دیگر این حکومت های دینی هستند که با نام دین با یکدیگر می جنگند.

نا الان ملجاد و پناه مردم از دست حکومت هستیم، اما وقتی خودمان حکومت تشکیل دهیم، مردم از دسشت ما به چه کسی پناه ببرند.

این بچه ها و اطرافیان ما زیر عبای ما رفته و پنهان می شوند و هر بلایی سر مردم می آورند و کسی هم نمی تواند به داد مردم برسد.

موسوی خوئینی ها  در ادامه می گوید:. .. مثل این است که گویا ایشان یک دوره ای مثل ج. ا را تا آخر گذرانده و آمده این نظر را داده است.

فعال کردن مجلس خبرگان جهت نظارت و نقد رهبری

تاج زاده: خواسته ها ونظریات رهبری باید از طریق نهادهای تعریف شده قانونی دنبال شود. در مورد اصل مربوط به اختیارات و وظایف رهبری قانون عادی ننوشته ایم بسیار بجاست که زمانی توسط مجلس قانون و اختیارات و وظایف رهبری نوشته و تأیید شود.این کار قانونمند کردن آن برای همیشه و همه موارد در آینده است. (ب)

تاج زاده: اگر شهروندی از یکی از تصمیمات یا اقدامات رهبری شکایت داشته باشد باید به مجلس خبرگان و قوه قضائیه مراجعه کند و در آنجا بصورت ویژه و بامرکز ویژه ای با آن مواجه شود این یک راهبرد دراز مدت است و باید برای همه ادوار تعیین تکلیف شود. (ب)

تاج زاده: پیشنهاد ما این است که وظیفه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان خبرگان به مرجع دیگری واگذار شود یعنی باید مستقل از مقام رهبری و نهادهای منصوب ایشان صورت گیرد. (ب)

 

شورایی و مدت دار کردن رهبری

موسوی خوئینی ها(27/8/87):  الان ریاست جمهوری دو تا چهار سال است، می شود رهبری را دو تا 5 سال کرد و بعد از آن هم کنار برود.

موسوی خوئینی ها 88/5/12:  سال گذشته ما در کنگره سازمان مشارکت دعوت بودیم که مطالبی در خصوص موقتی بودن رهبری از آقای حجاریان مطرح اما منبا آقای نبوی به این جهت که من و خاتمی آنجا نشسته بودیم اعتراض کردم که چرا چنین مطلبی در حضور ما خوانده شده است و این مطلب برای آینده تهذب و گروههای سیاسی مفید نیست حال درست است که ما هم در این موضوع – موقتی بودن رهبری – با شما هم عقیده هستیم.

 

تعیین مرج رسیدگی به شکایت رهبری

تاج زاده: اگر شهروندی از یکی از تصمیمات یا اقدامات رهبری شکایت داشته باشد باید به مجلس خبرگان و قوه قضائیه مراجعه کند و در آنجا بصورت ویژه و بامرکز ویژه ای با آن مواجه شود این یک راهبرد دراز مدت است و باید برای همه ادوار تعیین تکلیف شود. (ب)

 

محدود کردن رهبری

تاج زاده: مجلس خبرگان لازم است بحث صلاحیت رهبر وقت را در دستور کار قرار دهد تا مقام رهبری در هر دوره ای طبق قانون اساسی در برابر مجلس خبرگان پاسخگو باشد. در دراز مدت باید مقام رهبری احساس کند در برابر جمعی که صلاحیت فقهی و اجتهادی آنان به تأیید فقهای شورای نگهبان مورد تأیید رهبری رسیده پاسخگو و مسئول است. (ب)

تاج زاده: ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی توسط رهبری حداقل یکی از اهداف اصلی اش فعال کردن و تقویت بخش غیر دولتی است بنابراین در ایران در 80 سال گذشته حکومت دارای اختیارات مطلقه و نامحدود بوده است.چون نهادهای مدنی پابه پای قدرت گرفتن دولت تقویت نشده اند،امکان مانور و قدرت تأثیر گذاری حکومت در همه عرصه ها افزایش یافته است. این قدرت به حکومت امکان می دهد هر نوع بخواهد با شهروندان برخورد کند. (ب)

بهزاد نبوی : خاتمی رفت کاندیدا شود باید بگوید که ولایت مطلقه را تنها در چهار چوب قانون اساسی قبول دارد و این یعنی محدود کردن رهبری. احمدی نژاد که عددی نیست آنکس و آن جایی و آن مرکزی را باید تحت فشار بگذاریم که اصلی ترین نقش را دارد، بالاخره ما باید ببینیم با آقای خامنه ای چکار کنیم. ( 14/10/88 ش)

 

بازگشت به قدرت بدون کمک رهبری

موسوی خوئینی ها (26/8/87): تجربه نشان داده است که مردم می خواهند به کسی رای بدهند که نمادی از تقابل با حکومت در او وجود داشته باشد.

موسوی خوئینی ها : من شنیدم که حسن آقا به آقای خاتمی گفته است که شما نزد رهبری برو و بگو من وارد صحنه انتخابات شده ام و دیگر از او صلاح و مصلحت نکن و فقط به او اعلام کن که آمده ای اگر چنانچه ایشان قاطع گفتند نیا، نیا و به مردم اعلام کن اما اگر  با دلیل و برهان خواست بگوید که نیا ، بیا و محکم بایست. (ش)

 

تلاش جهت ایجاد انشقاق وانفعال درجبهه  اصولگرایان

قدرت الله علیخانی (29/1/88): باهنر می گفت ما هنوز سرگردان هستیم و همین جوری مانده ایم. من هم مقداری تحریکش کردم و گفتم خانواده شما، خانواده بزرگی است، شهید باهنر، بهر حال تو نفر چهارم اصولگراها هستی(یعنی بعد از ولایتی، ناطق و لاریجانی)، حالا لازم نیست رئیس جمهور تون ولی بیا. …. (ش)

27/3/87 بحث اعضای مجمع روحانیون مبارز : در خصوص نوشتن نامه هایی  توسط میرحسین موسوی به آقایان حداد عادل، ابوترابی ولاریجانی و تظلم خواهی از آنها

 

جلسات جی 7

در جلسه شورای سیاسی سازمان مجاهدین مورخ 878 برخی از اعضای شورای سیاسی ازجمله قدیانی و باقری به ادامه حضور سازمان در این گروه اعتراض داشتند ولی سلامتی و نبوی بر مفید بودن استمرار ارتباطات سازمان با آن تاکید داشتند. لذا مصوب شد سلامتی بطور مشروط در این جلسات شرکت کند. (شنود)

 

دلایل کاندیداتوری خاتمی

ابراهیم یزدی : ما از آمدن او استقبال کردیم نه حمایت.چون ایشان این پتانسیل و ظرفیت را داشت که محور اصلاح طلبان باشد و مثل لولا عمل کند ولی نمی دانیم چه چیزی باعث شد که اعلام انصراف بکنند؟

(واجا)

علیرضا رجایی: (جلسه مشارکت مرداد 87 ) آقای خاتمی تنها نیرویی است که می شود نیروهای طیف مختلف را حول او جمع کرد. او هیچ وقت موضعی نخواهد گرفت که تخطی یا عبور از نظام تلقی شود ولی می تواند نیروهایی را بسیج کند که اینگونه باشند. (واجا)

موسوی خوئینی ها: در مقایسه خاتمی و موسوی، آن حساسیت های شدیدی که نسبت به خاتمی هست به موسوی نیست اما آن جاذبه ای که خاتمی برای کشاندن پای صندوق می تواند ایجاد کند موسوی نمی تواند ایجاد کند. (شنود)

 

تاکتیکهای اجرایی بعد از انتخابات

 

سازماندهی و بهره برداری از تشکلهای غیر قانونی

ح ک : مشارالیه درباره کمیته صیانت از آراء این گونه عنوان داشته است: این کمیته در واقع یک هو سیاسی برای حساس کردن افکار عمومی بوده،آنها با تشکیل این کمیته پیشاپیش اعلام می کردند در انتخابات قرار است تقلب شود. (واجا)

الف ش: در مورخه 25/3/88 مهدی هاشمی رفسنجانی اظهار داشته :انتخابات به بد جایی رسیده،باید انتخابات باطل شده و دوباره برگزار گردد تا اوضاع سر و سامان یابد و با بازشماری آراء شبهات مردم حل نمی شود. ( واجا)

 

تحصن

ارائة پیشنهاد تحصن و بست نشستن در منازل علما و مراجع یا در دانشگاه‌ها جهت اعتراض به نتیجة انتخابات در جلسة مورخ 24/3/88 مجمع روحانیون توسط علی اکبر محتشمی پور.

بهزادیان نژاد در مورخ 24/3/88 پس از ارائة پیشنهاد اقدامات مختلف محتشمی پور در اعتراض به نتایج انتخابات  می‌گوید: ما همة اینها (طرح‌ها و اقدامات اعتراضی) را می‌توانیم سازماندهی کنیم به جز بحث تحصن در منازل علماء در استان‌های مختلف که یک مقدار قابل تأمل است. شما (محتشمی پور) باید با مهندس (موسوی) صحبت کنید، من هم به آقای امیر ارجمند می‌گویم ساز و کار این موضوع را تهیه کند. البته دارند زحمتش را می کشند. طرح اله اکبر را هم سازماندهی کنید. فقط در رابطه با تحصن علماء با مهندس (موسوی) صحبت کنید که حتماً انشاءاله برگزار شود. (سوابق ارسالی از واجا)